Lemez

Hé, 67!

Tame Impala: Lonerism

Zene

Az impala nem őshonos állat Ausztráliában, viszont egy Kevin Parker nevű 26 éves multiinstrumentalista az utóbbi időben sokat tett azért, hogy a kontinensnyi országra sok popzenerajongó már ne csak a kengurukról és a koalákról asszociáljon. Amikor ezek a sorok megjelennek, a Lonerism már ott díszeleg számos év végi lista élén vagy élmezőnyében, és ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen már a tavalyelőtti Innerspeaker is bizonyította, hogy nagyon izgalmas produkcióval van dolgunk. És mindebben a legszebb az, hogy a lemez(ek) szinte összes hangjáért Parker felelt - ritka, hogy egy dalszerző-énekes érdemei között a dobtudását is ki kelljen emelni.


A Tame Impala számainak ütemei hallatán a megboldogult John "Bonzo" Bonham is csettintene, és ez tényleg még csak az alap, amire izgalmasabbnál izgalmasabb rétegek épülnek. Mindez a Mercury Rev és a Flaming Lips holdudvarába tartozó szuperproducernek, Dave Fridmann-nak, az alt-rock Phil Spectorjának is köszönhető, aki már az MGMT-vel bizonyította, hogy a fiatal zenészek is jó kezekben vannak nála. A Lonerism előképe állítólag egy némileg obskúrus Todd Rundgren-lemez a 70-es évek első feléből, de leginkább az 1966-67-es Beatlesig kell visszamennünk ahhoz, hogy megtaláljuk a gyökereket. Az előző albumhoz képest kevesebb a gitár, ami annak is köszönhető, hogy Parker felfedezte az analóg szintiket, igencsak hangsúlyos a basszus, az énekrészek több mint kétharmada pedig durván szét van visszhangosítva. Az egész mű nagy, összefüggő pszichedelikus hömpölygés teljesen egyenrangú dalokkal, melyek közül egyedül az Elephant lóg ki - olyan, mintha a Pink Floyd glames verzióban adná elő a One Of These Dayst. A többi szám a Revolver/Sgt. Pepper/Magical Mystery Tour irányvonalán mozog, de nem túl plágiumgyanúsan: örülhetünk hát, hogy Ausztrália újabb kiemelkedő énekes-dalszerzővel járult hozzá a poptörténelemhez.

Modular/Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.