Koncert

Thomas Hampson és a Concerto Budapest

Zene

Szigo­rúan pillanatnyi formáját tekintve Budapest harmadik legjobb Mahler-zenekara látta vendégül a világhírű amerikai baritont, s adott egyút­tal érdekesen szerkesztett Mahler–Schubert-hangversenyt múlt kedden este. A befejezetlen X. szimfónia első tétele részletszépségekben gazdagon, ámde egészében mégis némiképp fókusztalanul hangzott fel, s ebben lehetett érdemi szerepe a vezénylő Héja Domonkosnak is, aki engedte helyenként túl vastaggá válni a Concerto Budapest hangzásképét. A program főszámában, a Thomas Hampson ajkán megszólaló Gyermekgyászdalok megrendítő ciklusában sem mindenkor tűnt ideálisnak a zenekari kíséret: talán az összeszokottság hiánya tette, talán valami más, de az amerikai dalnok által megvalósított finom megoldások némelyikére nem tudott reagálni az együttes. Hampson azonban valósággal tündökölt ezen az estén, még ha furcsa is ilyesmit leírni egy ennyire szomorú témájú dalciklus előadójával kapcsolatban. Az apai gyász megszólaltatójaként tökéletesen érvényesítette daléne­kesi intelligenciáját és kultúráját (ez a kettő korántsem ugyanaz), s lényének rokonszenves pasztellárnyalata, az elsöprő erő hiánya, amely az operaszínpadon olykor az optimálisnál kevesebbnek érzékelteti működését, itt éppenséggel csak erősítette a kívánt hatást: a valamilyen formájában mindnyájunkat oly közelről érintő veszteség felidézését és hang­zás­élménnyé nemesítését. A bokáit huszártiszt módjára összecsapó Hampson távozása és a szünet után Schuberttől is egy befejezetlen szimfónia, helyesebben a Befejezetlen szimfónia következett: ismerős, biztos és hálás terepet kínálva a zenekar és karmestere számára. Jól formált, szép arányokat hallató, koncentrált előadásban szólalt meg mindkét tétel, s egészen hasonló dicséretet mondhatunk a ráadásképpen megszólaltatott Rosamunda-részletről is.

Bartók Béla Nemzeti Hangver­seny­terem, november 25.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.