Koncert

Budapesti Fesztiválzenekar

Zene

A Budapesti Fesztiválzenekar Marek Janowskit és a hegedűs Isabelle Faustot vendégelte legutóbbi bérletes koncertjein, két késő romantikus német repertoárdarabbal: Brahms Hegedűversenyével meg Richard Strauss önironikus-önelégült Sinfonia domesticájával.

Sztárnak menthetetlenül szolid, ám művésznek egészen nagyszerű muzsikusok érkeztek hát, akik Brahms versenyművét a finom elegancia és a szinte kristályos áttetszőség jegyében adták elénk. Faust eszményszépen énekeltette meg Stradivariját, Janowski a karmesteri önmérséklet felsőfokán működve csiszolta a hangzásképet, a zenekar pedig lelkesült profizmussal követte a néhány vonásával a néhai Rafael Kubeliket idéző dirigens puritán iránymutatásait. Pompás zenészek ülnek a Fesztiválzenekar jószerint minden kottatartója mögött, ez újfent bebizonyosodott, s így most csakis az oboaszólam-vezető teljesítményét méltatjuk külön és kutyafuttában. A bensőséges Bach-ráadással zárult első rész után, a Richard Strauss családi boldogságát jelenetező háztáji szimfóniában jócskán emelni kellett a hangerőt. "A lángoló Walhalla isteneinek bukása negyedannyi zajt nem kelt, mint egy bajor csecsemő esti fürdetése" - idézte a legendás karmester, Richter János gunyoros véleményét a szokás szerint kiváló műsorfüzet, s valóban: a Sinfonia domestica nem restelli hangzó piedesztálra állítani hősét, azaz magát a beérkezett komponistát. Strauss művében persze humor is akad, nem csupán heroikus nagyképűség, csakhogy a zenei tréfa műfaja jellemzően kisforma, s így ez a háromnegyed órás alkotás - minden bravúros mesterségbeli fogásával együtt - bizony próbára teszi olykor a hallgató türelmét. Janowski most mindenesetre imponáló meggyőződéssel és karmesteri judíciummal emelte ki a Fesztiválzenekar programján először szereplő, ám máris felettébb igényesen előadott mű legvonzóbb részleteit.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 13.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.