"Talán a szülészeti osztály" - Thomas "Happy-Tom" Seltzer - Turbonegro

  • Greff András
  • 2009. augusztus 6.

Zene

A Turbonegro, Norvégia büszkesége Jello Biafra szerint 98-ban "minden idők legfontosabb európai lemezét" készítette el, és ha az efféle állításokat némiképp túlzónak vélhetjük is, vitathatatlan, hogy kevés szórakoztatóbb társaságot adott a világnak a vén kontinens. Az elmúlt húsz év során a zenéjében a klasszikus rock- és punkzenék jellemzőit a legtökéletesebben vegyítő zenekar kiváló számokat írt többek között matrózokról (Sailor Man), neohippikről (Hobbit Motherfuckers), a billentyűsük pizzasütödéjéről (The Age Of Pamparius), a kövérség (Everybody Loves A Chubby Dude) és az anális szex (Rendezvous With Anus) örömeiről. A zenekar szövegíró vezére, a basszusgitáros Thomas "Happy-Tom" Seltzer (fotónkon fehér matrózruhában) korábban befektetési tanácsadóként és kabarészerzőként is dolgozott, jelenleg tévéműsort vezet. A jeles zenész, akit Oslóban értünk el telefonon, a hőségben hajlamos kiesni kicsit a szerepéből: míg általában a badarságait is a legteljesebb komolysággal adja elő, ezúttal nemegyszer belenevetgélt a kagylóba.

A Turbonegro, Norvégia büszkesége Jello Biafra szerint 98-ban "minden idők legfontosabb európai lemezét" készítette el, és ha az efféle állításokat némiképp túlzónak vélhetjük is, vitathatatlan, hogy kevés szórakoztatóbb társaságot adott a világnak a vén kontinens. Az elmúlt húsz év során a zenéjében a klasszikus rock- és punkzenék jellemzőit a legtökéletesebben vegyítő zenekar kiváló számokat írt többek között matrózokról (Sailor Man), neohippikről (Hobbit Motherfuckers), a billentyűsük pizzasütödéjéről (The Age Of Pamparius), a kövérség (Everybody Loves A Chubby Dude) és az anális szex (Rendezvous With Anus) örömeiről. A zenekar szövegíró vezére, a basszusgitáros Thomas "Happy-Tom" Seltzer (fotónkon fehér matrózruhában) korábban befektetési tanácsadóként és kabarészerzőként is dolgozott, jelenleg tévéműsort vezet. A jeles zenész, akit Oslóban értünk el telefonon, a hőségben hajlamos kiesni kicsit a szerepéből: míg általában a badarságait is a legteljesebb komolysággal adja elő, ezúttal nemegyszer belenevetgélt a kagylóba.

*

Magyar Narancs: Jártam pár éve Oslóban, minden tiszta volt és békés, az emberek pedig rendkívül barátságosak. Mi ellen tudtatok ti lázadni tinédzserként? A black metalosoknak legalább ott volt a kereszténység.

Happy-Tom: Nekünk pedig a tisztaság és a barátságosság! Valójában a black metalt sem annyira a kereszténység, hanem inkább az unalom ellen találták ki. Amikor úgy nősz fel, hogy mindenkitől azt hallod, hogy tökéletes társadalomban élsz, aztán pedig felfedezed, hogy mégsem egészen tökéletes - nos, az amolyan 1984-szerű élmény. Csak éppen derűs verzióban.

MN: Egyébként, ha jól tudom, Amerikában születtél.

HT: Norvégiában születtem, de félig amerikai vagyok. Kisgyerekként pár évet éltem az USA-ban, amikor a szüleim ott kaptak munkát.

MN: Azt bizonyára tudod, hogy pár éve az apád (Michael Seltzer csoportkutató, a Hungarian Social Review szerkesztőbizottságának tagja) egy ideig Magyarországon dolgozott leszokóban levő szenvedélybetegekkel. Hallottál arról, hogy az egyik legismertebb magyar alternatív rockzenész (Kiss Tibor a Quimbyből) is a csoportjában volt?

HT: Igen, hallottam, a papám mesélt róla. Én sosem találkoztam vele, de apám nagyon megkedvelte.

MN: A Turbonegro elég problémás zenekar volt a 90-es években. Nektek nem próbált segíteni az apád?

HT: Apám mindig is nagy rajongója volt a zenekarnak, és ő is megpróbálta rábeszélni Hanket (Hank Von Helvete énekes - G. A.), hogy utazzon el valamelyik heroinfüggőket kezelő rehabilitációs központba, ahol ő is dolgozott, de Hank csak az utóbbi időben állt készen arra, hogy mindennel leálljon - és végül a legjobb módon tette ezt meg: a Szcientológia Egyház segítségével. Apám egyébként nagyon rendes ember, és pontosan érezte, hogy jobb, ha nem folyik bele jobban a zenekari ügyekbe. Valószínűleg ő is heroinfüggővé vált volna, ha megteszi.

MN: Olvastam, hogy tévéműsort vezetsz Norvégiában.

HT: Az a címe, hogy Trygdekontoret (szociális iroda - G. A.). A norvég közszolgálati tévé indított egy új csatornát, az NRK3-at, ami elég klassz volt, mert voltaképp nem csináltak mást, csak megvásároltak egy csomó tuti HBO-műsort, mint amilyen A drót. De közszolgálatiként muszáj saját gyártású műsorokat készíteniük, és végül felkértek engem is. A klasszikus szociális demokráciákban, ha nincs munkád, akkor elmész a szociális irodába, hogy megoldják a problémád. Norvégiában viszont ha egy problémával érkezel, tízzel fogsz távozni. Innen a cím. A műsorban egyszerre több vendéggel beszélgetek, akik között vannak különféle tudósok meg eszesebb celebek is. Leülünk, és megpróbálunk megoldani nagyon nagy problémákat nagyon rövid idő alatt. Egy-egy 27 perces epizódban legalább négyet. Szóba kerülhet bármi, azzal a ténnyel kezdve, hogy az emberek manapság azért mennek ajakműtétre, hogy az arcukkal utánozhassák a nemiszerveket, egészen a gazdasági kérdésekig. Az egész egy hatalmas baromság, de megpróbálunk valahogy értelmet lehelni belé. Olyan tévéműsor ez, amit rendkívül nehéz nézni.

MN: Említetted A drótot. Mi most a kedvenc szériád?

HT: A Különleges építményeket szeretem a National Geographicon, tudod, amelyikben hatalmas hidakat, olajfúró-szigeteket meg házakat építenek. Leülök, iszom egy sört, és ezt nézem. Odáig vagyok érte. Imádom az infrastruktúrát. Néha maszturbálok is, ha valami nagyszabásút mutatnak.

MN: Térjünk rá a zenekarra. Tavaly lemondtátok az európai turnétokat, mert Euroboy, a gitárosotok súlyosan megbetegedett. Mit tudsz mondani, hogy érzi most magát?

HT: Nagyon jól, tulajdonképpen gyógyultnak mondható. Hodgkin-lymphomája volt, kemoterápiás kezelésen vett részt. Tavaly nagyon rossz bőrben volt, de már jól van.

MN: Lesz akkor mostanában új lemez?

HT: Mostanában nem hiszem, mert jövőre valószínűleg szünetet tartunk. Már nem vagyunk 22 évesek, akik híresek akarnak lenni, és ezért mindennap játszaniuk kell, és tizennyolc havonta lemezt kiadniuk. A Turbonegro külön univerzum már, szabadon ki-be járhatunk benne. Ráadásul nekem itt van a tévé, Hank pedig hamarosan a címszerepet fogja vinni a Jézus Krisztus szupersztárban.

MN: Azon gondolkodom, hogy vajon játszotta-e már azt a szerepet valaha ennyire kövér ember?

HT: Kétlem. Hank azt mondta, hogy hikorifából készítik majd a keresztet, hogy elbírja a súlyát.

MN: Hordja még Hank a színpadon azt az amerikai zászlós jelmezét most, hogy ismét divat szeretni Amerikát?

HT: Persze hogy nem! A homójelmezeket is azért hordtuk, mert akkoriban, a 90-es évek közepén a melegek még mindig tabunak számítottak. Ebben az évtizedben viszont ők lettek az új mainstream. Két év múlva Sasha Baron Cohen már aligha tudná elkészíteni a Brünót, mert már nem volna vicces. Úgyhogy pár éve Hank a csillagos-sávosra váltott, mert mindenki gyűlölte Amerikát. Most viszont rengetegen úgy gondolják, hogy Obama menő, úgyhogy ismét váltanunk kellett. Visszatértünk az egyszerű, reménytelen imázshoz a farmerekkel és bőrökkel. És ott van az új dobosunk, Thomas Dahl, a nyárspolgár, aki rendkívül rock 'n' rollosan akar kinézni - ez nagyon sátáni imázs.

MN: A Turbonegro-koncerteken Hank szereti az átkötő szövegeit az adott helyre vonatkozó kulturális utalásokkal megspékelni. Ki megy el közületek könyvtárazni ehhez?

HT: Én és Hank írjuk ezeket. Hank nagy történelembuzi, úgyhogy a javát ő szedi össze. Általában igyekszünk bosszantani kicsit a közönséget. Nálatok most majd talán megkérdezzük, hogy "Mi is történt anno Erdéllyel?". De ez nem mindig működik. Egyszer Írországban játszottunk, és Hank egy krumplicsipszes zacskót lobogtatva a burgonyaínségről kezdett dumálni, de egyetlen ember sem értette a poént. Talán azért, mert az Iron Maiden közönségének játszottunk.

MN: Négy év szünet után 2002-ben tértetek vissza, azóta kiadtatok három lemezt. Ki volt okosabb: ti, vagy a Pixies, akik nem jelentettek meg semmit, de csomót koncerteztek a régi slágereikkel?

HT: A Pixies jól illett az egy-egy turnéra visszatérő régi nagy bandák trendjébe. Mi viszont annak idején egyáltalán nem akartunk feloszlani. Azért jöttünk vissza, hogy folytathassuk a történetünket.

MN: The Dictators Go Girl Crazy!, Kill City, Rocket To Russia: melyik lemezről loptátok a legtöbbet a karrieretek során?

HT: Ami a riffeket illeti, a Rocket To Russiáról és a Girl Crazyről. Hangszerelésileg viszont a Kill City volt a legfontosabb hatás. Nekem és Euroboynak az a kedvenc rocklemezünk. Imádjuk James Williamsont, a zsenit, aki a Raw Poweren is gitározott. Sajnos sokan elfelejtették.

MN: Tudtad, hogy a számítógép-bizniszben dolgozik, és vagy harminc éve nem vett a kezébe gitárt?

HT: Igen, tudom. Egyszer megpróbáltuk felhívni őt Euroboy valamelyik születésnapján. Sikerült is rábukkanni Orange Countyban, de végül mégsem értük el. Jó barátunk, Mike Watt (2003 óta a Stooges basszusgitárosa - G. A.) mesélte nemrég, hogy harminc év után Williamson újra találkozott Iggyvel, és megint jóban vannak. Úgy néz ki, koncertezni is fognak jövőre.

MN: Sok híres ember rajong a Turbonegróért. Melyikük a legkínosabb alak?

HT: A dán herceg. Az egyik haverja, aki történetesen norvég filmproducer, mesélte, hogy amikor megházasodott, nem kért mást a legénybúcsújára, csak egy aláírt Turbo-féle matrózsapkát.

MN: 98-ban a zenekar egy milánói elmegyógyintézet várótermében oszlott fel. Hogyan tudjátok ezt legközelebb überelni? Létezik ennél jobb helyszín egy rockzenekar feloszlatására?

HT: Talán a szülészeti osztály, miközben azon veszekednénk, hogy melyikünk az apa.

MN: Melyik szerinted a rocktörténet leginkább túlértékelt zenekara?

HT: Nehéz válaszolni, mert nem vagyok annyira kritikus, hogy gyűlölni tudjak valamit. Bár a Nickelbacket eléggé utálom. Igazából gondolni sem akarok rá - tudod, én a magaskultúrához tartozó európai zeneszerző vagyok, nem szeretek az alacsonyabb dolgokkal foglalkozni. Amúgy mindenki tud rengeteg alulértékelt és túlértékelt zenekart mondani, de valahogy senki sem beszél a korrektül értékeltekről. Amilyen például a Turbonegro.

A Turbonegro augusztus 16-án, 23 órakor lép fel az MTV Headbangers Ball - Rock Színpadon

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."