"Tiszta eufória"

Neil Tennant (Pet Shop Boys)

  • Bognár Tamás
  • 2006. július 13.

Zene

"Hangosítók, az ének egyáltalán nem szól, a zenéből meg csak a basszust lehet hallani!" - sorakoztak az üzenőfalon az efféle SMS-ek a Volt Fesztivál Pet Shop Boys-koncertje alatt.

"Hangosítók, az ének egyáltalán nem szól, a zenéből meg csak a basszust lehet hallani!" - sorakoztak az üzenőfalon az efféle SMS-ek a Volt Fesztivál Pet Shop Boys-koncertje alatt. Igaz, az előttük fellépő Fun Lovin' Criminalsszal ellentétben ők legalább kényszerszünet nélkül végigjátszhatták a programot, így a popikonnak számító duó még örülhetett is a "csupán" botrányos keverésnek. (Előzőleg pár percre teljesen elszállt a cucc.)

És szemmel láthatólag örültek is. A különben rezzenéstelen ábrázatú énekes, Neil Tennant többet mosolygott, mint az eddigi itthoni fellépésein együttvéve, a helyre kis színpadképet két táncos és három vokalista támogatta, s a végére előkerült egy magyar zászló is Tennant cilinderéből. Szóval, ha csak rajtuk múlik, hibátlan a műsor. (Azért hadd jegyezzem meg rögtön, külföldi sztárok ide vagy oda, show-ban erősebbek vagyunk mindenkinél: idén Szikora a tavalyi produkciójára is rápakolt, mindent vert, de tényleg, még a cultos Ian Astburyt is porba [vagyis a sárba] alázta pörgésileg, arról nem beszélve, hogy a Robi földig érő, kitűzős katonakabátja ezerszer ütősebb darab, mint Neil csili-vili kitüntetéses zubbonya.)

Persze bármennyire is fontos a megszólalás és a körítés, azért elsősorban mégiscsak a Pet Shop Boys zenéje az érdekes, már ha egy olyan érett albummal rukkolnak elő, mint a mostani Fundamental.

*

Magyar Narancs: Sok kritika az eddigi legjobb lemezükről beszél. A minőségre vagy inkább a zenei gyökerekhez való visszatérésre utal a lemezcím?

Neil Tennant: Amit elképzeltünk, azt a legteljesebb mértékben sikerült megvalósítanunk, s ebben nagy szerepe van Trevor Horn produceri munkájának. De hogy "visszakanyarodtunk" volna, azt nem gondolnám: sokkal változatosabb ez az anyag annál, hogy bármelyik korszakunkhoz köthetnénk.

MN: Mi lenne akkor a szintipopot felváltó kategória? Talán az egyre gyakrabban felbukkanó "chamber pop" címke?

NT: Igen, ez elég találó. Epikus kamarapop - bár a Behaviour lemezünkre inkább illett ez a meghatározás.

MN: Az együttes zenei megújulásában felmerül egyáltalán a naprakész hangzások keresése? Tegnap itt az egykori Kraftwerk-tag, Karl Bartos olykor modernebbnek tűnt, mint sok mai elektronikus formáció.

NT: A frissesség nem igazán az új külső forrásokból, inkább egy eredeti inspirációból ered. Emellett élvezet nélkül nem megy, a Pet Shop Boys nem azért zenél, mert aláírtunk egy szerződést. Természetesen megesik, hogy egy-egy lemezfelvételi szakasznak szörnyű a végeredménye, s egyből a kukában landol a szám, mégis, a mai napig mágikus hatással van rám, amikor a stúdiózás végén a "semmiből" előterem egy új dal.

MN: Cirka két évtizede táncoltam utoljára diszkóban a számaikra, ma viszont nehezen találnék olyan nagyobb táncklubra, ahol Pet Shop Boys szól.

NT: Ami azt illeti, Angliában a lemezhez készült remixek elég jól mennek, a Fundamental létezik dupla kiadásban is, és a második CD-jét szeretik a dj-k. Persze értem a felvetést, hiszen az egész klubszcéna gyökeresen megváltozott úgy másfél évtizede, ami annyit tesz, hogy eltűntek a dalok. Egyébként amióta bejött az electroclash Londonba, vannak olyan helyek, mint például a Nag Nag Nag, ahol megint elkezdtek régi és új elektrodalokat játszani.

MN: Ezzel együtt sokan hiányolják az aktuális tánczenékből azt a valamit, amit - szexuális orientációtól függetlenül - szinte csak a melegklubok dj-szettjeiben találnak meg.

NT: Van egy fontos különbség a klubokban játszott pop és a house-nak nevezett műfaj között: a popzene nem drogzene. A mai tánczenében az extasy és a többi tudatmódosító igen fontos tényező, így teljesen másról szól az együttlét. És mivel számos "gay club" játszik drogos muzsikát, én a jó tánczenét nem kötném kifejezetten a meleg kultúrához. Ez a "popdolog" megtörténhet mindenhol, "straight clubokban", rockkoncerteken, bárhol, ahol az emberek összegyűlnek és együtt éneklik a számokat, akármilyen nyálasnak is tűnik sokaknak. A jó popban van egyfajta tiszta eufória, úgy hiszem, ez köti össze az egészet.

MN: Mintha "angyali" tánczenévé próbálná transzformálni a tradicionális diszkót.

NT: Igen, határozottan tetszik a jelző. A vokálok felvételénél néha kifejezetten valamiféle felsőbb, magasabb régiót keresek.

MN: Másfelől meglehetősen "földközeli" a zenéjük, nem egy szociálisan érzékeny, a világ globális problémáival foglalkozó daluk született, mint például a Sodom and Gomorrah Show. Mi aggasztja manapság leginkább?

NT: A szabadságunk elvesztésétől tartok. Olyan veszélyeztető tényezőket említenék, mint a csúcstechnológia ártó szándékú felhasználása, az alapvető emberi szabadságjogokba történő beavatkozás legitimációja "a terror elleni háború" jelszavával, illetve a végsőkig kontrollált társadalmak berendezkedési mintáinak követése. Nagyon veszélyesnek tartom, hogy olyan, gazdaságilag igen sikeresnek látszó országok, mint Kína vagy Szingapúr már nemcsak a politikusok, de a nyugati köznép számára is egyre vonzóbb képet mutatnak.

MN: A 20th century című dalban arról beszél, hogy az emberiség "megoldásai" sokszor rosszabbul sültek el, mint a kezelendő probléma. Mit vár a 21. századtól?

NT: Nem hiszem, hogy létezne egyértelmű válasz erre a kérdésre, de ahogy fajunk ténykedése is rendkívül szerteágazó, a totális rendszerek - nácizmus, szocializmus, a tudomány mindenhatósága, tömegtermelés - előbb-utóbb elbuknak.

MN: Akkor azért csak bízik abban, hogy egyre többen átérzik az Indefinite leave to remain (Meghatározatlan idejű tartózkodási engedély) című fohászát.

NT: Abban a dalban a bürokratikus nyelvezetet fordítottam át személyes imává. Egy Srí Lanka-i barátomtól merítettem az ötletet, ezt a szöveget pecsételik ugyanis az Angliába emigrálók útlevelébe, tehát egyaránt szól a konkrét és a képletes menedékkeresőkhöz.

MN: Mennyire érzi beteljesültnek a zenei küldetését?

NT: Szerintem sok van még hátra.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.