Teljes változatok - Burst: Origo; Callisto: True Nature Unfolds (lemez)

  • Tófalvy Tamás
  • 2006. január 26.

Zene

Manapság elég egy belenyugvó fejbólintással tudomásul venni: az extrémnek mondott gitárzenéket érintő legtöbb újítás - az Egyesült Államok mellett - Skandináviában születik.

Manapság elég egy belenyugvó fejbólintással tudomásul venni: az extrémnek mondott gitárzenéket érintő legtöbb újítás - az Egyesült Államok mellett - Skandináviában születik. De úgy tűnik, nemcsak az újdonságok, hanem az eddigi törekvéseket összefoglaló s egyben új kontextusba helyező felfogások is valósággal burjánzanak ezen az égtájon.

A Burst még Svédországon belül is egy különösen kultikus városból, Göteborgból származik, de ez szerencsére nem jelent determinált hangzást, nem a híres-hírhedt dallamos-gitáros "gothenburg soundot" vitték tökélyre az Origóval, hanem a Botchig, a Converge-ig és a Neurosisig visszavezethető, többek között a post-hardcore és a metal határán kialakult komplex zajhangzást. Saját bevallásuk szerint szándékosan nem akartak egy koncepciózus, zenei értelemben "nagy témákat" feszegető albumot készíteni, inkább csak összehozni pár jól megírt számot. A végeredmény szerencsére nem teljesen így alakult: a lemez annyira egyben van, hogy jobban már nem is lehetne. A megnyitó, csilingelő dallamtól kezdve (Where the Wave Broke) egészen az utolsó pillanatban hirtelen megszakadó, végletekig (poli)ritmizált káoszig (Mercy Liberation) úgy következik egymásból minden hang, mintha az egész összefüggés egyszerre született volna meg a tervezőasztalon, ráadásul valóban sikerült külön-külön is hallgatható, kerek, kidolgozott tételeket írniuk. És amellett, hogy igen, nagyon kitalált, megcsinált, professzionális munkáról van szó, az Origo mégis telítve van érzelemmel, szenvedéllyel, és aminek a meghatározásán annyi filozófus vitatkozik mindhiába: egy nagyon saját, akár pár másodperc után is jól azonosítható hangulattal.

*

Bármennyire tisztességtelen dolog a leghomályosabb területre vezetni az értelmezést, akkor is a sajátos, egységes atmoszféra meg-teremtésének képessége az, ami a Callistónak is a legnagyobb erőssége. A Svédországban felvett, és talán részben ennek köszönhetően az ambient metal Cult of Luna által fémjelzett vonalához hasonuló True Nature Unfolds a nemzetkarakterológiai elvárásoknak ellentmondva egy finn zenekar remeklése. (Egyben igen biztató jel arra nézve, hogy talán már nem csak love- és operettmetallal lehet kitörni az ottani zeneiparból.) A lassú és mély hömpölygésben utazó, kozmikus méretű metaforákban előszeretettel gondolkodó zenekarokhoz képest a műfajhű továbbgondoláson túl a Callisto egyedi-sége rapszodikusságában mutat-kozik meg. Legyen szó akár a Cold Stare dzsesszes fúvósbetétjét elsöprő kitörésről, a Storm gyerekzsivajra, dobra és gitárra komponált hangtájképéről vagy a Worlds Collide finom dallamtöredékeit elnyomó monoton, szaggatott riffeléséről, a recept hasonló: mire el lehetne merülni egy témában, azt gyorsan megszakítja vagy szétzúzza egy másik, lehetőleg gyökeresen eltérő vérmérsékletű szólam. A szélsőségesség azt is eredményezhetné, hogy a lemez darabjaira esik szét, de ez mégsem történik meg: a váltások, emelkedések, süllyedések, gyorsulások és lassulások ugyanannak az egész albumon átívelő hangulatnak a változataiként képesek hullámzani tovább és tovább.

A sokféle extrém zenei stílus sokszor ötletszerűnek tűnő kavarodásában kifejezetten jólesik olyan zenét hallani, ami éretten és fölényesen összegzi, tökéletesíti az eddig felhalmozódott örökséget. Radikális irányváltás nélkül így (is) lehet valami újat csinálni és egyben "dokumentálni" a változást. A kereszteződések, metszetek, átfedések egy időre átláthatóvá válnak, mintha már kész műfajok vagy születő hagyományok lennének. És ki tudja: lehet, hogy tényleg azok.

Relapse, 2005; Earache, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.