Lemez

Tökéletes arányok

Borbély–Dresch Quartet: Körbe-körbe

Zene

Ezzel a koncertlemezzel Borbély Mihály és Dresch Mihály alkalminak indult közös zenélése – 2002 óta lépnek fel együtt rendszeresen, de nem túl gyakran – elsőrendű projektté lépett elő.

Dresch az utóbbi bő két évben intenzíven dolgozott, így széles rajongótábora négy CD-t is kézbe kapott: a Fonónál adott ki új lemezeket alapkvartettje (Tördelős, 2016) és vonóskvartettje (Forrásból, 2017), de időközben a BMC Records is dokumentálta Chris Potterrel közös hangversenyét, Zea címmel. Ha vállalat lenne, azt mondhatnánk, hogy Dresch diverzifikál, de öntörvényű alkotóról lévén szó, inkább azt kell megállapítsuk, hogy a fuhun korszakát teljesíti ki. Az általa szabadalmaztatott hangszerújítás az én szememben annak a szimbóluma, hogy a népzenei ihletés irányába elkötelezett jazz-szaxofonos milyen mélyen, szinte kibogozhatatlanul szintetizálta a két megközelítést. A következő művészi cél – vélelmezem a lemezeit forgatva – ennek a szintézisnek a megtermékenyítő újrabevitele lesz mind a népi, mind a jazz-zenekari közegbe.

Az efféle tájékozódási vonalak lerajzolása a Vujicsics-alapítótag Borbély Mihály esetében is hasonló képet mutatna. Borbély egyik különlegessége, hogy szaxofonosként is jellemzően multiinstrumentalista, és sok, különböző műfajú produkció részese. A Dresch Mihállyal közös kvartettjének tavaly ősszel, a Fonóban rögzített koncertfelvétele az etno-jazz kedvelőinek kihagyhatatlan, a fúvósokra figyelve pedig csemege. A Fogócskában mindketten szopránon, a Játékban Borbély alton és Dresch szopránon hallható, majd ő kétszer is tenoron, ezenkívül többször fuhunon játszik. Borbély spéci hangszere ezúttal nem a fujara, hanem a basszusklarinét. Az örömzenekoncert jobbnál jobb pillanatait örökíti meg a lemez, tökéletes arányban adagolva a bluesos beborulást, a pásztoridillt, a földindulásos szerelmes sóvárgást, a címadó Borbély-számban pedig a táncházban átélhető szédület kozmikusságát. A két szólista csukott szemmel is nyugodtan támaszkodhat a bőgős Horváth Balázsra – aki a kvartett alapító tagja – és a dobos G. Szabó Hunorra.

Fonó Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.