Programajánló melléklet – Interjú

„Tőlünk lopta”

Valor Kand, Maitri Nicolai (Christian Death)

Zene

Az 1979 óta létező, jó ideje duóban működő amerikai formáció, a Christian Death Európában mindig népszerűbb volt, mint hazájában. A hozzánk negyedszer látogató együttes énekes-gitáros-dalszerzőjével a tavasszal megjelent új albumról, az Evil Becomes Rule-ról beszélgettünk, de egy válasz erejéig a csapat másik tagja, Maitri Nicolai (ének, basszusgitár) is bekapcsolódott az interjúba.

Magyar Narancs: Az új lemezetek zenei világa a Christian Death klasszikus, nyolcvanas évekbeli időszakát idézi. Olvastam, hogy már 2018-ban elkezdődtek a felvételek, de a járvány közbeszólt. Különben a „hőskorihoz” hasonló munkamódszerekkel is dolgoztatok?

Valor Kand: Nemcsak a Covid hátráltatta az album megjelenését, hanem az is, hogy tavaly azzal szembesültünk, hogy kapacitásproblémák miatt világszerte óriási csúszások vannak a vinylek és a CD-k gyártásában. Először 2021 szeptemberéről volt szó, aztán decemberről, aztán idén januárról… Az alkotás során a szöveg érzelmi világa alakítja a zenét, vagyis a dráma, az öröm, a düh, a fájdalom. Ez régebben is így volt, a különbséget az anyagok között az aktuális téma jelentette. Azt mondanám, hogy ami leginkább hasonlít az évtizedekkel ezelőtti dalokra, az a félelem jelenléte.

MN: A nyolcvanas évek legelejétől, az indulástól kezdve, amikor még Rozz Williams volt a frontemberetek, az együttes nyomasztó gitárriffjeivel, különös szintetizátorhangzásával és teátrális koncertjeivel vált népszerűvé a sötét zenét kedvelők körében. Még mindig fontos számotokra a provokáció?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."