Lemez

World music: csupa

Kritika

elképesztő siker – a napórától a teljes elsötétülésig.

Kamel El Harrachi: Nouara Az utóbbi hetek egyik legnagyobb rádiós sikere volt a mandolás-énekes Kamel el Harrachi új albuma, amellyel édesapja, Dahmane El Harrachi előtt hajtott fejet. A papának nagy tekintélye volt az arab világban, őt tartják az andalúziai gyökerű arab tánczene, a chaabi forradalmasítójának. Volt egy világslágere is, a Ya Rayah, ugyan nem az ő, hanem Rachid Taha előadásában robbant nagyobbat, 1997-ben, tizenhét évvel Harrachi végzetes autóbalesete után.

Kamel hétéves volt, amikor elvesztette édesapját, de addig sem gyakran látta, hiszen Dahmane Párizsba költözött. A felvételeit azonban jól ismerte, és ahogy a kamaszkorba lépett, eltökélte, hogy minden ízében a magáévá teszi azokat. Magára zárta az ajtót, és gyakorolt, aztán amikor elérkezett az ideje, ő is Párizsba költözött, ahol Dahmane dalaival az arab kávéházak új kedvence lett. Meghalt a király, éljen Kamel…

Na de Kamel nem pompára vagy látványos karrierre vágyott. Az első albumával (Ghana Fenou) 2009-ig váratta híveit, és bár utána számos meghívásnak tett eleget, a ragyogásnál fontosabb volt számára az a zenei-pszichológiai munka, amellyel mentális problémákkal küzdő fiataloknak segíthetett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.