Történelmi szél - Eurovíziós Dalfesztivál (A nép ópiuma)

  • - ci -
  • 2006. május 25.

Zene

A szombati athéni döntőt - az érdekeltség nyilvánvaló hiányában (a Nox tavalyi produkciója nem volt elégséges az idei magyar részvételhez) - a hazai tévék ugyan nem közvetítették (persze felvételről bizonyára nem ússzuk meg), de jócskán tele volt vele a nemzetközi éter, így könnyű megoldás volt a slágerbarátoknak ide menekülni a rémes Megasztárról - és megérte, szavamra. Kész botrány volt. Ám mivel az eseményt tárgyaló világsajtó is kedvvel emlegeti a "botrány" kifejezést, sietnünk kell leszögezni: semmi bajunk a győztes finn Lordi együttessel, nagyon aranyosak, slágeres keményrock kábé, amit művelnek, szolidan avíttas hollywoodiánus maskarában, hurrá. Mi mást láttunk botrányosnak a hosszú ideje már nyilvánvaló anakronizmusától bűbájos rendezvényen.
Ráadásul épp azon a téren, amit mindig is legjobban szerettünk az egész vircsaftban. Az eddig a körülményességétől speciálisan izgalmas döntési mechanizmus vallott látványos és szomorú kudarcot (a dalok, mint ezer éve, most is egyformák voltak: eurónyál vagy tipikus fesztiválsongok, kinek hogy tetszik). A szavazási procedúra pedig úgy néz ki, hogy az összes részt vevő ország önálló zsűrit állít, s a szavazataik teljessége adja ki a végeredményt. Nos, a történelemmel szoros szövetségre lépő geopolitika idén visszafordíthatatlannak látszó módon tett be ennek az egykor kedélyesnek mondható viadalnak.

A huszadik század végén egyszer csak osztódással kezdtek szaporodni Európa országai. Nyilván a kontinentális szintű demokratikus közérzületnek ez marha jót tett, de kinyírta a dalfesztivált. Mert ezért-azért, de szinte mindenki a kedves szomszédra (vagy az aktuális üzletfélre, mit mondjunk, a német a törökre) adta a voksát, így hamar röhejbe fulladt pont az, aminek körömrágásba kellett volna torkollnia: az országok véleményét úgy 85-90 százalékos biztonsággal lehetett belőni. Ilyenformán három nagyobbacska érdekkör kabarettisztikus küzdelmében lehetett gyönyörködni, úgymint posztszovjet államok vs. posztjugoszláv országok vs. Baltikummal feljavított Skandinávia. Kell-e mondani, a végeredmény mennyire tükrözte híven mindezt (elsők lettek a mondott finnek, második az orosz fiú, harmadik Bosznia-Hercegovina).

Utóbbiaknak azonban nem kell elkeseredniük, a fesztivál másnapján a Crna Gora-i népszavazás nagyban növelte a posztjugoszlávok jövőbeni esélyeit.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.