Lemez

Hé, 67!

Tame Impala: Lonerism

Zene

Az impala nem őshonos állat Ausztráliában, viszont egy Kevin Parker nevű 26 éves multiinstrumentalista az utóbbi időben sokat tett azért, hogy a kontinensnyi országra sok popzenerajongó már ne csak a kengurukról és a koalákról asszociáljon. Amikor ezek a sorok megjelennek, a Lonerism már ott díszeleg számos év végi lista élén vagy élmezőnyében, és ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen már a tavalyelőtti Innerspeaker is bizonyította, hogy nagyon izgalmas produkcióval van dolgunk. És mindebben a legszebb az, hogy a lemez(ek) szinte összes hangjáért Parker felelt - ritka, hogy egy dalszerző-énekes érdemei között a dobtudását is ki kelljen emelni.


A Tame Impala számainak ütemei hallatán a megboldogult John "Bonzo" Bonham is csettintene, és ez tényleg még csak az alap, amire izgalmasabbnál izgalmasabb rétegek épülnek. Mindez a Mercury Rev és a Flaming Lips holdudvarába tartozó szuperproducernek, Dave Fridmann-nak, az alt-rock Phil Spectorjának is köszönhető, aki már az MGMT-vel bizonyította, hogy a fiatal zenészek is jó kezekben vannak nála. A Lonerism előképe állítólag egy némileg obskúrus Todd Rundgren-lemez a 70-es évek első feléből, de leginkább az 1966-67-es Beatlesig kell visszamennünk ahhoz, hogy megtaláljuk a gyökereket. Az előző albumhoz képest kevesebb a gitár, ami annak is köszönhető, hogy Parker felfedezte az analóg szintiket, igencsak hangsúlyos a basszus, az énekrészek több mint kétharmada pedig durván szét van visszhangosítva. Az egész mű nagy, összefüggő pszichedelikus hömpölygés teljesen egyenrangú dalokkal, melyek közül egyedül az Elephant lóg ki - olyan, mintha a Pink Floyd glames verzióban adná elő a One Of These Dayst. A többi szám a Revolver/Sgt. Pepper/Magical Mystery Tour irányvonalán mozog, de nem túl plágiumgyanúsan: örülhetünk hát, hogy Ausztrália újabb kiemelkedő énekes-dalszerzővel járult hozzá a poptörténelemhez.

Modular/Universal, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.