mi a kotta?

Színpadi kereszt

  • mi a kotta
  • 2012. május 26.

Zene

Senkit se tévesszen meg a címválasztás, nem a sorok írójában rejtező sokat tűrt színikritikus munkaiszonya fakad föl a fenti két szóban, hanem éppenséggel a hét koncertprogramjának egyik kitüntetett eseményét előlegezi a jelképesen égnek emelt mutatóujj. A Budapesti Fesztiválzenekar szombati koncertjén (Olasz Kultúrintézet, április 28., háromnegyed nyolc) ugyanis szerephez jut a gesztika, ez az ókortól egészen a XVIII. század végéig meghatározó konvenciórendszer, amely készen kínálta a kifejező és dekoratív mozdulatokat és testtartásokat a szónoki emelvényre lépők számára éppúgy, mint a színpad művészeinek. Ilyen alapvető gesztikus testtartás volt az emlegetett "színpadi kereszt", a mellékelt képen is mutatott crux scenica, amely eleganciát, fényt és tetszetősséget kölcsönzött mindenkinek, aki csak magára öltötte. A Fesztiválzenekar historikus koncertjén most a bécsi születésű mozdulatművész, Margit Legler illusztrálja majd a barokk gesztika beállásaival és kéztartásaival a XVIII. század derekáról válogatott műveket. Mely művek közül első szám gyanánt, mondhatni, egy francia barokk Teremtés ígérkezik: Jean-Féry Rebel Az elemek című szvitje. Merthogy a hetvenéves udvari komponista utolsó, 1737-es balettje éppúgy a Káosz revelatív zenei ábrázolásával indul, mint Haydn oratóriuma, s a kozmológiai háttér a földet, a vizet, a tüzet és a levegőt elmuzsikáló tételekben is felsejlik. Rebel mellett a Reinhard Göbel által vezényelendő program másik szerzője a páratlan termékenységű német komponista, Georg Philipp Telemann lesz: egy drámai-mitológiai kantátával, valamint C-dúr vízi zenéjével, amely a "Hamburgi apály és dagály" értelmező alcímmel ékes.

A hét, a hét vége s közelebbről a szombat este másik fontos hangversenyét a Concerto Budapest együttese adja, Keller András irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 28., fél nyolc). A műsor a fiatal zeneszerző, Zombola Péter Kamaraszimfóniájának ősbemutatójával indul majd, hogy utóbb az elmúlt hetekben e hasábokon többször is emlegetett két szovjet-orosz alkotó, Szergej Prokofjev és Dmitrij Sosztakovics egy-egy művével folytatódjon, illetve záruljon. Az orosz történelem persze ezúttal is kitapinthatóan jelen lesz, hiszen a Baráti Kristóf szólójával megszólaló Prokofjev-versenymű, az 1., D-dúr hegedűverseny végleges megkomponálása az 1917-es esztendőhöz kapcsolódik, míg Sosztakovics 10., e-moll szimfóniájának elkészülte és ősbemutatója egyaránt a Sztálin halálát követő hónapok fejleménye volt 1953-ban. Sosztakovics ekkor, ha nem is szabadult ki az ördög házából, azért valamelyest fellélegezhetett, mi pedig az "ördög háza" szókapcsolattal már át is válthatunk a szombat harmadik koncertjének ismertetésére, mivel ezúttal minden szombaton ígérkezik. Ez a koncert a Budapesti Vonósok és Szabadi Vilmos délutáni programja lesz a Fesztivál Színházban (április 28., öt óra), s első számként Boccherini népszerű és immár kétszer is emlegetett melléknevű d-moll szimfóniája hangzik majd fel. A műsor utolsó száma pedig a hét vége másik magyar ősbemutatóját kínálja, lévén itt fog első ízben felhangzani Vukán György Hegedűversenye.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)