Sztoriban van - Stefan Ruzowitzky: Pénzhamisítók (Film)

  • - köves -
  • 2008. május 15.

Zene

Egy film természetéből adódóan mindig kisajátítja kicsit az igazságot (aminek persze a legritkább esetben van a birtokában). Nem állít kevesebbet, mint hogy az van, amit mutatok, addig tart a világ, ameddig a kamera lát. Ami nem fért bele, az már egy másik film, másik bejárat, másik igazság. A kamera terébe, az igazságba, aminek egy mozijegy az ára, nem fér bele a holokauszt, de belefér egy holokausztsztori: a Pénzhamisítók a legjobb külföldi film lett idén az Oscaron. Nem tárgya, csupán helyszíne a pokol, mármint annak sok holokausztfilmből ismert, mozis verziója: tábor, foglyok, őrök, szögesdrót, latrina...

Egy film természetéből adódóan mindig kisajátítja kicsit az igazságot (aminek persze a legritkább esetben van a birtokában). Nem állít kevesebbet, mint hogy az van, amit mutatok, addig tart a világ, ameddig a kamera lát. Ami nem fért bele, az már egy másik film, másik bejárat, másik igazság. A kamera terébe, az igazságba, aminek egy mozijegy az ára, nem fér bele a holokauszt, de belefér egy holokausztsztori: a Pénzhamisítók a legjobb külföldi film lett idén az Oscaron. Nem tárgya, csupán helyszíne a pokol, mármint annak sok holokausztfilmből ismert, mozis verziója: tábor, foglyok, őrök, szögesdrót, latrinaÉ Amit mindehhez hozzátesz: a keret és az akció. Utóbbi szupertitkos és ezért felettébb egzotikus, mi több, igaz is. Ott van mögötte a szemtanú fedezete, a mindent vivő ütőkártyaként használatos "igaz történet". Ezúttal Adolf Burgeré, aki egy deportáltakból verbuvált brigád tagjaként részt vett a nácik nagyszabású font- majd dollárhamisítási akciójában. A sokat emlegetett, és a fejekben még mindig inkább rakéta képében élő szuperfegyver készül, amit, a rabok szándékos időhúzásának hála, már nem marad idő bevetni.

A túlélés főprogramjába a lelkiismeret magasabb megfontolásai zavarnak bele: mi engedhető meg a nagyobb fejadag, a megnövelt életben maradási esélyek kedvéért? Szabotázs, lázadás, büszke halál! - mondja erre a hamisítók köztörvényes királyának, a zseniális nehézfiúnak a lázas tekintetű forradalmár (maga a szerző). Mutyizz velem, megmentelek! - így az opportunista, fehérkesztyűs bűnözőként ábrázolt táborparancsnok. Rohadt zsidó, megdöglesz! - horkan az egyenruhában hőzöngő csőcselék. Stefan Ruzowitzky rendezőnek, aki népszerű bonctermi thrillereket követően tévedt a koncentrációs táborok készen kapott díszletébe, minderről, de leginkább Burger könyvben is megjelent visszaemlékezéseiről egy hagyományos fejlődéstörténet jutott az eszébe. Nem a nekivadult abszurd, a haláltáboron belül működő luxuspokol abszolút - ilyeténképpen teljesen logikus - nonszensze, hanem az, ami ebből történetként, jól elkülöníthető jellemekre bontva elmesélhető. Nincs ebben az égvilágon semmi rendkívüli, miként a díjakban sem. Mindenkinek csak jó, hogy egy olyan mesélő, mint Ruzowitzky ott van, ahol lennie kell: sztoriban. Azt sem húzza a kelleténél tovább, a lehető leggazdaságosabban mozog a maga elé rajzolt pályán. Ma már csak kevesen tudnak/akarnak 100 perc alatt mesét mondani, az meg miért lenne már probléma, hogy jól működő mesélőkéjét egy koncentrációs táborban játszódó, érzékeny akciófilm szolgálatába állította.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?