Szökőút - Jörg Kalt: Törésteszt (film)

  • - ts -
  • 2007. szeptember 13.

Zene

Bécsben járunk, a tízek uniós csatlakozása előtti héten. Ezt azért fontos tudatni, mert én például sokáig abban a hitben meredtem a vászonra, hogy valami fatális tévedésből kifolyólag a múltkor tárgyalt Valami boldogságra (Köpök a saratokra!, Magyar Narancs, 2007. augusztus 23. - ts) ültem be megint.

Bécsben járunk, a tízek uniós csatlakozása előtti héten. Ezt azért fontos tudatni, mert én például sokáig abban a hitben meredtem a vászonra, hogy valami fatális tévedésből kifolyólag a múltkor tárgyalt Valami boldogságra (Köpök a saratokra!, Magyar Narancs, 2007. augusztus 23. - ts) ültem be megint. Bécs azonban kétségkívül nem Prága külvárosa, hirtelen nem is emlékszem utóbbiban olyan szökőkútra, mint amilyet a Schwarzenbergplatzon látnak jelen hőseink.

Azért persze vannak bizonyos azonosságok; rendezőnk 1991-ben iratkozott be a prágai filmfőiskolára (FAMU), ugyan három év se kellett, hogy retiráljon, 1994-től már a jó nevű Peter Patzak tanítványa a bécsi filmakadémián. Döntéséről csak ennyit mondott: nem bírtam elviselni, hogy Prágát kiárusítják a nyugati vállalkozóknakÉ

És beszélhetünk egyéb hatásokról is, a Törésteszt minden kockája az ezredfordulós skandináv filmek mély depresszióját sugározza, női főszereplője mintha most fejezte volna be a Nézz balra, ott egy svéd! forgatását, s még a jelmezt is magán felejtette. És ezeknek a többnyire dán retteneteknek iszonyú ritkán lett jó végük.

Fiatalok szenvednek intenzíven és számosan, miközben (a haladónak csak megengedőn nevezhető dán és cseh módi szerint) egyenként roppant szeretetreméltóak. Egy pár Romániából jött üzleti útra, egy helyi fiú a szülei elől (vagy Milos Forman Fekete Péteréből) menekült, a rosszfiú vélhetően magyar, bizonyos Árpád. A románok küldetése egy vélhetően (Árpink által) lopott autó hazavitele lenne (hamis forgalmival). Nota bene, ez sikerül is - de az unió megnézheti magát (ráadásul Románia még csak nem is ebbe a körbe esett).

Szerelemlátszatok (amazzal jobb lesz, mint eddig volt emezzel) és egyéb tévhitek (valahol; nevesen őseurópai fővárosokban bizonyára kolbászból fonják a sövényt) bukdácsolnak a rémes felszínre, már-már holmi megoldáslátszatok is körvonalazódnak, de aztán Hegyeshalomnál véget érnek a csaták. Marad a sár. Marad a nem érdemes. Marad a nincs értelme. Marad az ostoba tűzijáték.

Az ígéretesen induló rendező szép nemzetközi díjakkal elismert második filmjébe biztos, hogy nem utólag magyarázzuk bele a kilátástalanságot. Ugyanakkor az 1967-es születésű Jörg Kalt júliusban öngyilkos lett.

Forgalmazza az Új Budapest Filmstúdió

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.