Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

A Budapesti Fesztiválzenekar Marek Janowskit és a hegedűs Isabelle Faustot vendégelte legutóbbi bérletes koncertjein, két késő romantikus német repertoárdarabbal: Brahms Hegedűversenyével meg Richard Strauss önironikus-önelégült Sinfonia domesticájával.

Sztárnak menthetetlenül szolid, ám művésznek egészen nagyszerű muzsikusok érkeztek hát, akik Brahms versenyművét a finom elegancia és a szinte kristályos áttetszőség jegyében adták elénk. Faust eszményszépen énekeltette meg Stradivariját, Janowski a karmesteri önmérséklet felsőfokán működve csiszolta a hangzásképet, a zenekar pedig lelkesült profizmussal követte a néhány vonásával a néhai Rafael Kubeliket idéző dirigens puritán iránymutatásait. Pompás zenészek ülnek a Fesztiválzenekar jószerint minden kottatartója mögött, ez újfent bebizonyosodott, s így most csakis az oboaszólam-vezető teljesítményét méltatjuk külön és kutyafuttában. A bensőséges Bach-ráadással zárult első rész után, a Richard Strauss családi boldogságát jelenetező háztáji szimfóniában jócskán emelni kellett a hangerőt. "A lángoló Walhalla isteneinek bukása negyedannyi zajt nem kelt, mint egy bajor csecsemő esti fürdetése" - idézte a legendás karmester, Richter János gunyoros véleményét a szokás szerint kiváló műsorfüzet, s valóban: a Sinfonia domestica nem restelli hangzó piedesztálra állítani hősét, azaz magát a beérkezett komponistát. Strauss művében persze humor is akad, nem csupán heroikus nagyképűség, csakhogy a zenei tréfa műfaja jellemzően kisforma, s így ez a háromnegyed órás alkotás - minden bravúros mesterségbeli fogásával együtt - bizony próbára teszi olykor a hallgató türelmét. Janowski most mindenesetre imponáló meggyőződéssel és karmesteri judíciummal emelte ki a Fesztiválzenekar programján először szereplő, ám máris felettébb igényesen előadott mű legvonzóbb részleteit.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 13.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.