Teher alatt - Hendrik Hölzemann: Szívritmus (film)

  • - ats -
  • 2007. október 18.

Zene

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete.

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete. Ugrál az idősíkok (a főszereplő feldolgozatlan emlékei és a jelen) között, álomképek váltakoznak a realitással, máshol pedig a csupasz való képei lassulnak filmszerűvé vagy gyorsulnak fel furcsán, attól függően, hogy honnan - kinek a szemszögéből - nézzük.

Hősünk, Crash hétévesen autóbalesetben vesztette el a szüleit (ezzel az álom-emlék jelenettel indulunk) - innen a beceneve. A nagymamája nevelte, ilyen kedves mondatokkal: "Isten egy szadista disznó, kicsim." Szinte érthető, hogy a srácnak később daganatok nőnek az arcán - amiket nagy nehezen kioperáltak (mint azt megint egy emlékjelenetből tudjuk). Felnőttebb éveiben egy visszatérő álom gyötri, egy fiatal nőt lát, aki felé nyújtja a karjait, ismerős is meg nem is, nem tud mit kezdeni vele. Amikor felébred, csak annyit mond: isten hozott a halál faszán. Mindez tán kicsit sok egyetlen embernek. Ám a film fősodrában szép szenvtelen realizmussal szirénázik Crash mentősként, egyik riasztástól a másikig. Legtöbbször halottakra lel, néha sikerül megmentenie valakit. Kicsit mindig olyan az arca, mintha máshol volna.

És eljő az álmok lánya is, őt speciel Novembernek hívják. Terhes, a nyolcadik hónapban van, épp a pasija hal meg, túllőtte magát heroinnal. Örömünket fokozza egy gyakorlatias és mégis poétikus szexjelenet - hogyan lehet megdugni egy ennyire terhes nőt?

Végül persze bezárul a kör, minden megismétlődik, az utolsó jelenetben megint egy autóbalesetet látunk, Crash visszatérő álma hirtelen megfejtést nyer. Ám ekkorra a realitás végleg elvész, mögöttes, szimbolikus képekkel búcsúzunk; az az egyetlen lehetőség marad - mint Enyedi Simon mágusában -, hogy a záróképben a főszereplő arcáról olvassuk le a nekünk személyesen kijáró megoldást. Megéri a fáradságot.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.