Koncert

The Jesus and Mary Chain

Zene

Talán csak a Flex és az Arena műsortervének telítettsége okozhatta, hogy az Ausztriába 28 év után visszatérő The Jesus and Mary Chain koncertjének az elsősorban tradicionális sörfőzdeként ismert Ottakringer Brauerei adott otthont. A helyszín az U3-as metróval közelíthető meg, a külvárosi végállomástól még bő negyedórát kell menni gyalog, míg az ember végre beér egy udvarba, ahol egy fatáblán krétával van kiírva a zenekar neve, valamint a megfelelő irány. Innen még mindig közel tíz percbe telik, amíg a „klub” útvesztőjében nagy nehezen odaérünk a színpadhoz. Itt már a Magyarországon is többször járt Cold Cave remekül vezeti fel a hangulatot, hiányérzetünk és panaszunk legfeljebb a szűkösség (max. 600-an férnek be ide) és a megmagyarázhatatlan hőség miatt lehet. A Reid tesók negyed 10-kor kerülnek elő három zenésztársuk oldalán. A remek fizikai formának örvendő és a közönséggel egész sokat kommunikáló Jim immár csak énekel, míg a fizimiskája alapján a melvinses King Buzzo hasonmásának tűnő William lemond a mikrofonról a főállású gitártorzítás érdekében. Valószínűleg egy közepes szólóba is beletörne a pengetője, viszont a részben maga kreálta noise-univerzumban világbajnoknak számít. A zenekar – a 19 évnyi albumcsend után – az idén kiadott Damage and Joyt promotálja; ahogy mi is írtuk, a visszatérés elég jól sikerült (lásd: Jutalomutazás a 20. századba, Magyar Narancs, 2017. április 6.), de a közönség érthető módon a klasszikusokat fogadja nagyobb lelkesedéssel. Valóságos élvezet végigbólogatni olyan himnuszokat, mint az April Skies, a Some Candy Talking, az Elveszett jelentésből is ismert Just Like Honey, vagy az est legnagyobb telitalálatának bizonyuló Reverence. Én egyedül a Down On Me-t hiányoltam, de hát nem én állítottam össze a szettlistát, és ez a koncert anélkül is nagyon-nagyon rendben volt.

Ottakringer Brauerei, Bécs, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.