Narancsfül melléklet

Toljad az ütemet!

Elektronikus (tánc)zenék a Szigeten

  • - minek -
  • 2014. szeptember 8.

Zene

Kihagyhatatlan ajánlataink az érzéki basszusok, a mesteri hangminták és a tört ritmusok rajongóinak.

London Grammar

Napjaink legígéretesebb trióját két londoni alapította, de Nottinghamben: Hannah Reid énekesnő és Dan Rothman gitáros egyaránt a vidéki egyetemre járt, ott ismerkedtek meg és kezdtek zenélni – egy idő után a northamptoni Dominic „Dot” Major billentyűssel kiegészülve. 2011-ben kerültek „haza” Londonba, és gyakorlatilag első felvételeik elkészülte nyomán már elkezdtek érdeklődni utánuk a nagyobb kiadók. Ismertté tette a nevüket a közreműködésükkel és Hannah vokáljával lemezre került Disclosure-albumszám, a Help Me Lose My Mind is, addigra azonban már sorra jöttek ki a maxijaik, majd tavaly ősszel a bemutatkozó nagylemez, az If You Wait is megjelent (jellemző, hogy akad olyan dupla kiadása, amelyen már a maxi B oldalak és az említett Disclosure-sláger is szerepel).

Zenéik első blikkre a kilencvenes évekre kacsintanak vissza, de ez alighanem csupán az ama korból ismerős zenei eszközök használatából adódó látszat. Persze az akkordbontogatós gitárjáték, a finom elektronika és az ­érzékeny, introvertált énekhang összjátéka miatt akár egy új The xx-re is gyanakodhatnánk (lásd a Strong című, valóban erős dalt), pedig ez ismét csak felületi hasonlóság, amit éppen az énekesnő domináns hangja tesz zárójelbe. Hannah Reid vokálja kifejezetten karakteres és hangsúlyos: jól bírja a hajlításokat, a falzettrészeket, mégis van benne egy kis fanyar, de még éppen nem reszelős tónus (utóbbihoz feleseket és cigarettát ajánlanánk – vagy mégsem, csak vicceltünk…). Gondosan megírt dalai zömmel szomorkásak, leginkább a felnőtté válás, a kamaszkor kínjait ragozzák – ügyesen felvakolt zenei kísérettel.
A hangszerszólamok (gitár, billentyűsök), a sokszor elektronikusan generált ritmusok szépen fonódnak egymásba, a tört ütemek pattogása pedig néha érzetre valóban visszahozza a jó két évtizeddel ezelőtti triphopidőket. Ráadásul a Hey Now, a Wasting My Young Years vagy a saját kiadójuk nevével is egybecsengő Metal & Dust a maguk nevében tényleg slágerek, a basszus diktálta Flickers révén pedig megkapjuk a nélkülözhetetlen nehézlovassági dubadagunkat is. De még egy zongorás balladát is írtak – ennyi kiszámíthatóságot nyugodtan a javára írhatunk eme első lemezes, ámde kifejezetten tehetséges társaságnak. (A38 színpad, augusztus 13., 23.30)

 

Bonobo

Simon Green nem mai iparos: már a kilencvenes évek végén aktív volt a jeles Thru Thoughts kiadónál – első, 2000-es albuma (Animal Magic) is itt jelent meg, már Bonobo név alatt. 2003 óta pedig a Ninja Tune-nál szolgál – ott az elmúlt 11 évben négy albuma is kijött: a Dial ’M’ For Monkey, a Days To Come, a Black Sands és a tavalyi The North Borders is ugyanazon hangmes­teri erényekről regél.

Green a több rétegben is egymásra eresztett basszusok szerelmese (no, nem a brutálisan vastagoké, hanem az érzékien finomaké), rá­adásul élő, akusztikus hangszerfutamokból, elektronikus, gépi szövetből és jól kiszúrt hangmintákból remek zenei köntöst tud készíteni. Ehhez sokszor már csak a megfelelő vokalista kiválasztása szükségeltetik: legendás például a munkakapcsolata Bajkával. A dzsesszes downtempótól az egzotikus, keleti zenékig sok minden megihlette már Bonobo képzeletét – tavalyi albumán például up to date tánczenei hangzásokkal frissítette a lassan kissé konzervatívnak tűnő Bonobo-receptet. S a friss dalok, a néha finoman hömpölygő, máskor elegánsan borult szerzemények, no meg a direktebb, de mindig hangulatos tánczenék sokat köszönhetnek (az ihlet szintjén) a korábbi Bonobo-albumot (Black Sands) remixelő kreatív elektronikus tánczenei alkotóknak. Green mindenekelőtt ügyesen szintetizál, s éppúgy használja a Floating Points- vagy Four Tet-féle botlós, furcsa ritmikákat sem megvető, játékos house-t, mint a bass music/future garage 2/4-es ütemeit. És műve továbbra sem lenne az igazi vokalisták nélkül: a kiadótárs Grey Reverend hangját éppúgy használja, mint a souldíva Erikah Baduét vagy a friss tehetség Szjerdenéét: az ő dalaik kapaszkodót kínálnak azoknak is, akiket nem feltétlenül nyűgöz le a produceri profizmus, a ritmusképletekkel, basszusmenetekkel, hangmintákkal való zsonglőrködés. (A38 színpad, augusztus 14., 21.40)

Siriusmo

A Moritz Friedrich néven alkotó Siriusmo régi kedves arc a berlini zenei életben, akinek későbbi munkáit is alapvetően befolyásolta az ígéretes pályakezdés: sokszor a későbbi szerzeményeken is felismerhető, hogy először egy retrofunky zenekarban volt billentyűs. Az elektronikus zenekészítés korán elragadta: a szinte mindvégig a játékossággal oldott elektro/
­elektropop vonalon alkotó Friedrich 2000 óta adja ki maxijait, ám munkái kezdetben szinte visszhangtalanok maradtak. A kétezres évek második felére azután utolérte őt a mára szinte elfeledett nu-rave/elektro/eurotrash hullám: ő lett az egyik legkeresettebb remixőr, s a Scissor Sisters, a Gossip, a Simian Mobile Disco vagy a Chromeo duó is nála szabatta fazonra munkáit. És akkor még nem is szóltunk a Boys Noize-ról (az ő kiadójuknál is publikált), vagy a rajongóvá avanzsáló Modeselektor duóról – utóbbiaknak, egészen pontosan a Monkeytown Records nevű kiadójuknak megannyi megjelenést (például egy 2011-es, remek dupla válogatást az első tíz év terméséből az árulkodó Pearls & Embarrassments címen) és végtére két rendes albumot is köszönhetünk.

Változatlan munkakedvének gyümölcsei, a 2011-es Mosaik és a tavalyi Enthusiast is remek szórakozást kínálnak. A virtuóz hangkovács a zenekészítés folyamatának minden részletét tökéletesen uralja, aranykézzel válogatja (sokszor kukázza) ki a megfelelő hangmintákat, majd fülbemászó kis dalocskákat, remek (gyakorta takarékos terjedelmű) tánczenéket rak össze belőlük, s közben nem szégyell kikacsintani a kurrens stílusokban térdig járó hallgatóra sem. A tavalyi Enthusiastban így borul egymásra house, glitch, elektro, trap és nemes tinglitangli, s közben jöhetnek az olyan remek, direkt lábra menő tánczenék, mint a latin funk diszkós Congratulator vagy az álfrench house-os Petit Cochon. Siriusmo élőben is olyan hatalmas, saját készítésű repertoárból válogathat, hogy nehéz elunni a produkcióját. (Európa színpad, augusztus 17., 15.00)

Mount Kimbie

Kai Campos és Dom Maker Cornwallból, illetve Brightonból érkezett, azután Londonban találkoztak, és 2008-ban hozták tető alá az utóbbi fél évtized egyik legbefolyásosabb elektronikus formációját. Már első – a legendás, stílusteremtő Hotflush kiadónál publikált – EP-jeik is némi túlzással korszakos jelentőségűek. A Maybes vagy a Sketch On Glass mai füllel hallgatva is frissnek hat: ezek a számok már magukon hordozzák a duó laza, a könnyedséget a precíz kompozíciós technikával vegyítő stílusának jegyeit. Igazából viszont 2010-ben, a Crookes & Lovers című első albumuk megjelenése után lett nyilvánvaló, hogy a Mount Kimbie több mint egyszeri meglepetés: a kifáradó és/vagy kommercializálódó dubstep után (nemhiába emlegették a nevükkel kapcsolatban a post-dubstep műfajkreálmányt) megmutatták a kiutat a sok-sok stílus jegyeit elegyítő, izgalmas ritmikájú, friss hangulatú zenéikkel. A basszusokat részben a dubstepből hozták magukkal, de finomítottak is rajtuk: az akusztikus és géppel gyártott hangstruktúrák, no meg a tökéletesen választott és beépített hangminták ügyes kombinációjaként előálló MK-hangzás egyszerre hordozta az ambient hangképek kifinomultságát és a masszív ritmusalapok mozgásra sarkalló precizitását.

Az első album után viszont (a 2011-es Carbonated EP-t leszámítva) hároméves csönd következett, ami nem is véletlen. Többek között az ő nyomdokaikon ravasz újítók és dühös renegátok árasztották el az elektronikus zenei színteret: house, technó, bass music, future garage – sokszor olyan műfaji skatulyák, amelyek nemhogy előadónként, de néha számokon belül is csak részlegesen írják le a fő zenei csapásvonalat. Ebben az új zenei eklektikában próbált helyet keresni a tavalyi Cold Spring Fault Less Youth című második Mount Kimbie-album, amely úgy logikus folytatás, hogy közben el is távolodik a sokak által kályhaként használt Crooks & Lovers-hangzástól. Miközben ügyes kompozíciós érzékük, a hangokkal, sőt hangmintákkal való gondos bánásmód képessége egy percig sem hagyja cserben őket, képesek a lehető legkülönbözőbb, gyakorta alig behatárolható műfajokban alkotni. S még ennél is különösebb, hogy milyen érzékkel építik számaikba az énekhangot: saját, érlelődő vokalista produkciójukon kívül utalnánk mindenekelőtt a kollaborációjukra King Krule-lal. Így aztán (és amíg a hallgatóra számonként képesek rászabadítani azt a rájuk oly jellemző, jól­esően bizonytalan, kissé kísérteties érzést, valamint olyan kattogós-lüktetős tánczenéket tudnak írni, mint a Made To Stray) nem fenyeget a veszély, hogy eltűnnének saját követőik tengerében. (A38 színpad, augusztus 17., 18.00)

 

Darkside

Az elektronikus (tánc)zenei színtéren talán éppen Nicolas Jaar futotta be a legmeglepőbb karriert: még mindig csak 24 éves, ehhez képest már most is számos zenei projekt és legalább két emlékezetes, sokak által respektált album köthető a nevéhez. A chilei apa és amerikai mama gyerekeként New Yorkban született Jaar ott is vált elismert elektronikus zenekészítővé. Kezdetben nyilvánvalóan inspirálta a – többek között honfitársai, így Ricardo Villalobos által is kultivált, de azért a közvélekedés által németnek tartott – minimalisztikus technó, ám 2011-es, Space Is Only Noise című, kifinomultan introvertált bemutatkozó albumán csak nyomokban lelni effélére –, gondosan megformált hangképeket, az inkább az ambient-, mint a house-hagyományból táplálkozó darabokat annál inkább. A kamarazenekari segédlettel színpadra állított, inkább prog- vagy űrrockszerűnek tűnő produkció két éve eljutott hozzánk is, de talán még fontosabb, hogy Jaar ez alkalomból gyümölcsöző munkakapcsolatot alakított ki a brooklyni gitáros/
mindenes Dave Harringtonnal, így alapozva meg a Darkside projektet.

Első, háromszámos EP-jük kapásból sikert aratott – e három számot a tőlük azóta megszokott ravasz gesztussal egyórásra duzzasztva előadták színpadon is. Tavaly a Daft Punk Random Access Memories című albumából készítettek sajátos hangulatú remixlemezt Daftside néven: a kissé sötét tónusú átdolgozások tovább fűtötték a körülöttük támadt hype-ot – s már tényleg csak annyi kellett, hogy tavaly ősszel megjelenjen bemutatkozó, jelentős ­kritikai sikert arató nagylemezük, a Psychic.
A nyolcszámos album a progrockos, sokszor kifejezetten bluesos témák és Jaar szellősen kidolgozott elektronikus zenei mintáinak összhatására épül, és többször hallható rajta utóbbi markánsnak ugyan nem nevezhető, ám a zenével jól harmonizáló vokálja. Néha akadhat olyan érzése az embernek, hogy valami­féle kegyetlen tréfáról, gyilkos műfajparódiáról volna szó, de ihletett pillanataiban a Jaar–Harrington-duó tényleg képes csodákat tenni. (A38 színpad, augusztus 17., 23.30)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."