Teher alatt - Hendrik Hölzemann: Szívritmus (film)

  • - ats -
  • 2007. október 18.

Zene

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete.

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete. Ugrál az idősíkok (a főszereplő feldolgozatlan emlékei és a jelen) között, álomképek váltakoznak a realitással, máshol pedig a csupasz való képei lassulnak filmszerűvé vagy gyorsulnak fel furcsán, attól függően, hogy honnan - kinek a szemszögéből - nézzük.

Hősünk, Crash hétévesen autóbalesetben vesztette el a szüleit (ezzel az álom-emlék jelenettel indulunk) - innen a beceneve. A nagymamája nevelte, ilyen kedves mondatokkal: "Isten egy szadista disznó, kicsim." Szinte érthető, hogy a srácnak később daganatok nőnek az arcán - amiket nagy nehezen kioperáltak (mint azt megint egy emlékjelenetből tudjuk). Felnőttebb éveiben egy visszatérő álom gyötri, egy fiatal nőt lát, aki felé nyújtja a karjait, ismerős is meg nem is, nem tud mit kezdeni vele. Amikor felébred, csak annyit mond: isten hozott a halál faszán. Mindez tán kicsit sok egyetlen embernek. Ám a film fősodrában szép szenvtelen realizmussal szirénázik Crash mentősként, egyik riasztástól a másikig. Legtöbbször halottakra lel, néha sikerül megmentenie valakit. Kicsit mindig olyan az arca, mintha máshol volna.

És eljő az álmok lánya is, őt speciel Novembernek hívják. Terhes, a nyolcadik hónapban van, épp a pasija hal meg, túllőtte magát heroinnal. Örömünket fokozza egy gyakorlatias és mégis poétikus szexjelenet - hogyan lehet megdugni egy ennyire terhes nőt?

Végül persze bezárul a kör, minden megismétlődik, az utolsó jelenetben megint egy autóbalesetet látunk, Crash visszatérő álma hirtelen megfejtést nyer. Ám ekkorra a realitás végleg elvész, mögöttes, szimbolikus képekkel búcsúzunk; az az egyetlen lehetőség marad - mint Enyedi Simon mágusában -, hogy a záróképben a főszereplő arcáról olvassuk le a nekünk személyesen kijáró megoldást. Megéri a fáradságot.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).