Lemez

Szokolov: Versenyművek

  • - csk -
  • 2017. június 11.

Zene

Korunk egyik legnagyobb zongoraművésze 2005 óta nem hajlandó sem zenekar kíséretével, versenyművek szólistájaként, sem más hangszeres partnerekkel kamarakoncerteken fellépni, kizárólag szólóesteken. Mi rejlik e döntés mögött? Gőg? Az együttműködés készségének hiánya? Aki még nem hallotta Grigorij Szokolovot (1950), talán gondolhat efféléket, ám aki ismeri e kivételes muzsikus senki máshoz nem hasonlítható játékát, tudja, hogy mindez egyvalamiről szól: arról, hogy Szokolov radikálisan maximalista, és nem köt kompromisszumot. Márpedig a versenyműjáték vagy a kamarazene a teremtő megalkuvás művészete. Meg kell alkudni azzal, hogy a másik nem olyan, mint én, esetleg kevesebbet tud. Budapest közönsége még soha nem hallotta Szokolovot versenyművekben és már valószínűleg nem is fogja. Ezért értékes ajándék az új dupla lemez, amelyen egy Mozart- (A-dúr, K. 488) és egy Rachmaninov-versenymű (3., d-moll, op. 30) szólal meg, mindkettő koncertfelvételen (2005; 1995), nagyszerű partnerekkel (Mahler Kamarazenekar, Trevor Pinnock; BBC Filharmonikusok, Yan Pascal Tortelier). Kristályos, tagolt, hangsúlygazdag, áttetsző faktúrájú Mozart-játék, amely a dolgokról való végső tudás tisztaságát hordozza, és a szellem arisztokratizmusát elementáris energiával vegyítő, páratlan szenvedélyű muzsikálás a Rachmaninov-versenyműben.

Mindkét produkció etalon, s mindkettő után egy emberként tör ki üdvrivalgásban Salzburg/London közönsége. A második lemez DVD, Nadia Zhdanova lírai portréfilmje: Grigorij Szokolov – egy soha meg nem valósult beszélgetés címmel. Különös alkotás, amelyben maga Szokolov, ez a végletesen rejtőzködő és zárkózott művész nem szólal meg, csak barátai, művésztársai próbálják megfejteni a személytelen személyesség enigmáját. Egyikük egyszer megkérdezte Szokolovtól: Grisa, mondd, miért próbálsz úgy tenni, mintha léteznél?

Sokolov: Concertos. Deutsche Gram­mophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?