Történelmi szél - Eurovíziós Dalfesztivál (A nép ópiuma)

  • - ci -
  • 2006. május 25.

Zene

A szombati athéni döntőt - az érdekeltség nyilvánvaló hiányában (a Nox tavalyi produkciója nem volt elégséges az idei magyar részvételhez) - a hazai tévék ugyan nem közvetítették (persze felvételről bizonyára nem ússzuk meg), de jócskán tele volt vele a nemzetközi éter, így könnyű megoldás volt a slágerbarátoknak ide menekülni a rémes Megasztárról - és megérte, szavamra. Kész botrány volt. Ám mivel az eseményt tárgyaló világsajtó is kedvvel emlegeti a "botrány" kifejezést, sietnünk kell leszögezni: semmi bajunk a győztes finn Lordi együttessel, nagyon aranyosak, slágeres keményrock kábé, amit művelnek, szolidan avíttas hollywoodiánus maskarában, hurrá. Mi mást láttunk botrányosnak a hosszú ideje már nyilvánvaló anakronizmusától bűbájos rendezvényen.
Ráadásul épp azon a téren, amit mindig is legjobban szerettünk az egész vircsaftban. Az eddig a körülményességétől speciálisan izgalmas döntési mechanizmus vallott látványos és szomorú kudarcot (a dalok, mint ezer éve, most is egyformák voltak: eurónyál vagy tipikus fesztiválsongok, kinek hogy tetszik). A szavazási procedúra pedig úgy néz ki, hogy az összes részt vevő ország önálló zsűrit állít, s a szavazataik teljessége adja ki a végeredményt. Nos, a történelemmel szoros szövetségre lépő geopolitika idén visszafordíthatatlannak látszó módon tett be ennek az egykor kedélyesnek mondható viadalnak.

A huszadik század végén egyszer csak osztódással kezdtek szaporodni Európa országai. Nyilván a kontinentális szintű demokratikus közérzületnek ez marha jót tett, de kinyírta a dalfesztivált. Mert ezért-azért, de szinte mindenki a kedves szomszédra (vagy az aktuális üzletfélre, mit mondjunk, a német a törökre) adta a voksát, így hamar röhejbe fulladt pont az, aminek körömrágásba kellett volna torkollnia: az országok véleményét úgy 85-90 százalékos biztonsággal lehetett belőni. Ilyenformán három nagyobbacska érdekkör kabarettisztikus küzdelmében lehetett gyönyörködni, úgymint posztszovjet államok vs. posztjugoszláv országok vs. Baltikummal feljavított Skandinávia. Kell-e mondani, a végeredmény mennyire tükrözte híven mindezt (elsők lettek a mondott finnek, második az orosz fiú, harmadik Bosznia-Hercegovina).

Utóbbiaknak azonban nem kell elkeseredniük, a fesztivál másnapján a Crna Gora-i népszavazás nagyban növelte a posztjugoszlávok jövőbeni esélyeit.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.