Lemez

The Peace Concert Ver­sailles

  • - csk -
  • 2020. február 23.

Zene

Történelmi eseményekre emlékező hangversenyek gyakran válnak formálissá. Ez lett a sorsa annak a koncertnek is, amelyet a Bécsi Filharmonikusok adtak Franz Welser-Möst vezényletével 2018. november 11-én a versailles-i palota operaházában, az I. világháború befejezésének centenáriumán. A műsorban megszólalt nyolc mű mindegyike esetében érvényesült az a törekvés, hogy a zenék képviseljék a háborúzó nagy nemzeteket, így hallunk osztrák (Mozart, Beethoven), francia (Debussy, Ravel), német (Wagner), angol (Holst, Vaughan Williams) és amerikai (Ives) darabot. Emellett fontos volt, hogy a zenék hordozzanak magukban olyan jelentést, amely a háborúval (vagy éppen a békevággyal) kapcsolatos (A bolygók Mars tétele, Siegfried gyászindulója, Vaughan Williams Gyászének két veteránért című műve, a Missa solemnis Agnus Dei/Dona nobis pacem tétele), netán a humánum eszméjét képviseljék (A varázsfuvola nyitánya), vagy olyan filozófiai problémát vessenek fel, amely az emberi egzisztencia egészére vonatkozik (A megválaszolatlan kérdés). Olyan mű is szerepelt a programon, amelyet egy, a világháborúban fél karját elveszítő zongoraművész, Paul Wittgenstein (a filozófus Ludwig Wittgenstein bátyja) rendelt (Ravel: Zongoraverseny bal kézre), és olyan is, amelynek szerzője,

Vau­ghan Williams a világháborúban szenvedett el később süketséghez vezető halláskárosodást. Az eredmény stiláris és műfaji összevisszaság, az interpretációk azonban (köztük Yuja Wangé a zongoraversenyben) abszolút magasrendűek, érzékenyek és virtuózak, a világszínvonal legfelső sávját képviselik.

Deutsche Grammophon, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk