Lemez

Cecilia Bartoli – Antonio Vivaldi

Zene

Legyünk egészen őszinték, Cecilia Bartoli hangját és művészetét valójában senki sem kedveli. Ez a kijelentés persze legfeljebb első pillantásra kelthet megütközést, hiszen mindössze újrafogalmazza az eleven evidenciát: az énekesnő ízlésválasztó voltát. Bartoliért rajongani lehet (sőt számunkra egyenesen muszáj) – és hát az is legitim és becsületes viszonyulás, ha valaki háromnapos hideglelést kap az olasz énekesnő szélsőséges előadói temperamentumától meg hiszteroid koloratúrás futamaitól. Merthogy tagadhatatlanul akár így is lehet reagálni az emberi-művészi jelenségre, amelynek felfokozott önazonossága mondhatni Wagner Tannhäuser-ideálját idézi: „soha és sehol sem csak »egy kicsit« valamilyen, hanem mindig teljesen és egészen az”.

Az elmúlt három évtized során így vetette bele magát Bartoli, teljes erőbedobással, valamint példás kutatói buzgalommal, Agostino Steffani művészetének, a nagy kasztrált énekesek meg Maria Malibran repertoárjának, vagy épp az orosz cári udvar barokk operajátszásának fölfedezésébe – és fölfedeztetésébe.

És talán mindenekelőtt: Antonio Vivaldi operai életművének megelevenítésébe. Az 1999-es The Vivaldi Album érdemei e téren vitán felül állnak, és nincs semmi túlzás az idősebb kollegina (és egyfajta énekesnői szerepelőkép), Marilyn Horne sarkos kijelentésében, mely szerint a tény, hogy Vivaldi ma újra él, Cecilia Bartolinak köszönhető. (Természetesen a vokális művek, s nem a Négy évszak Vivaldiját értve ez alatt.)

Majd’ két évtized elteltével Bartoli most új árialemezt szentelt a rőt pap zavarba ejtően terjedelmes operai életművének, s a hangzó végeredmény legkézenfekvőbb jelzője ismét csak a bámulatos lehet. Vivaldi teljesítményén kezdve a sort: az Il Giustino kivételével még az operacímek is mások e lemezen, nemhogy a felhangzó áriák, s a többé-kevésbé ismeretlen címek és kezdősorok mögött virtuóz, olykor pedig ráadásul eszményien szép számokat lelünk. Az Orlando furioso Ruggiero-áriájának (Sol da te, mio dolce amore) pasztorális varázshangulata, Cesare rebbenékeny lírájú magánjelenete (Se mai senti spirarti sul volto – Catone in Utica), vagy éppen az Andromeda liberata elhangzó elégikus részlete (Sovente il sole) a formai tökély és a hatáskeltés olyan magaslati szintjét jelzi, akár a händeli Lascia la spina.

Mindhárom említett Vivaldi-ária felvétele jól bizonyítja egyszersmind Bartoli egyik nagy in­tellektuá­lis erősségét, a mindenkor jó érzékű partnerválasztást is. A Sovente il soléban gyönyörű hegedűszólót elővezető Jean-Chris­tophe Spinosi együttese, az Ensemble Matheus optimális játszótárs: a hangszeres kíséret hol az aurateremtő erejével, hol meg a vetélkedő hajlandóságával szolgálja az ügyet. Cecilia Bartoli velük, mellettük és előttük dicsőül meg újra és újra. Nemcsak a stílusbiztonságával, a három évtized elteltével is karcmentes és félreismerhetetlen hangszínével vagy a technikájával, mely utóbbi talán ha egyetlen ponton (Combatta il gentil cor – Tito Manlio) botlik egy szabad füllel is észlelhetőt, hanem a pucér lelkével. Mert Bartoli még most is sokkal fontosabbat tud kínálni számunkra a saját, fentebb méltatott operatörténeti hatásánál.

Decca CD, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.