Lemez

Tökéletes arányok

Borbély–Dresch Quartet: Körbe-körbe

Zene

Ezzel a koncertlemezzel Borbély Mihály és Dresch Mihály alkalminak indult közös zenélése – 2002 óta lépnek fel együtt rendszeresen, de nem túl gyakran – elsőrendű projektté lépett elő.

Dresch az utóbbi bő két évben intenzíven dolgozott, így széles rajongótábora négy CD-t is kézbe kapott: a Fonónál adott ki új lemezeket alapkvartettje (Tördelős, 2016) és vonóskvartettje (Forrásból, 2017), de időközben a BMC Records is dokumentálta Chris Potterrel közös hangversenyét, Zea címmel. Ha vállalat lenne, azt mondhatnánk, hogy Dresch diverzifikál, de öntörvényű alkotóról lévén szó, inkább azt kell megállapítsuk, hogy a fuhun korszakát teljesíti ki. Az általa szabadalmaztatott hangszerújítás az én szememben annak a szimbóluma, hogy a népzenei ihletés irányába elkötelezett jazz-szaxofonos milyen mélyen, szinte kibogozhatatlanul szintetizálta a két megközelítést. A következő művészi cél – vélelmezem a lemezeit forgatva – ennek a szintézisnek a megtermékenyítő újrabevitele lesz mind a népi, mind a jazz-zenekari közegbe.

Az efféle tájékozódási vonalak lerajzolása a Vujicsics-alapítótag Borbély Mihály esetében is hasonló képet mutatna. Borbély egyik különlegessége, hogy szaxofonosként is jellemzően multiinstrumentalista, és sok, különböző műfajú produkció részese. A Dresch Mihállyal közös kvartettjének tavaly ősszel, a Fonóban rögzített koncertfelvétele az etno-jazz kedvelőinek kihagyhatatlan, a fúvósokra figyelve pedig csemege. A Fogócskában mindketten szopránon, a Játékban Borbély alton és Dresch szopránon hallható, majd ő kétszer is tenoron, ezenkívül többször fuhunon játszik. Borbély spéci hangszere ezúttal nem a fujara, hanem a basszusklarinét. Az örömzenekoncert jobbnál jobb pillanatait örökíti meg a lemez, tökéletes arányban adagolva a bluesos beborulást, a pásztoridillt, a földindulásos szerelmes sóvárgást, a címadó Borbély-számban pedig a táncházban átélhető szédület kozmikusságát. A két szólista csukott szemmel is nyugodtan támaszkodhat a bőgős Horváth Balázsra – aki a kvartett alapító tagja – és a dobos G. Szabó Hunorra.

Fonó Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.