Többé nem élek - Blurt (koncert)

Zene

Búcsúzni annyi, mint meghalni egy kicsit - tartják a franciák, és azt hiszem, igazuk van. Én legalábbis már délután tök depressziós voltam, mert mégiscsak rohadt egy dolog, ha az emberből kivágnak egy darabot.

Búcsúzni annyi, mint meghalni egy kicsit - tartják a franciák, és azt hiszem, igazuk van. Én legalábbis már délután tök depressziós voltam, mert mégiscsak rohadt egy dolog, ha az emberből kivágnak egy darabot. Vagy húsz éve hallgatom a Blurtöt, és akkor is odavoltam, ha halványabbra sikerült egy lemeze, és erre tessék, most úgy mehettem a koncertjére, mint még soha: hogy ez lesz az utolsó; hogy annyi; hogy utoljára látom.

A Blurt természetesen a világ legjobb együttesei közé tartozik, csak erre még nem jöttek rá Angliában, a hazájában. A hetvenes évek végén, amikor megalakult, New Yorkban működött egy hasonló jellegű társaság, a James Chance vezette The Contortions. Arról írták, hogy Captain Beefheart énekét és Maceo Parker szaxofonját ötvözi, de hogy Chance hatott volna a Blurtben fújó-éneklő Ted Miltonra, azt csak nagyon sok pénzért merném állítani. Ami Milton fekete zenék és ritmusok iránti elragadtatását illeti, biztosabb forrásom van: Nigériában cseperedett fel. Na, de ennyit erről.

1980-ban, amikor az első Blurt-kislemez megjelent, már teljesen kész volt a zenekar. Gitárosa, (akkor még) Pete Creese pár hangból feldobott egy fülbemászó dallamot, a dobos (akkor még) Jack Milton alátolt egy feszes ritmust, Ted pedig az egészet a magasba emelte elborult énekével vagy fújásaival. Egyszerű és mégis démonikus muzsika született így, monoton minimalizmusával és groove-jaival a transz jó kis bugyraiba szállva. "Igazi" Blurt-album, ha jól tudom, tizenegy készült - abból három (a Blurt In Berlin, a Friday the 12th és a The Body Live) koncerten, az utolsó kettő (a Magic Moments és a Celebrating the Bespoke - Cell of Little Ease) pedig a mi Bahiánk kiadásában, Hajnóczy Csaba lelkesedésének és finom ízlésének köszönhetően. Mert mondom, a Blurt nem igazán kellett Angliában, inkább Berlinben vagy (a kilencvenes években) Budapesten futott.

Most is összejöttünk a Hajón, szomorkodva csápolni, szép számmal. Ehhez a búcsúturnéhoz két kurrens Blurt-válogatás, a tavalyelőtti Let There Be Blurt - The Best of Blurt Volume 1, a The Fish Needs A Bike és az idei Volume 2, The Body That They Build To Fit The Car szolgáltatott bónusz apropót, és azok módján is zajlott, doszt a nagy slágerekkel. Steve Eagles 1984 óta gitározik a Blurtben, szóval ő már zsigerből, könnyedén, a dobos Bob Leight viszont csak mostanában ülhetett (a Jacket '86-ban váltó) Paul Wigens helyére, s így rögtön sütött, hogy újra kellett gyúrniuk a dolgokat. Mintha ma született volna az összes szám, úgy szólt a sztori, a csúcsra járatva négy hengere: a dzsessz és a punk, a színház és a dadaista irodalom.

Úgyhogy arra gondoltam, még sosem voltam ilyen jó Blurt-koncerten. Aztán meg arra, hogy nem hiszem. Ezt nem lehet abbahagyni, hiszen a Blurt az Milton maga. Értem én: szarul megy a szekér, s ez már kicsit uncsi, inkább a szóló projektjeire figyel. De akkor is. Véget vetni a Blurtnek, az olyan lenne, mintha azt mondaná, innentől nem eszem. Vagy még inkább: többé nem élek.

Hát így. Illetve így nem. Ennyit a búcsúról meg a franciákról. Mindenesetre semmi para. Majd szólok, ha legközelebb.

A38 állóhajó, május 17.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.