Koncert

The Jesus and Mary Chain

Zene

Talán csak a Flex és az Arena műsortervének telítettsége okozhatta, hogy az Ausztriába 28 év után visszatérő The Jesus and Mary Chain koncertjének az elsősorban tradicionális sörfőzdeként ismert Ottakringer Brauerei adott otthont. A helyszín az U3-as metróval közelíthető meg, a külvárosi végállomástól még bő negyedórát kell menni gyalog, míg az ember végre beér egy udvarba, ahol egy fatáblán krétával van kiírva a zenekar neve, valamint a megfelelő irány. Innen még mindig közel tíz percbe telik, amíg a „klub” útvesztőjében nagy nehezen odaérünk a színpadhoz. Itt már a Magyarországon is többször járt Cold Cave remekül vezeti fel a hangulatot, hiányérzetünk és panaszunk legfeljebb a szűkösség (max. 600-an férnek be ide) és a megmagyarázhatatlan hőség miatt lehet. A Reid tesók negyed 10-kor kerülnek elő három zenésztársuk oldalán. A remek fizikai formának örvendő és a közönséggel egész sokat kommunikáló Jim immár csak énekel, míg a fizimiskája alapján a melvinses King Buzzo hasonmásának tűnő William lemond a mikrofonról a főállású gitártorzítás érdekében. Valószínűleg egy közepes szólóba is beletörne a pengetője, viszont a részben maga kreálta noise-univerzumban világbajnoknak számít. A zenekar – a 19 évnyi albumcsend után – az idén kiadott Damage and Joyt promotálja; ahogy mi is írtuk, a visszatérés elég jól sikerült (lásd: Jutalomutazás a 20. századba, Magyar Narancs, 2017. április 6.), de a közönség érthető módon a klasszikusokat fogadja nagyobb lelkesedéssel. Valóságos élvezet végigbólogatni olyan himnuszokat, mint az April Skies, a Some Candy Talking, az Elveszett jelentésből is ismert Just Like Honey, vagy az est legnagyobb telitalálatának bizonyuló Reverence. Én egyedül a Down On Me-t hiányoltam, de hát nem én állítottam össze a szettlistát, és ez a koncert anélkül is nagyon-nagyon rendben volt.

Ottakringer Brauerei, Bécs, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.