Lemez

Tökéletes arányok

Borbély–Dresch Quartet: Körbe-körbe

Zene

Ezzel a koncertlemezzel Borbély Mihály és Dresch Mihály alkalminak indult közös zenélése – 2002 óta lépnek fel együtt rendszeresen, de nem túl gyakran – elsőrendű projektté lépett elő.

Dresch az utóbbi bő két évben intenzíven dolgozott, így széles rajongótábora négy CD-t is kézbe kapott: a Fonónál adott ki új lemezeket alapkvartettje (Tördelős, 2016) és vonóskvartettje (Forrásból, 2017), de időközben a BMC Records is dokumentálta Chris Potterrel közös hangversenyét, Zea címmel. Ha vállalat lenne, azt mondhatnánk, hogy Dresch diverzifikál, de öntörvényű alkotóról lévén szó, inkább azt kell megállapítsuk, hogy a fuhun korszakát teljesíti ki. Az általa szabadalmaztatott hangszerújítás az én szememben annak a szimbóluma, hogy a népzenei ihletés irányába elkötelezett jazz-szaxofonos milyen mélyen, szinte kibogozhatatlanul szintetizálta a két megközelítést. A következő művészi cél – vélelmezem a lemezeit forgatva – ennek a szintézisnek a megtermékenyítő újrabevitele lesz mind a népi, mind a jazz-zenekari közegbe.

Az efféle tájékozódási vonalak lerajzolása a Vujicsics-alapítótag Borbély Mihály esetében is hasonló képet mutatna. Borbély egyik különlegessége, hogy szaxofonosként is jellemzően multiinstrumentalista, és sok, különböző műfajú produkció részese. A Dresch Mihállyal közös kvartettjének tavaly ősszel, a Fonóban rögzített koncertfelvétele az etno-jazz kedvelőinek kihagyhatatlan, a fúvósokra figyelve pedig csemege. A Fogócskában mindketten szopránon, a Játékban Borbély alton és Dresch szopránon hallható, majd ő kétszer is tenoron, ezenkívül többször fuhunon játszik. Borbély spéci hangszere ezúttal nem a fujara, hanem a basszusklarinét. Az örömzenekoncert jobbnál jobb pillanatait örökíti meg a lemez, tökéletes arányban adagolva a bluesos beborulást, a pásztoridillt, a földindulásos szerelmes sóvárgást, a címadó Borbély-számban pedig a táncházban átélhető szédület kozmikusságát. A két szólista csukott szemmel is nyugodtan támaszkodhat a bőgős Horváth Balázsra – aki a kvartett alapító tagja – és a dobos G. Szabó Hunorra.

Fonó Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.