Teher alatt - Hendrik Hölzemann: Szívritmus (film)

  • - ats -
  • 2007. október 18.

Zene

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete.

Kár volt kispórolni a magyar címből a zavart, mert pont olyan ez a film. Mondhatnánk zavarosnak. Elragadó és esetlen az egész: egyenetlen, kiszámíthatatlan a ritmusa, érdes a felülete, néhol túlfut a lendülete. Ugrál az idősíkok (a főszereplő feldolgozatlan emlékei és a jelen) között, álomképek váltakoznak a realitással, máshol pedig a csupasz való képei lassulnak filmszerűvé vagy gyorsulnak fel furcsán, attól függően, hogy honnan - kinek a szemszögéből - nézzük.

Hősünk, Crash hétévesen autóbalesetben vesztette el a szüleit (ezzel az álom-emlék jelenettel indulunk) - innen a beceneve. A nagymamája nevelte, ilyen kedves mondatokkal: "Isten egy szadista disznó, kicsim." Szinte érthető, hogy a srácnak később daganatok nőnek az arcán - amiket nagy nehezen kioperáltak (mint azt megint egy emlékjelenetből tudjuk). Felnőttebb éveiben egy visszatérő álom gyötri, egy fiatal nőt lát, aki felé nyújtja a karjait, ismerős is meg nem is, nem tud mit kezdeni vele. Amikor felébred, csak annyit mond: isten hozott a halál faszán. Mindez tán kicsit sok egyetlen embernek. Ám a film fősodrában szép szenvtelen realizmussal szirénázik Crash mentősként, egyik riasztástól a másikig. Legtöbbször halottakra lel, néha sikerül megmentenie valakit. Kicsit mindig olyan az arca, mintha máshol volna.

És eljő az álmok lánya is, őt speciel Novembernek hívják. Terhes, a nyolcadik hónapban van, épp a pasija hal meg, túllőtte magát heroinnal. Örömünket fokozza egy gyakorlatias és mégis poétikus szexjelenet - hogyan lehet megdugni egy ennyire terhes nőt?

Végül persze bezárul a kör, minden megismétlődik, az utolsó jelenetben megint egy autóbalesetet látunk, Crash visszatérő álma hirtelen megfejtést nyer. Ám ekkorra a realitás végleg elvész, mögöttes, szimbolikus képekkel búcsúzunk; az az egyetlen lehetőség marad - mint Enyedi Simon mágusában -, hogy a záróképben a főszereplő arcáról olvassuk le a nekünk személyesen kijáró megoldást. Megéri a fáradságot.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.