Többé nem élek - Blurt (koncert)

Zene

Búcsúzni annyi, mint meghalni egy kicsit - tartják a franciák, és azt hiszem, igazuk van. Én legalábbis már délután tök depressziós voltam, mert mégiscsak rohadt egy dolog, ha az emberből kivágnak egy darabot.

Búcsúzni annyi, mint meghalni egy kicsit - tartják a franciák, és azt hiszem, igazuk van. Én legalábbis már délután tök depressziós voltam, mert mégiscsak rohadt egy dolog, ha az emberből kivágnak egy darabot. Vagy húsz éve hallgatom a Blurtöt, és akkor is odavoltam, ha halványabbra sikerült egy lemeze, és erre tessék, most úgy mehettem a koncertjére, mint még soha: hogy ez lesz az utolsó; hogy annyi; hogy utoljára látom.

A Blurt természetesen a világ legjobb együttesei közé tartozik, csak erre még nem jöttek rá Angliában, a hazájában. A hetvenes évek végén, amikor megalakult, New Yorkban működött egy hasonló jellegű társaság, a James Chance vezette The Contortions. Arról írták, hogy Captain Beefheart énekét és Maceo Parker szaxofonját ötvözi, de hogy Chance hatott volna a Blurtben fújó-éneklő Ted Miltonra, azt csak nagyon sok pénzért merném állítani. Ami Milton fekete zenék és ritmusok iránti elragadtatását illeti, biztosabb forrásom van: Nigériában cseperedett fel. Na, de ennyit erről.

1980-ban, amikor az első Blurt-kislemez megjelent, már teljesen kész volt a zenekar. Gitárosa, (akkor még) Pete Creese pár hangból feldobott egy fülbemászó dallamot, a dobos (akkor még) Jack Milton alátolt egy feszes ritmust, Ted pedig az egészet a magasba emelte elborult énekével vagy fújásaival. Egyszerű és mégis démonikus muzsika született így, monoton minimalizmusával és groove-jaival a transz jó kis bugyraiba szállva. "Igazi" Blurt-album, ha jól tudom, tizenegy készült - abból három (a Blurt In Berlin, a Friday the 12th és a The Body Live) koncerten, az utolsó kettő (a Magic Moments és a Celebrating the Bespoke - Cell of Little Ease) pedig a mi Bahiánk kiadásában, Hajnóczy Csaba lelkesedésének és finom ízlésének köszönhetően. Mert mondom, a Blurt nem igazán kellett Angliában, inkább Berlinben vagy (a kilencvenes években) Budapesten futott.

Most is összejöttünk a Hajón, szomorkodva csápolni, szép számmal. Ehhez a búcsúturnéhoz két kurrens Blurt-válogatás, a tavalyelőtti Let There Be Blurt - The Best of Blurt Volume 1, a The Fish Needs A Bike és az idei Volume 2, The Body That They Build To Fit The Car szolgáltatott bónusz apropót, és azok módján is zajlott, doszt a nagy slágerekkel. Steve Eagles 1984 óta gitározik a Blurtben, szóval ő már zsigerből, könnyedén, a dobos Bob Leight viszont csak mostanában ülhetett (a Jacket '86-ban váltó) Paul Wigens helyére, s így rögtön sütött, hogy újra kellett gyúrniuk a dolgokat. Mintha ma született volna az összes szám, úgy szólt a sztori, a csúcsra járatva négy hengere: a dzsessz és a punk, a színház és a dadaista irodalom.

Úgyhogy arra gondoltam, még sosem voltam ilyen jó Blurt-koncerten. Aztán meg arra, hogy nem hiszem. Ezt nem lehet abbahagyni, hiszen a Blurt az Milton maga. Értem én: szarul megy a szekér, s ez már kicsit uncsi, inkább a szóló projektjeire figyel. De akkor is. Véget vetni a Blurtnek, az olyan lenne, mintha azt mondaná, innentől nem eszem. Vagy még inkább: többé nem élek.

Hát így. Illetve így nem. Ennyit a búcsúról meg a franciákról. Mindenesetre semmi para. Majd szólok, ha legközelebb.

A38 állóhajó, május 17.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.