Lemez

Hé, 67!

Tame Impala: Lonerism

Zene

Az impala nem őshonos állat Ausztráliában, viszont egy Kevin Parker nevű 26 éves multiinstrumentalista az utóbbi időben sokat tett azért, hogy a kontinensnyi országra sok popzenerajongó már ne csak a kengurukról és a koalákról asszociáljon. Amikor ezek a sorok megjelennek, a Lonerism már ott díszeleg számos év végi lista élén vagy élmezőnyében, és ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen már a tavalyelőtti Innerspeaker is bizonyította, hogy nagyon izgalmas produkcióval van dolgunk. És mindebben a legszebb az, hogy a lemez(ek) szinte összes hangjáért Parker felelt - ritka, hogy egy dalszerző-énekes érdemei között a dobtudását is ki kelljen emelni.


A Tame Impala számainak ütemei hallatán a megboldogult John "Bonzo" Bonham is csettintene, és ez tényleg még csak az alap, amire izgalmasabbnál izgalmasabb rétegek épülnek. Mindez a Mercury Rev és a Flaming Lips holdudvarába tartozó szuperproducernek, Dave Fridmann-nak, az alt-rock Phil Spectorjának is köszönhető, aki már az MGMT-vel bizonyította, hogy a fiatal zenészek is jó kezekben vannak nála. A Lonerism előképe állítólag egy némileg obskúrus Todd Rundgren-lemez a 70-es évek első feléből, de leginkább az 1966-67-es Beatlesig kell visszamennünk ahhoz, hogy megtaláljuk a gyökereket. Az előző albumhoz képest kevesebb a gitár, ami annak is köszönhető, hogy Parker felfedezte az analóg szintiket, igencsak hangsúlyos a basszus, az énekrészek több mint kétharmada pedig durván szét van visszhangosítva. Az egész mű nagy, összefüggő pszichedelikus hömpölygés teljesen egyenrangú dalokkal, melyek közül egyedül az Elephant lóg ki - olyan, mintha a Pink Floyd glames verzióban adná elő a One Of These Dayst. A többi szám a Revolver/Sgt. Pepper/Magical Mystery Tour irányvonalán mozog, de nem túl plágiumgyanúsan: örülhetünk hát, hogy Ausztrália újabb kiemelkedő énekes-dalszerzővel járult hozzá a poptörténelemhez.

Modular/Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.