Szökőút - Jörg Kalt: Törésteszt (film)

  • - ts -
  • 2007. szeptember 13.

Zene

Bécsben járunk, a tízek uniós csatlakozása előtti héten. Ezt azért fontos tudatni, mert én például sokáig abban a hitben meredtem a vászonra, hogy valami fatális tévedésből kifolyólag a múltkor tárgyalt Valami boldogságra (Köpök a saratokra!, Magyar Narancs, 2007. augusztus 23. - ts) ültem be megint.

Bécsben járunk, a tízek uniós csatlakozása előtti héten. Ezt azért fontos tudatni, mert én például sokáig abban a hitben meredtem a vászonra, hogy valami fatális tévedésből kifolyólag a múltkor tárgyalt Valami boldogságra (Köpök a saratokra!, Magyar Narancs, 2007. augusztus 23. - ts) ültem be megint. Bécs azonban kétségkívül nem Prága külvárosa, hirtelen nem is emlékszem utóbbiban olyan szökőkútra, mint amilyet a Schwarzenbergplatzon látnak jelen hőseink.

Azért persze vannak bizonyos azonosságok; rendezőnk 1991-ben iratkozott be a prágai filmfőiskolára (FAMU), ugyan három év se kellett, hogy retiráljon, 1994-től már a jó nevű Peter Patzak tanítványa a bécsi filmakadémián. Döntéséről csak ennyit mondott: nem bírtam elviselni, hogy Prágát kiárusítják a nyugati vállalkozóknakÉ

És beszélhetünk egyéb hatásokról is, a Törésteszt minden kockája az ezredfordulós skandináv filmek mély depresszióját sugározza, női főszereplője mintha most fejezte volna be a Nézz balra, ott egy svéd! forgatását, s még a jelmezt is magán felejtette. És ezeknek a többnyire dán retteneteknek iszonyú ritkán lett jó végük.

Fiatalok szenvednek intenzíven és számosan, miközben (a haladónak csak megengedőn nevezhető dán és cseh módi szerint) egyenként roppant szeretetreméltóak. Egy pár Romániából jött üzleti útra, egy helyi fiú a szülei elől (vagy Milos Forman Fekete Péteréből) menekült, a rosszfiú vélhetően magyar, bizonyos Árpád. A románok küldetése egy vélhetően (Árpink által) lopott autó hazavitele lenne (hamis forgalmival). Nota bene, ez sikerül is - de az unió megnézheti magát (ráadásul Románia még csak nem is ebbe a körbe esett).

Szerelemlátszatok (amazzal jobb lesz, mint eddig volt emezzel) és egyéb tévhitek (valahol; nevesen őseurópai fővárosokban bizonyára kolbászból fonják a sövényt) bukdácsolnak a rémes felszínre, már-már holmi megoldáslátszatok is körvonalazódnak, de aztán Hegyeshalomnál véget érnek a csaták. Marad a sár. Marad a nem érdemes. Marad a nincs értelme. Marad az ostoba tűzijáték.

Az ígéretesen induló rendező szép nemzetközi díjakkal elismert második filmjébe biztos, hogy nem utólag magyarázzuk bele a kilátástalanságot. Ugyanakkor az 1967-es születésű Jörg Kalt júliusban öngyilkos lett.

Forgalmazza az Új Budapest Filmstúdió

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.