Lemez

The Age of Puccini

Zene

A lemez, amelynek nem megvásárlására, vagyis kereken kimondva, bojkottjára maga a CD főhőse, Jonas Kaufmann szólította fel rajongóit közösségi oldalán: így vonulhat be a hangfelvételek történetébe az az áriaválogatás, amellyel a Decca „búcsúztatta” elszerződött tenor­sztárját. Mi azért persze így is örömünket lelhetjük a 2007 és 2010 között rögzített felvételek antológiájában, elvégre Kaufmann már ekkor is rendre mesternek bizonyult. Pompásan uralt tenorja, modulálókészsége, szövegkezelésének érzékenysége, személyiségének autoritása, kivételes énekesi intelligenciája mind-mind egészen lenyűgöző, s a verista áriák sorát hallva különösen érzékletessé válik a nagy német énekes talán legszebb erénye: a férfiszenvedély egész kisvilágának, minden szélsőségének nyílt kijátszása. Valamint két részletben, a Renée Fleminggel előadott Puccini-duettben (A fecskéből) és az Eva-Maria Westbroekkel énekelt Giordano-szerelmi kettősben (az Andrea Chénier legvégéről) Kaufmann hangjának és énekesi személyiségének simulékonysága, összeillő készsége ejtheti ámulatba a hallgatót. Ám hogy (vélt) negatívumot is említsünk: már e bő fél évtizedes áriafelvételeken is feltűnhet a tenor hajlandósága a hiperbensőséges mikro­fon­éneklésre, amely a meghittség és a személyesség túlhajtásával olykor már-már egyik-másik szám alapkarakterét veszélyezteti. Ez a modorosság, amely persze a fentebb elősorolt szép erények közvetlen leszármazottja, például különösen egyedivé – és problematikussá teszi Maurizio első áriáját (La dolcissima effigie) Cilea operájából, az Adriana Lecouvreurből: a túlárnyalás, a befelé éneklés érzetét keltő manierizmus minden más nagy tenorétól megkülönbözteti Kaufmann szám­indítását. Az énekesi hitel természetesen még így is imponáló, s az ilyesmi el is kél az olyan számok előadásakor (Ponchielli: Litvánok!), melyeket jószerint hírből se ismer a magát tájékozottnak vélő operabarát.

 

Decca, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.