Lemez

The Peace Concert Ver­sailles

  • - csk -
  • 2020. február 23.

Zene

Történelmi eseményekre emlékező hangversenyek gyakran válnak formálissá. Ez lett a sorsa annak a koncertnek is, amelyet a Bécsi Filharmonikusok adtak Franz Welser-Möst vezényletével 2018. november 11-én a versailles-i palota operaházában, az I. világháború befejezésének centenáriumán. A műsorban megszólalt nyolc mű mindegyike esetében érvényesült az a törekvés, hogy a zenék képviseljék a háborúzó nagy nemzeteket, így hallunk osztrák (Mozart, Beethoven), francia (Debussy, Ravel), német (Wagner), angol (Holst, Vaughan Williams) és amerikai (Ives) darabot. Emellett fontos volt, hogy a zenék hordozzanak magukban olyan jelentést, amely a háborúval (vagy éppen a békevággyal) kapcsolatos (A bolygók Mars tétele, Siegfried gyászindulója, Vaughan Williams Gyászének két veteránért című műve, a Missa solemnis Agnus Dei/Dona nobis pacem tétele), netán a humánum eszméjét képviseljék (A varázsfuvola nyitánya), vagy olyan filozófiai problémát vessenek fel, amely az emberi egzisztencia egészére vonatkozik (A megválaszolatlan kérdés). Olyan mű is szerepelt a programon, amelyet egy, a világháborúban fél karját elveszítő zongoraművész, Paul Wittgenstein (a filozófus Ludwig Wittgenstein bátyja) rendelt (Ravel: Zongoraverseny bal kézre), és olyan is, amelynek szerzője,

Vau­ghan Williams a világháborúban szenvedett el később süketséghez vezető halláskárosodást. Az eredmény stiláris és műfaji összevisszaság, az interpretációk azonban (köztük Yuja Wangé a zongoraversenyben) abszolút magasrendűek, érzékenyek és virtuózak, a világszínvonal legfelső sávját képviselik.

Deutsche Grammophon, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.