mi a kotta?

Tiszta fehérneműben

  • mi a kotta
  • 2015. december 12.

Zene

„Joseph Heyden belső tisztviselőnek minősül, és akként kezeltetik. Ezért a Herceg Úr Őfőméltósága kegyesen bízik abban, hogy magát a hercegi udvarhoz tartozó, tisztességes belső tisztviselőhöz méltóan, józanul viseli, s alárendelt zenészeit nem brutálisan, hanem higgadtan és szerényen, nyugodtan, derekasan vezeti majd, kivált, ha magas uraságok előtt muzsikálnak. A másodkarmester alárendeltjeivel egyetemben mindig uniformisban tartozik megjelenni; gondoskodjék továbbá Joseph Heyden arról is, hogy nemcsak ő maga, hanem mind a hatáskörébe tartozók is mindig tisztán, az előírásnak megfelelően, fehér harisnyában, tiszta fehérneműben, rizsporosan, copffal vagy vendéghajjal, de mindenesetre egyöntetűen mutatkozzanak. Éppen ezért, mivel a többi muzsikusok a másodkarmesterhez igazodnak majd, olyannyira mintaszerűen kell viselkednie, hogy alárendeltjei az ő jó tulajdonságairól példát vehessenek. Kerüljön tehát Joseph Heyden mindenfajta bizalmaskodást, közös evés-ivást s egyéb bizalmas érintkezést a muzsikusokkal, hogy az őt megillető tiszteletet el ne veszítse, hanem azt megtartsa, hogy alárendeltjeit annyival is könnyebben rábírhassa a kötelező engedelmességre, amelynek hiánya kellemetlen következményekre, félreértésekre és huzakodásra vezethet.” Ilyen és ehhez hasonló passzusokat tartalmazott Haydn eszterházai szerződése 1761-ben, melyben értelemszerűen e kitétel is szerepelt: a másodkarmester köteles „Őfőméltóságának tetszése szerinti műveket komponálni”. Az Óbudai Danubia Zenekar mesélős sorozatának szombati koncertje épp Haydn alkotói pályájának e parancskövető és oly termékeny korszakát teszi majd érzékletessé a szerződésből is ismerős Herr Heyden alcím jegyében (BMC, november 14., hét óra).

Haydn az Esterházyak, Liszt Ferenc pedig a weimari nagyherceg szolgálatában emelte új szintre a maga művészetét, ám időközben nagyot változott a világ, s így az urát mindhalálig tisztelő Lisztre természetesen már nem nehezedtek ily megalázó kötelmek. Weimari korszakából való a Mazeppa is, s ez a megvadult ló módjára magával ragadó szimfonikus költemény (sztoriját Vernet képén mutatjuk) indítja majd a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának vasárnapi koncertjét, ahol a karmester Kocsis Zoltán lesz (Zeneakadémia, november 15., fél nyolc). A Mazeppa nyomában Bartók Fiatalkori hegedűversenye is felhangzik majd, méghozzá Kelemen Barnabás szólójával!

Bartók-mű szerepel annak a kamaraestnek a középpontjában is, amely csütörtökön a Zeneakadémia egyik legendás, s majd’ nyolcvan évvel ezelőtti koncertjét fogja „megismételni” (Zeneakadémia, november 12., fél nyolc). 1936. március 3-án az Új Magyar Vonósnégyes egy Beethoven- és egy Mozart-mű között megtartotta Bartók 5. vonósnégyesének magyarországi bemutatóját, s ezt az – utolsó számban Fischer Annie részvételével is gazdagodó – programot most a Keller Kvartett és Bogányi Gergely közös muzsikálása fogja megidézni, a 140 esztendős Zeneakadémia tiszteletére.

S végül essék szó 2015 kissé elhanyagolt évfordulós komponistájáról, a száz éve elhunyt Alekszandr Szkrjabinról! A filozófiában, sőt a teozófiában mélyen elmerülő s a hangokat színekkel összekapcsoló zeneszerző műveiből vasárnap a Fuga kínál egy kora estényire valót: Futó Balázs zongorajátékával, Ignácz Ádám ismertető előadásával (november 15., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.