Koncert

Thomas Hampson és a Concerto Budapest

Zene

Szigo­rúan pillanatnyi formáját tekintve Budapest harmadik legjobb Mahler-zenekara látta vendégül a világhírű amerikai baritont, s adott egyút­tal érdekesen szerkesztett Mahler–Schubert-hangversenyt múlt kedden este. A befejezetlen X. szimfónia első tétele részletszépségekben gazdagon, ámde egészében mégis némiképp fókusztalanul hangzott fel, s ebben lehetett érdemi szerepe a vezénylő Héja Domonkosnak is, aki engedte helyenként túl vastaggá válni a Concerto Budapest hangzásképét. A program főszámában, a Thomas Hampson ajkán megszólaló Gyermekgyászdalok megrendítő ciklusában sem mindenkor tűnt ideálisnak a zenekari kíséret: talán az összeszokottság hiánya tette, talán valami más, de az amerikai dalnok által megvalósított finom megoldások némelyikére nem tudott reagálni az együttes. Hampson azonban valósággal tündökölt ezen az estén, még ha furcsa is ilyesmit leírni egy ennyire szomorú témájú dalciklus előadójával kapcsolatban. Az apai gyász megszólaltatójaként tökéletesen érvényesítette daléne­kesi intelligenciáját és kultúráját (ez a kettő korántsem ugyanaz), s lényének rokonszenves pasztellárnyalata, az elsöprő erő hiánya, amely az operaszínpadon olykor az optimálisnál kevesebbnek érzékelteti működését, itt éppenséggel csak erősítette a kívánt hatást: a valamilyen formájában mindnyájunkat oly közelről érintő veszteség felidézését és hang­zás­élménnyé nemesítését. A bokáit huszártiszt módjára összecsapó Hampson távozása és a szünet után Schuberttől is egy befejezetlen szimfónia, helyesebben a Befejezetlen szimfónia következett: ismerős, biztos és hálás terepet kínálva a zenekar és karmestere számára. Jól formált, szép arányokat hallató, koncentrált előadásban szólalt meg mindkét tétel, s egészen hasonló dicséretet mondhatunk a ráadásképpen megszólaltatott Rosamunda-részletről is.

Bartók Béla Nemzeti Hangver­seny­terem, november 25.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.