"Tiszta eufória"

Neil Tennant (Pet Shop Boys)

  • Bognár Tamás
  • 2006. július 13.

Zene

"Hangosítók, az ének egyáltalán nem szól, a zenéből meg csak a basszust lehet hallani!" - sorakoztak az üzenőfalon az efféle SMS-ek a Volt Fesztivál Pet Shop Boys-koncertje alatt.

"Hangosítók, az ének egyáltalán nem szól, a zenéből meg csak a basszust lehet hallani!" - sorakoztak az üzenőfalon az efféle SMS-ek a Volt Fesztivál Pet Shop Boys-koncertje alatt. Igaz, az előttük fellépő Fun Lovin' Criminalsszal ellentétben ők legalább kényszerszünet nélkül végigjátszhatták a programot, így a popikonnak számító duó még örülhetett is a "csupán" botrányos keverésnek. (Előzőleg pár percre teljesen elszállt a cucc.)

És szemmel láthatólag örültek is. A különben rezzenéstelen ábrázatú énekes, Neil Tennant többet mosolygott, mint az eddigi itthoni fellépésein együttvéve, a helyre kis színpadképet két táncos és három vokalista támogatta, s a végére előkerült egy magyar zászló is Tennant cilinderéből. Szóval, ha csak rajtuk múlik, hibátlan a műsor. (Azért hadd jegyezzem meg rögtön, külföldi sztárok ide vagy oda, show-ban erősebbek vagyunk mindenkinél: idén Szikora a tavalyi produkciójára is rápakolt, mindent vert, de tényleg, még a cultos Ian Astburyt is porba [vagyis a sárba] alázta pörgésileg, arról nem beszélve, hogy a Robi földig érő, kitűzős katonakabátja ezerszer ütősebb darab, mint Neil csili-vili kitüntetéses zubbonya.)

Persze bármennyire is fontos a megszólalás és a körítés, azért elsősorban mégiscsak a Pet Shop Boys zenéje az érdekes, már ha egy olyan érett albummal rukkolnak elő, mint a mostani Fundamental.

*

Magyar Narancs: Sok kritika az eddigi legjobb lemezükről beszél. A minőségre vagy inkább a zenei gyökerekhez való visszatérésre utal a lemezcím?

Neil Tennant: Amit elképzeltünk, azt a legteljesebb mértékben sikerült megvalósítanunk, s ebben nagy szerepe van Trevor Horn produceri munkájának. De hogy "visszakanyarodtunk" volna, azt nem gondolnám: sokkal változatosabb ez az anyag annál, hogy bármelyik korszakunkhoz köthetnénk.

MN: Mi lenne akkor a szintipopot felváltó kategória? Talán az egyre gyakrabban felbukkanó "chamber pop" címke?

NT: Igen, ez elég találó. Epikus kamarapop - bár a Behaviour lemezünkre inkább illett ez a meghatározás.

MN: Az együttes zenei megújulásában felmerül egyáltalán a naprakész hangzások keresése? Tegnap itt az egykori Kraftwerk-tag, Karl Bartos olykor modernebbnek tűnt, mint sok mai elektronikus formáció.

NT: A frissesség nem igazán az új külső forrásokból, inkább egy eredeti inspirációból ered. Emellett élvezet nélkül nem megy, a Pet Shop Boys nem azért zenél, mert aláírtunk egy szerződést. Természetesen megesik, hogy egy-egy lemezfelvételi szakasznak szörnyű a végeredménye, s egyből a kukában landol a szám, mégis, a mai napig mágikus hatással van rám, amikor a stúdiózás végén a "semmiből" előterem egy új dal.

MN: Cirka két évtizede táncoltam utoljára diszkóban a számaikra, ma viszont nehezen találnék olyan nagyobb táncklubra, ahol Pet Shop Boys szól.

NT: Ami azt illeti, Angliában a lemezhez készült remixek elég jól mennek, a Fundamental létezik dupla kiadásban is, és a második CD-jét szeretik a dj-k. Persze értem a felvetést, hiszen az egész klubszcéna gyökeresen megváltozott úgy másfél évtizede, ami annyit tesz, hogy eltűntek a dalok. Egyébként amióta bejött az electroclash Londonba, vannak olyan helyek, mint például a Nag Nag Nag, ahol megint elkezdtek régi és új elektrodalokat játszani.

MN: Ezzel együtt sokan hiányolják az aktuális tánczenékből azt a valamit, amit - szexuális orientációtól függetlenül - szinte csak a melegklubok dj-szettjeiben találnak meg.

NT: Van egy fontos különbség a klubokban játszott pop és a house-nak nevezett műfaj között: a popzene nem drogzene. A mai tánczenében az extasy és a többi tudatmódosító igen fontos tényező, így teljesen másról szól az együttlét. És mivel számos "gay club" játszik drogos muzsikát, én a jó tánczenét nem kötném kifejezetten a meleg kultúrához. Ez a "popdolog" megtörténhet mindenhol, "straight clubokban", rockkoncerteken, bárhol, ahol az emberek összegyűlnek és együtt éneklik a számokat, akármilyen nyálasnak is tűnik sokaknak. A jó popban van egyfajta tiszta eufória, úgy hiszem, ez köti össze az egészet.

MN: Mintha "angyali" tánczenévé próbálná transzformálni a tradicionális diszkót.

NT: Igen, határozottan tetszik a jelző. A vokálok felvételénél néha kifejezetten valamiféle felsőbb, magasabb régiót keresek.

MN: Másfelől meglehetősen "földközeli" a zenéjük, nem egy szociálisan érzékeny, a világ globális problémáival foglalkozó daluk született, mint például a Sodom and Gomorrah Show. Mi aggasztja manapság leginkább?

NT: A szabadságunk elvesztésétől tartok. Olyan veszélyeztető tényezőket említenék, mint a csúcstechnológia ártó szándékú felhasználása, az alapvető emberi szabadságjogokba történő beavatkozás legitimációja "a terror elleni háború" jelszavával, illetve a végsőkig kontrollált társadalmak berendezkedési mintáinak követése. Nagyon veszélyesnek tartom, hogy olyan, gazdaságilag igen sikeresnek látszó országok, mint Kína vagy Szingapúr már nemcsak a politikusok, de a nyugati köznép számára is egyre vonzóbb képet mutatnak.

MN: A 20th century című dalban arról beszél, hogy az emberiség "megoldásai" sokszor rosszabbul sültek el, mint a kezelendő probléma. Mit vár a 21. századtól?

NT: Nem hiszem, hogy létezne egyértelmű válasz erre a kérdésre, de ahogy fajunk ténykedése is rendkívül szerteágazó, a totális rendszerek - nácizmus, szocializmus, a tudomány mindenhatósága, tömegtermelés - előbb-utóbb elbuknak.

MN: Akkor azért csak bízik abban, hogy egyre többen átérzik az Indefinite leave to remain (Meghatározatlan idejű tartózkodási engedély) című fohászát.

NT: Abban a dalban a bürokratikus nyelvezetet fordítottam át személyes imává. Egy Srí Lanka-i barátomtól merítettem az ötletet, ezt a szöveget pecsételik ugyanis az Angliába emigrálók útlevelébe, tehát egyaránt szól a konkrét és a képletes menedékkeresőkhöz.

MN: Mennyire érzi beteljesültnek a zenei küldetését?

NT: Szerintem sok van még hátra.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.