Lemez

Szokolov: Versenyművek

  • - csk -
  • 2017. június 11.

Zene

Korunk egyik legnagyobb zongoraművésze 2005 óta nem hajlandó sem zenekar kíséretével, versenyművek szólistájaként, sem más hangszeres partnerekkel kamarakoncerteken fellépni, kizárólag szólóesteken. Mi rejlik e döntés mögött? Gőg? Az együttműködés készségének hiánya? Aki még nem hallotta Grigorij Szokolovot (1950), talán gondolhat efféléket, ám aki ismeri e kivételes muzsikus senki máshoz nem hasonlítható játékát, tudja, hogy mindez egyvalamiről szól: arról, hogy Szokolov radikálisan maximalista, és nem köt kompromisszumot. Márpedig a versenyműjáték vagy a kamarazene a teremtő megalkuvás művészete. Meg kell alkudni azzal, hogy a másik nem olyan, mint én, esetleg kevesebbet tud. Budapest közönsége még soha nem hallotta Szokolovot versenyművekben és már valószínűleg nem is fogja. Ezért értékes ajándék az új dupla lemez, amelyen egy Mozart- (A-dúr, K. 488) és egy Rachmaninov-versenymű (3., d-moll, op. 30) szólal meg, mindkettő koncertfelvételen (2005; 1995), nagyszerű partnerekkel (Mahler Kamarazenekar, Trevor Pinnock; BBC Filharmonikusok, Yan Pascal Tortelier). Kristályos, tagolt, hangsúlygazdag, áttetsző faktúrájú Mozart-játék, amely a dolgokról való végső tudás tisztaságát hordozza, és a szellem arisztokratizmusát elementáris energiával vegyítő, páratlan szenvedélyű muzsikálás a Rachmaninov-versenyműben.

Mindkét produkció etalon, s mindkettő után egy emberként tör ki üdvrivalgásban Salzburg/London közönsége. A második lemez DVD, Nadia Zhdanova lírai portréfilmje: Grigorij Szokolov – egy soha meg nem valósult beszélgetés címmel. Különös alkotás, amelyben maga Szokolov, ez a végletesen rejtőzködő és zárkózott művész nem szólal meg, csak barátai, művésztársai próbálják megfejteni a személytelen személyesség enigmáját. Egyikük egyszer megkérdezte Szokolovtól: Grisa, mondd, miért próbálsz úgy tenni, mintha léteznél?

Sokolov: Concertos. Deutsche Gram­mophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.