mi a kotta?

Színpadi kereszt

  • mi a kotta
  • 2012. május 26.

Zene

Senkit se tévesszen meg a címválasztás, nem a sorok írójában rejtező sokat tűrt színikritikus munkaiszonya fakad föl a fenti két szóban, hanem éppenséggel a hét koncertprogramjának egyik kitüntetett eseményét előlegezi a jelképesen égnek emelt mutatóujj. A Budapesti Fesztiválzenekar szombati koncertjén (Olasz Kultúrintézet, április 28., háromnegyed nyolc) ugyanis szerephez jut a gesztika, ez az ókortól egészen a XVIII. század végéig meghatározó konvenciórendszer, amely készen kínálta a kifejező és dekoratív mozdulatokat és testtartásokat a szónoki emelvényre lépők számára éppúgy, mint a színpad művészeinek. Ilyen alapvető gesztikus testtartás volt az emlegetett "színpadi kereszt", a mellékelt képen is mutatott crux scenica, amely eleganciát, fényt és tetszetősséget kölcsönzött mindenkinek, aki csak magára öltötte. A Fesztiválzenekar historikus koncertjén most a bécsi születésű mozdulatművész, Margit Legler illusztrálja majd a barokk gesztika beállásaival és kéztartásaival a XVIII. század derekáról válogatott műveket. Mely művek közül első szám gyanánt, mondhatni, egy francia barokk Teremtés ígérkezik: Jean-Féry Rebel Az elemek című szvitje. Merthogy a hetvenéves udvari komponista utolsó, 1737-es balettje éppúgy a Káosz revelatív zenei ábrázolásával indul, mint Haydn oratóriuma, s a kozmológiai háttér a földet, a vizet, a tüzet és a levegőt elmuzsikáló tételekben is felsejlik. Rebel mellett a Reinhard Göbel által vezényelendő program másik szerzője a páratlan termékenységű német komponista, Georg Philipp Telemann lesz: egy drámai-mitológiai kantátával, valamint C-dúr vízi zenéjével, amely a "Hamburgi apály és dagály" értelmező alcímmel ékes.

A hét, a hét vége s közelebbről a szombat este másik fontos hangversenyét a Concerto Budapest együttese adja, Keller András irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 28., fél nyolc). A műsor a fiatal zeneszerző, Zombola Péter Kamaraszimfóniájának ősbemutatójával indul majd, hogy utóbb az elmúlt hetekben e hasábokon többször is emlegetett két szovjet-orosz alkotó, Szergej Prokofjev és Dmitrij Sosztakovics egy-egy művével folytatódjon, illetve záruljon. Az orosz történelem persze ezúttal is kitapinthatóan jelen lesz, hiszen a Baráti Kristóf szólójával megszólaló Prokofjev-versenymű, az 1., D-dúr hegedűverseny végleges megkomponálása az 1917-es esztendőhöz kapcsolódik, míg Sosztakovics 10., e-moll szimfóniájának elkészülte és ősbemutatója egyaránt a Sztálin halálát követő hónapok fejleménye volt 1953-ban. Sosztakovics ekkor, ha nem is szabadult ki az ördög házából, azért valamelyest fellélegezhetett, mi pedig az "ördög háza" szókapcsolattal már át is válthatunk a szombat harmadik koncertjének ismertetésére, mivel ezúttal minden szombaton ígérkezik. Ez a koncert a Budapesti Vonósok és Szabadi Vilmos délutáni programja lesz a Fesztivál Színházban (április 28., öt óra), s első számként Boccherini népszerű és immár kétszer is emlegetett melléknevű d-moll szimfóniája hangzik majd fel. A műsor utolsó száma pedig a hét vége másik magyar ősbemutatóját kínálja, lévén itt fog első ízben felhangzani Vukán György Hegedűversenye.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.