Programajánló melléklet – Interjú

„Tőlünk lopta”

Valor Kand, Maitri Nicolai (Christian Death)

Zene

Az 1979 óta létező, jó ideje duóban működő amerikai formáció, a Christian Death Európában mindig népszerűbb volt, mint hazájában. A hozzánk negyedszer látogató együttes énekes-gitáros-dalszerzőjével a tavasszal megjelent új albumról, az Evil Becomes Rule-ról beszélgettünk, de egy válasz erejéig a csapat másik tagja, Maitri Nicolai (ének, basszusgitár) is bekapcsolódott az interjúba.

Magyar Narancs: Az új lemezetek zenei világa a Christian Death klasszikus, nyolcvanas évekbeli időszakát idézi. Olvastam, hogy már 2018-ban elkezdődtek a felvételek, de a járvány közbeszólt. Különben a „hőskorihoz” hasonló munkamódszerekkel is dolgoztatok?

Valor Kand: Nemcsak a Covid hátráltatta az album megjelenését, hanem az is, hogy tavaly azzal szembesültünk, hogy kapacitásproblémák miatt világszerte óriási csúszások vannak a vinylek és a CD-k gyártásában. Először 2021 szeptemberéről volt szó, aztán decemberről, aztán idén januárról… Az alkotás során a szöveg érzelmi világa alakítja a zenét, vagyis a dráma, az öröm, a düh, a fájdalom. Ez régebben is így volt, a különbséget az anyagok között az aktuális téma jelentette. Azt mondanám, hogy ami leginkább hasonlít az évtizedekkel ezelőtti dalokra, az a félelem jelenléte.

MN: A nyolcvanas évek legelejétől, az indulástól kezdve, amikor még Rozz Williams volt a frontemberetek, az együttes nyomasztó gitárriffjeivel, különös szintetizátorhangzásával és teátrális koncertjeivel vált népszerűvé a sötét zenét kedvelők körében. Még mindig fontos számotokra a provokáció?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.