Hangadó – klasszikus zenei melléklet  

„Talán Platónt”

  • rés a présen
  • 2021. október 13.

Zene

Hámori Máté karmester, az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője

rés a présen: Van köze a neurobiológiának a komolyzenéhez?

Hámori Máté: Édesapám, Hámori József neurobiológus volt. Ha rá gondolok, ez a két dolog jut eszembe, mert talán ez a két fogalom, mely számára a legfontosabb volt, pláne, ha a komoly szót elvesszük a zene elől, mert nagyon sokféle zenét hallgattunk kicsi korom óta – például rengeteg dzsesszt vagy Beatlest. Zongorázni is egy Beatles-szám miatt kezdtem komolyabban, a Let It Be-t szerettem volna lejátszani, ezért fogadtak mellém végül tanárt. Amióta apám meghalt, egyre gyakrabban veszem észre, hogy az ő mondatait, gondolatait használom a szövegeimben amikor a koncerteken a zenéről beszélek. Arról, hogy miért zenélünk, hogy működik az agyban mindez, vagy hogy az éneklés ősibb-e, mint a beszéd. Bizonyos szempontból sikerült kapcsolódnom az ő munkásságához, ami jó érzés.

rap: Milyen ötlettől vezérelve hozta létre a Beethoven-projektet?

HM: Az ötlet a feleségem fejéből pattant ki, mikor a Beethoven-évhez kerestünk valami újszerű projektet. A lényeg, hogy azokhoz is megpróbáljuk közel vinni a zene üzenetét, akik látszólag kizáródtak ebből a világból, és akik emellett Beethovennel más szempontból is tudnának azonosulni: a hallássérültekhez és siketekhez. Olyan koncerteket szervezünk nekik, ahol beülhetnek a zenekarba, játék közben megfoghatják a hangszereket, a félénkebbek lufikat, amik felerősítik a zene rezgését, és így kapcsolódhatnak be a zenélés áramlatába. Az első ilyen koncert életem meghatározó érzelmi és zenei élménye volt. Átélni milyen erősen működik ez a kapcsolatteremtés, még a hangokon túl is. A következő koncert november 5-én lesz a BMC-ben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.