Lemez

Tökéletes arányok

Borbély–Dresch Quartet: Körbe-körbe

Zene

Ezzel a koncertlemezzel Borbély Mihály és Dresch Mihály alkalminak indult közös zenélése – 2002 óta lépnek fel együtt rendszeresen, de nem túl gyakran – elsőrendű projektté lépett elő.

Dresch az utóbbi bő két évben intenzíven dolgozott, így széles rajongótábora négy CD-t is kézbe kapott: a Fonónál adott ki új lemezeket alapkvartettje (Tördelős, 2016) és vonóskvartettje (Forrásból, 2017), de időközben a BMC Records is dokumentálta Chris Potterrel közös hangversenyét, Zea címmel. Ha vállalat lenne, azt mondhatnánk, hogy Dresch diverzifikál, de öntörvényű alkotóról lévén szó, inkább azt kell megállapítsuk, hogy a fuhun korszakát teljesíti ki. Az általa szabadalmaztatott hangszerújítás az én szememben annak a szimbóluma, hogy a népzenei ihletés irányába elkötelezett jazz-szaxofonos milyen mélyen, szinte kibogozhatatlanul szintetizálta a két megközelítést. A következő művészi cél – vélelmezem a lemezeit forgatva – ennek a szintézisnek a megtermékenyítő újrabevitele lesz mind a népi, mind a jazz-zenekari közegbe.

Az efféle tájékozódási vonalak lerajzolása a Vujicsics-alapítótag Borbély Mihály esetében is hasonló képet mutatna. Borbély egyik különlegessége, hogy szaxofonosként is jellemzően multiinstrumentalista, és sok, különböző műfajú produkció részese. A Dresch Mihállyal közös kvartettjének tavaly ősszel, a Fonóban rögzített koncertfelvétele az etno-jazz kedvelőinek kihagyhatatlan, a fúvósokra figyelve pedig csemege. A Fogócskában mindketten szopránon, a Játékban Borbély alton és Dresch szopránon hallható, majd ő kétszer is tenoron, ezenkívül többször fuhunon játszik. Borbély spéci hangszere ezúttal nem a fujara, hanem a basszusklarinét. Az örömzenekoncert jobbnál jobb pillanatait örökíti meg a lemez, tökéletes arányban adagolva a bluesos beborulást, a pásztoridillt, a földindulásos szerelmes sóvárgást, a címadó Borbély-számban pedig a táncházban átélhető szédület kozmikusságát. A két szólista csukott szemmel is nyugodtan támaszkodhat a bőgős Horváth Balázsra – aki a kvartett alapító tagja – és a dobos G. Szabó Hunorra.

Fonó Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.