Koncert

Thomas Hampson és a Concerto Budapest

Zene

Szigo­rúan pillanatnyi formáját tekintve Budapest harmadik legjobb Mahler-zenekara látta vendégül a világhírű amerikai baritont, s adott egyút­tal érdekesen szerkesztett Mahler–Schubert-hangversenyt múlt kedden este. A befejezetlen X. szimfónia első tétele részletszépségekben gazdagon, ámde egészében mégis némiképp fókusztalanul hangzott fel, s ebben lehetett érdemi szerepe a vezénylő Héja Domonkosnak is, aki engedte helyenként túl vastaggá válni a Concerto Budapest hangzásképét. A program főszámában, a Thomas Hampson ajkán megszólaló Gyermekgyászdalok megrendítő ciklusában sem mindenkor tűnt ideálisnak a zenekari kíséret: talán az összeszokottság hiánya tette, talán valami más, de az amerikai dalnok által megvalósított finom megoldások némelyikére nem tudott reagálni az együttes. Hampson azonban valósággal tündökölt ezen az estén, még ha furcsa is ilyesmit leírni egy ennyire szomorú témájú dalciklus előadójával kapcsolatban. Az apai gyász megszólaltatójaként tökéletesen érvényesítette daléne­kesi intelligenciáját és kultúráját (ez a kettő korántsem ugyanaz), s lényének rokonszenves pasztellárnyalata, az elsöprő erő hiánya, amely az operaszínpadon olykor az optimálisnál kevesebbnek érzékelteti működését, itt éppenséggel csak erősítette a kívánt hatást: a valamilyen formájában mindnyájunkat oly közelről érintő veszteség felidézését és hang­zás­élménnyé nemesítését. A bokáit huszártiszt módjára összecsapó Hampson távozása és a szünet után Schuberttől is egy befejezetlen szimfónia, helyesebben a Befejezetlen szimfónia következett: ismerős, biztos és hálás terepet kínálva a zenekar és karmestere számára. Jól formált, szép arányokat hallató, koncentrált előadásban szólalt meg mindkét tétel, s egészen hasonló dicséretet mondhatunk a ráadásképpen megszólaltatott Rosamunda-részletről is.

Bartók Béla Nemzeti Hangver­seny­terem, november 25.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.