Sztoriban van - Stefan Ruzowitzky: Pénzhamisítók (Film)

  • - köves -
  • 2008. május 15.

Zene

Egy film természetéből adódóan mindig kisajátítja kicsit az igazságot (aminek persze a legritkább esetben van a birtokában). Nem állít kevesebbet, mint hogy az van, amit mutatok, addig tart a világ, ameddig a kamera lát. Ami nem fért bele, az már egy másik film, másik bejárat, másik igazság. A kamera terébe, az igazságba, aminek egy mozijegy az ára, nem fér bele a holokauszt, de belefér egy holokausztsztori: a Pénzhamisítók a legjobb külföldi film lett idén az Oscaron. Nem tárgya, csupán helyszíne a pokol, mármint annak sok holokausztfilmből ismert, mozis verziója: tábor, foglyok, őrök, szögesdrót, latrina...

Egy film természetéből adódóan mindig kisajátítja kicsit az igazságot (aminek persze a legritkább esetben van a birtokában). Nem állít kevesebbet, mint hogy az van, amit mutatok, addig tart a világ, ameddig a kamera lát. Ami nem fért bele, az már egy másik film, másik bejárat, másik igazság. A kamera terébe, az igazságba, aminek egy mozijegy az ára, nem fér bele a holokauszt, de belefér egy holokausztsztori: a Pénzhamisítók a legjobb külföldi film lett idén az Oscaron. Nem tárgya, csupán helyszíne a pokol, mármint annak sok holokausztfilmből ismert, mozis verziója: tábor, foglyok, őrök, szögesdrót, latrinaÉ Amit mindehhez hozzátesz: a keret és az akció. Utóbbi szupertitkos és ezért felettébb egzotikus, mi több, igaz is. Ott van mögötte a szemtanú fedezete, a mindent vivő ütőkártyaként használatos "igaz történet". Ezúttal Adolf Burgeré, aki egy deportáltakból verbuvált brigád tagjaként részt vett a nácik nagyszabású font- majd dollárhamisítási akciójában. A sokat emlegetett, és a fejekben még mindig inkább rakéta képében élő szuperfegyver készül, amit, a rabok szándékos időhúzásának hála, már nem marad idő bevetni.

A túlélés főprogramjába a lelkiismeret magasabb megfontolásai zavarnak bele: mi engedhető meg a nagyobb fejadag, a megnövelt életben maradási esélyek kedvéért? Szabotázs, lázadás, büszke halál! - mondja erre a hamisítók köztörvényes királyának, a zseniális nehézfiúnak a lázas tekintetű forradalmár (maga a szerző). Mutyizz velem, megmentelek! - így az opportunista, fehérkesztyűs bűnözőként ábrázolt táborparancsnok. Rohadt zsidó, megdöglesz! - horkan az egyenruhában hőzöngő csőcselék. Stefan Ruzowitzky rendezőnek, aki népszerű bonctermi thrillereket követően tévedt a koncentrációs táborok készen kapott díszletébe, minderről, de leginkább Burger könyvben is megjelent visszaemlékezéseiről egy hagyományos fejlődéstörténet jutott az eszébe. Nem a nekivadult abszurd, a haláltáboron belül működő luxuspokol abszolút - ilyeténképpen teljesen logikus - nonszensze, hanem az, ami ebből történetként, jól elkülöníthető jellemekre bontva elmesélhető. Nincs ebben az égvilágon semmi rendkívüli, miként a díjakban sem. Mindenkinek csak jó, hogy egy olyan mesélő, mint Ruzowitzky ott van, ahol lennie kell: sztoriban. Azt sem húzza a kelleténél tovább, a lehető leggazdaságosabban mozog a maga elé rajzolt pályán. Ma már csak kevesen tudnak/akarnak 100 perc alatt mesét mondani, az meg miért lenne már probléma, hogy jól működő mesélőkéjét egy koncentrációs táborban játszódó, érzékeny akciófilm szolgálatába állította.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.