Teher alatt - Hendrik Hölzemann: Szívritmus (film)

  • - ats -
  • 2007. október 18.

Zene

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete.

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete. Ugrál az idősíkok (a főszereplő feldolgozatlan emlékei és a jelen) között, álomképek váltakoznak a realitással, máshol pedig a csupasz való képei lassulnak filmszerűvé vagy gyorsulnak fel furcsán, attól függően, hogy honnan - kinek a szemszögéből - nézzük.

Hősünk, Crash hétévesen autóbalesetben vesztette el a szüleit (ezzel az álom-emlék jelenettel indulunk) - innen a beceneve. A nagymamája nevelte, ilyen kedves mondatokkal: "Isten egy szadista disznó, kicsim." Szinte érthető, hogy a srácnak később daganatok nőnek az arcán - amiket nagy nehezen kioperáltak (mint azt megint egy emlékjelenetből tudjuk). Felnőttebb éveiben egy visszatérő álom gyötri, egy fiatal nőt lát, aki felé nyújtja a karjait, ismerős is meg nem is, nem tud mit kezdeni vele. Amikor felébred, csak annyit mond: isten hozott a halál faszán. Mindez tán kicsit sok egyetlen embernek. Ám a film fősodrában szép szenvtelen realizmussal szirénázik Crash mentősként, egyik riasztástól a másikig. Legtöbbször halottakra lel, néha sikerül megmentenie valakit. Kicsit mindig olyan az arca, mintha máshol volna.

És eljő az álmok lánya is, őt speciel Novembernek hívják. Terhes, a nyolcadik hónapban van, épp a pasija hal meg, túllőtte magát heroinnal. Örömünket fokozza egy gyakorlatias és mégis poétikus szexjelenet - hogyan lehet megdugni egy ennyire terhes nőt?

Végül persze bezárul a kör, minden megismétlődik, az utolsó jelenetben megint egy autóbalesetet látunk, Crash visszatérő álma hirtelen megfejtést nyer. Ám ekkorra a realitás végleg elvész, mögöttes, szimbolikus képekkel búcsúzunk; az az egyetlen lehetőség marad - mint Enyedi Simon mágusában -, hogy a záróképben a főszereplő arcáról olvassuk le a nekünk személyesen kijáró megoldást. Megéri a fáradságot.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.