Hangadó – klasszikus zenei melléklet  

„Talán Platónt”

  • rés a présen
  • 2021. október 13.

Zene

Hámori Máté karmester, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője

rés a présen: Van köze a neurobiológiának a komolyzenéhez?

Hámori Máté: Édesapám, Hámori József neurobiológus volt. Ha rá gondolok, ez a két dolog jut eszembe, mert talán ez a két fogalom, mely számára a legfontosabb volt, pláne, ha a komoly szót elvesszük a zene elől, mert nagyon sokféle zenét hallgattunk kicsi korom óta – például rengeteg dzsesszt vagy Beatlest. Zongorázni is egy Beatles-szám miatt kezdtem komolyabban, a Let It Be-t szerettem volna lejátszani, ezért fogadtak mellém végül tanárt. Amióta apám meghalt, egyre gyakrabban veszem észre, hogy az ő mondatait, gondolatait használom a szövegeimben amikor a koncerteken a zenéről beszélek. Arról, hogy miért zenélünk, hogy működik az agyban mindez, vagy hogy az éneklés ősibb-e, mint a beszéd. Bizonyos szempontból sikerült kapcsolódnom az ő munkásságához, ami jó érzés.

rap: Milyen ötlettől vezérelve hozta létre a Beethoven-projektet?

HM: Az ötlet a feleségem fejéből pattant ki, mikor a Beethoven-évhez kerestünk valami újszerű projektet. A lényeg, hogy azokhoz is megpróbáljuk közel vinni a zene üzenetét, akik látszólag kizáródtak ebből a világból, és akik emellett Beethovennel más szempontból is tudnának azonosulni: a hallássérültekhez és siketekhez. Olyan koncerteket szervezünk nekik, ahol beülhetnek a zenekarba, játék közben megfoghatják a hangszereket, a félénkebbek lufikat, amik felerősítik a zene rezgését, és így kapcsolódhatnak be a zenélés áramlatába. Az első ilyen koncert életem meghatározó érzelmi és zenei élménye volt. Átélni milyen erősen működik ez a kapcsolatteremtés, még a hangokon túl is. A következő koncert november 5-én lesz a BMC-ben.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.