Lemez

The Age of Puccini

Zene

A lemez, amelynek nem megvásárlására, vagyis kereken kimondva, bojkottjára maga a CD főhőse, Jonas Kaufmann szólította fel rajongóit közösségi oldalán: így vonulhat be a hangfelvételek történetébe az az áriaválogatás, amellyel a Decca „búcsúztatta” elszerződött tenor­sztárját. Mi azért persze így is örömünket lelhetjük a 2007 és 2010 között rögzített felvételek antológiájában, elvégre Kaufmann már ekkor is rendre mesternek bizonyult. Pompásan uralt tenorja, modulálókészsége, szövegkezelésének érzékenysége, személyiségének autoritása, kivételes énekesi intelligenciája mind-mind egészen lenyűgöző, s a verista áriák sorát hallva különösen érzékletessé válik a nagy német énekes talán legszebb erénye: a férfiszenvedély egész kisvilágának, minden szélsőségének nyílt kijátszása. Valamint két részletben, a Renée Fleminggel előadott Puccini-duettben (A fecskéből) és az Eva-Maria Westbroekkel énekelt Giordano-szerelmi kettősben (az Andrea Chénier legvégéről) Kaufmann hangjának és énekesi személyiségének simulékonysága, összeillő készsége ejtheti ámulatba a hallgatót. Ám hogy (vélt) negatívumot is említsünk: már e bő fél évtizedes áriafelvételeken is feltűnhet a tenor hajlandósága a hiperbensőséges mikro­fon­éneklésre, amely a meghittség és a személyesség túlhajtásával olykor már-már egyik-másik szám alapkarakterét veszélyezteti. Ez a modorosság, amely persze a fentebb elősorolt szép erények közvetlen leszármazottja, például különösen egyedivé – és problematikussá teszi Maurizio első áriáját (La dolcissima effigie) Cilea operájából, az Adriana Lecouvreurből: a túlárnyalás, a befelé éneklés érzetét keltő manierizmus minden más nagy tenorétól megkülönbözteti Kaufmann szám­indítását. Az énekesi hitel természetesen még így is imponáló, s az ilyesmi el is kél az olyan számok előadásakor (Ponchielli: Litvánok!), melyeket jószerint hírből se ismer a magát tájékozottnak vélő operabarát.

 

Decca, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.