Lemez

World music: csupa

Kritika

elképesztő siker – a napórától a teljes elsötétülésig.

Kamel El Harrachi: Nouara Az utóbbi hetek egyik legnagyobb rádiós sikere volt a mandolás-énekes Kamel el Harrachi új albuma, amellyel édesapja, Dahmane El Harrachi előtt hajtott fejet. A papának nagy tekintélye volt az arab világban, őt tartják az andalúziai gyökerű arab tánczene, a chaabi forradalmasítójának. Volt egy világslágere is, a Ya Rayah, ugyan nem az ő, hanem Rachid Taha előadásában robbant nagyobbat, 1997-ben, tizenhét évvel Harrachi végzetes autóbalesete után.

Kamel hétéves volt, amikor elvesztette édesapját, de addig sem gyakran látta, hiszen Dahmane Párizsba költözött. A felvételeit azonban jól ismerte, és ahogy a kamaszkorba lépett, eltökélte, hogy minden ízében a magáévá teszi azokat. Magára zárta az ajtót, és gyakorolt, aztán amikor elérkezett az ideje, ő is Párizsba költözött, ahol Dahmane dalaival az arab kávéházak új kedvence lett. Meghalt a király, éljen Kamel…

Na de Kamel nem pompára vagy látványos karrierre vágyott. Az első albumával (Ghana Fenou) 2009-ig váratta híveit, és bár utána számos meghívásnak tett eleget, a ragyogásnál fontosabb volt számára az a zenei-pszichológiai munka, amellyel mentális problémákkal küzdő fiataloknak segíthetett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."