"Teljesítettem a vállalásaimat"

Kobayashi Ken-Ichiro karmester

  • Teimer Gábor
  • 2008. november 27.

Zene

November 21-én adta idei utolsó magyarországi koncertjét (a MÁV Szimfonikus Zenekarral a Zeneakadémián) Kobayashi Ken-Ichiro, az Állami Hangversenyzenekar korábbi vezető karmestere, a Nemzeti Filharmonikusok örökös tiszteletbeli elnök-karnagya. Teimer Gábor

Magyar Narancs: Figyeltem a próba közben, és roppant energikusan vezényelt. Mai napig is kendóval és szumóval tartja karban magát?

 

Kobayashi Ken-Ichiro: Dehogy, az már a múlté! A sport persze ma is fontos szerepet játszik az életemben - minden este futok, és elég sokszor veszem a kezembe a golfütőt is. Ha tehettem, régebben még baseballedzésekre is eljártam, de ma már erre sem időm, sem energiám.

MN: Energiának nem lehet híján, hiszen ebben a hónapban végiglátogatta az ország nagyobb városait, s különböző zenekarokkal adott koncerteket.

KKI: Ha ezzel mérni lehet az erőállapotomat, akkor valóban nincs okom panaszra, hiszen rövid idő alatt megfordultam Miskolcon, Szombathelyen, felléptem a Danubia zenekarral, s holnap (november 21-én - T. G.) a MÁV Szimfonikusokat vezénylem a Zeneakadémián. Mindebben nemcsak az a tény tölt el örömmel, hogy ehhez a feszített tempóhoz van még bennem szufla, de az is, hogy lehetőségem nyílik különböző magyar zenekarokkal együtt dolgozni.

MN: S nem bánja, ha egy-egy ilyen alkalommal nem jut ideje régi együttesére, az Állami Hangversenyzenekarra?

KKI: Egyáltalán nem! Kifejezetten örülök, hogy nem kell állandóan őket zavarni, s megismerkedhetem a magyar klasszikus zenei élet más kiválóságaival is!

MN: Nincs ebben valami tudatos távolságtartás? Az interjúra készülődve szembesültem például azzal a ténnyel, hogy alig találok önnel készült interjút...

KKI: Ennek egy oka lehet: rövid ideig tartózkodom Budapesten, s az időm akkor is igen szűkre szabott. Dolgozom a Cseh Filharmonikusokkal, akikkel három év alatt szeretnénk rögzíteni Beethoven és Brahms valamennyi szimfóniáját, s közben évente kétszer két hónapot eltöltök Arnheimben, az ottani filharmonikus zenekar vezető karmestereként. Ráadásul utóbbiakkal kétévenként japán turnéra is megyünk. Mi más oka lenne, mint hogy nincs időm sűrűbben Budapestre jönni?

MN: Talán némi neheztelés. Egy 1989-ben önről írott könyv tanúsága szerint a korabeli zenei kritika nagyágyúi - Pernye Andrástól Kroó Györgyig - egy emberként tisztelegtek ön előtt. Az újabb nemzedék ítészei ellenben kifejezetten nem bánnak önnel kesztyűs kézzel.

KKI: A kritikusok rólam alkotott véleménye kevésbé lényeges, a legjobb ítéletet mindig a hallgató és a zenekar hozza meg. Annál nagyobb a kritikusok felelőssége a zenével szemben, mert egy-egy felkészületlen vagy meggondolatlan írás sokkal többet árthat a műfajnak, mint egy rossz előadás. Minden zenéről író embernek meg kell értenie, hogy zenekar és hallgatósága egy családot alkot, s csodálatos előadások akkor születnek, ha közöttük életre kel az ehhez szükséges összhang. Az én lelkiismeretem ebben a kérdésben teljesen nyugodt, mert meggyőződésem, hogy abban az időszakban ez a kötődés létezett az együttes és a publikum között. Talán az akkori ítészek ezt méltányolták kifejezetten.

MN: Ha visszagondol az 1987 és 1992 közötti évekre, mit tart ezenkívül kiemelendő eredménynek?

KKI: Szerettem volna egy világhírű zenekart felépíteni, olyat, amelynek erényeit országhatárokon belül és kívül is elismerik. Olyan együttest, amelyik bírja a teljes szimfonikus repertoárt, de nem kivagyiságból, hanem azért, hogy a közönséget minél magasabb színvonalon szórakoztathassa. S mindezen felül termékeny alkotói kapcsolatba szerettem volna kerülni a zenészekkel, az alkotókkal, mert számomra mindig a zeneszerző, a zenekar és a publikum a legfontosabb. Bármelyik kérdést vizsgálom, úgy érzem, teljesítettem a vállalásaimat.

MN: Válaszaiból mintha az tűnne ki, hogy elsősorban a közönséget tartja mértékadónak a zene megítélése szempontjából...

KKI: Ez így is van, főként akkor, amikor a következő generáció soraiból egyelőre lasszóval kell fogni a hallgatóságot. Azért, hogy ez változzon, már mindannyian felelősek vagyunk - komponisták, zenészek, kritikusok. Hiszen kinek alkotunk, ha nem a közönségnek? Ki hallgat minket, ha nem a közönség? Nem gondolom, hogy a zene válságban lenne, bár kétségtelenül pénzszűke van, s a válsághírek hatására az emberek kétszer is meggondolják, kiadjanak-e ezreket egy-egy koncertért. Én mégis úgy gondolom, hogy a zene él, és az objektív körülmények ellenére belső állapota nem rosszabbodott. De hogy ne is rosszabbodjon, azért tenni kell, főleg úgy, hogy magas színvonalú, a közönségnek tetsző produkciókat nyújtunk.

MN: Ha ennek érdekében kezdeményező szerepbe léphetne, milyen előadásokat valósítana meg szíve szerint? Vagy visszatérne eredeti mesterségéhez, a komponáláshoz?

KKI: Ha léphetnék, de nem léphetek, mert nem én diktálom a feltételeket. Megyek, ahová hívnak, s ott megteszem, ami tőlem telik. Ne felejtse el, maholnap betöltöm a hetvenedik életévemet, fáradok már! Ha mégis választhatnék, akkor Magyarországon minél több Brucknert dirigálnék, egyébként pedig szívesen fordulnék Mahler művei felé. Ami a zeneszerzést illeti, évek óta nem komponáltam újabb művet, de talán nem árulok el titkot, ha elmondom, hogy felkértek egy filmzene megalkotására. A japán származású rendezővel közös szüleményünk vélhetően 2011-ben készül majd Kanadában, s reményeim szerint az egész világon bemutatják. Egyelőre annyi világos, hogy nem ragaszkodik a kortárs zenéhez, így elég széles skálán mozoghatok.

MN: Annak idején a karmesterverseny döntőjében megkérdezték öntől, kit tekint példaképének az idősebb karmesterek közül. Van már olyan fiatal karmester, akinek hasonló körülmények között elhangzó, önt megnevező nyilatkozatát szívesen venné?

KKI: Ha van is, semmiképpen sem árulom el, nehogy sértődés legyen belőle!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.