Színház: Volt itt egy város (Egy szerelem három éjszakája a Szkénében)

  • Deutsch Andor
  • 1998. december 17.

Zene

Beszélhet nekem bárki az egyeztetés nehézségeiről, én az összes bizonyíték ellenére is azt fogom gondolni, hogy éjjel kezdeni az előadást és hajnal előtt nem sokkal befejezni, az rendezői koncepció. Az éjszakai néző valószínűleg más, mint a szabályos este hétórai. Kevésbé cinikus, sokkal szentimentálisabb, kisebb ellenállással adja át magát a színpad csodáinak. Az éjszakai néző álmodozó természetű, könnyen elandalodik, és még csak nem is szégyelli, a betétdalokat pedig néha önkéntelenül együtt dúdolja a színészekkel. Ha az előadás rossz, akkor pedig fogja magát, és elalszik: kritikai érzéke a kései órán sem tompul. Érdemes tehát neki játszani.

Beszélhet nekem bárki az egyeztetés nehézségeiről, én az összes bizonyíték ellenére is azt fogom gondolni, hogy éjjel kezdeni az előadást és hajnal előtt nem sokkal befejezni, az rendezői koncepció. Az éjszakai néző valószínűleg más, mint a szabályos este hétórai. Kevésbé cinikus, sokkal szentimentálisabb, kisebb ellenállással adja át magát a színpad csodáinak. Az éjszakai néző álmodozó természetű, könnyen elandalodik, és még csak nem is szégyelli, a betétdalokat pedig néha önkéntelenül együtt dúdolja a színészekkel. Ha az előadás rossz, akkor pedig fogja magát, és elalszik: kritikai érzéke a kései órán sem tompul. Érdemes tehát neki játszani.

Én jó éjszakai néző vagyok, hajlamos a dúdolásra, andalodásra és elalvásra, de becs´szó, ez az előadás felébresztett. És még hazafelé menet is sokat dudorásztam utána.

A plakát azt írja, hogy a játékteret El Kazovszkij tervezte. Nagy ötlet: a színpad hátuljának függönyeit széthúzták, és kiderül, hogy a Szkéné fekete dobozának hatalmas, Dunára néző ablakai vannak. Az egész előadás mögött ott zajlik Budapest - az édes - éjszakai élete és a Duna. De nem úgy, mint a Híradóban, itt ez értelmet nyer, mert hát a darab egyebek között mégiscsak Budapestről szól, arról, hogy ezt a várost lerombolják néha, lakóit megölik vagy elüldözik, de mindent összevetve, azért lehet szeretni vagy sajnálni. És közben a színpad mögött, még az előadás részeként, balról lassan átúszik egy uszály, a pesti oldalon rendőrautó villogtat, a dolgok mennek tovább, közönyük nyugtalanító, ahogy szokott.

Jön a történet, színpadra kerülnek jó színészek, rossz színészek; fügyülnek, énekelnek, zajlik az előadás. A fő szerelmespár, a Radnóti-szerű költő és ifjú felesége a leghalványabb (a szerelmes nő örömében pördül egyet, kitárja a karját, mint a balerinák, sőt komolyan is gondolja). Róluk jutott a legkevesebb a rendező eszébe, ők azok, akikért a legkevésbé érdemes ébren maradni, akik a leginkább színpadiasak és semmilyenek. Nekik kellene olyan tragikus nagyságot sugározniuk, ami aztán megmozdítja a többi figurát és színészt. Most viszont a körülöttük bolygók önerejükből, indítóenergia nélkül kénytelenek -stilizálva, dalokkal, szaggatott játékkal - igazi valósággá változtatni a darabot. Úgy értem, ők egyszerre keltik életre a szöveget, teremtenek mesét. és emlékeztetnek arra, hogy mindez hozzávetőlegesen valódi valóság volt: a főszereplő, aki itt énekel, később érettségi tétellé vált, arról nem is beszélve, hogy Aczél György állítólag tényleg egy gőzmosodát ajánlott Vas István életéért cserébe egy őrmesternek.

Azt hiszem, ez a darab akkor van jól előadva, ha időről időre beugrik valami ilyesmi a kedves nézőnek. Hogy mindez játék, persze, színház, de azért mégis: megtörtént.

A Szkénében sikerül ez a mutatvány. De az előadás nem ezért emlékezetes. A fiatalság mindennel szembeszálló erejéről szóló darabban ugyanis az előző generáció, a két idősebb színész tesz csodát - erre fiatalabb kollégáik nélkülük nem képesek.

Csákányi Eszternek és Kulka Jánosnak nincs nagy szerepe. De amikor ők ketten bejönnek, életre kel a színpad, igazi varázslat történik, és ez nőzőiket és partnereiket egyaránt megbűvöli. Nem rossz az a társulat, ami összejött erre az előadásra; azt hiszem, Fekete Ernő igazán tehetséges. Mertz Tibor és Hajdú István is jó színész, e kettős mellett viszont kitűnik, mennyivel halványabbak és erőtlenebbek.

Õk ketten jönnek, és kész. Minden átalakul, és a helyére kerül. Csákányi Eszter szép, majd felrobban az energiától, játékos és önironikus. Gátlás nélkül betölti Budapest légterét, életet lehel a színpad minden zugába - amikor jelen van, úgy tűnik, ő az egész előadás, a többiek csak neki statisztálnak. És amikor azt hihetnénk, hogy már nem tudja fokozni, akkr énekelni kezd. Tehát fokozza.

Ez az egyszemélyes tündöklés az előadás rovására is mehetne, ha nem volna ott Kulka. Neki van hozzá elég színészi jelenléte, hogy ellensúlyozza a primadonnai pompázást. Így lesznek az ő duettjeik a bohócságos tragikum tökéletes vegyülékei, a leépülés, a vesztésben-lét tragibohózatai - nem is értem, miért nevezik az ilyesmit beckettesnek, én ezentúl az ő tiszteletükre "egyszerelmesnek" fogom mondani.

Kulka nem versenyez Csákányival, hanem az ellenkező irányban halad. Partnernője azért psotáskodhat (éljen Psota!), mert ő ott ül mellette pokrócba bugyolálva egy tolókocsiban, és kinéz az ablakon. Amíg Csákányi az Isten veled Budapest, te édest énekli, az ő arcán lejátszódik az egész darab: egymásra kopírozódik a tragédia, a halál előtti melankolikus nosztalgia, a szerelem és a mindennek summázataként előálló börleszk - miközben a háttérben ott van Budapest, akitől isten veled. Hihetetlen ez a fél perc, ez a fél arc. Feledhetetlen.

És ettől a történet majdnem félrecsúszik. Róluk, az ő hanyatlásukról, búcsújukról kezd szólni, ahelyett, hogy az emberségük mellett végsőkig kitartók vesztéről szólna. Még szerencse, hogy a Don-kanyarból visszaérkező háromkirályok következnek, hogy elődadogják vagy elő se dadogják a halott költő üzenetét - az előadásnak ez a másik vérfagyasztó jelenete.

Úgyhogy utána megint jöhetnek a dalok: songok a háborúról, az elzabrált ifjúságról és egyéb könnyed témákról. Miközben a háttérben ott van Budapest.

Deutsch Andor

Hubay Miklós-Vas István-Ránki György: Egy szerelem három éjszakája a Szkénében; szereplők: Csákányi Eszter, Kulka János, Fekete Ernő, Hajdú István, Rajkai Zoltán, Schell Judit, Mertz Tibor; játéktér: El Kazovszkij; jelmez: Wéber Tímea; asszisztens: Csató Kata és Sebeők Réka; rendezte: Éry-Kovács András

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.