Történelmi szél - Eurovíziós Dalfesztivál (A nép ópiuma)

  • - ci -
  • 2006. május 25.

Zene

A szombati athéni döntőt - az érdekeltség nyilvánvaló hiányában (a Nox tavalyi produkciója nem volt elégséges az idei magyar részvételhez) - a hazai tévék ugyan nem közvetítették (persze felvételről bizonyára nem ússzuk meg), de jócskán tele volt vele a nemzetközi éter, így könnyű megoldás volt a slágerbarátoknak ide menekülni a rémes Megasztárról - és megérte, szavamra. Kész botrány volt. Ám mivel az eseményt tárgyaló világsajtó is kedvvel emlegeti a "botrány" kifejezést, sietnünk kell leszögezni: semmi bajunk a győztes finn Lordi együttessel, nagyon aranyosak, slágeres keményrock kábé, amit művelnek, szolidan avíttas hollywoodiánus maskarában, hurrá. Mi mást láttunk botrányosnak a hosszú ideje már nyilvánvaló anakronizmusától bűbájos rendezvényen.
Ráadásul épp azon a téren, amit mindig is legjobban szerettünk az egész vircsaftban. Az eddig a körülményességétől speciálisan izgalmas döntési mechanizmus vallott látványos és szomorú kudarcot (a dalok, mint ezer éve, most is egyformák voltak: eurónyál vagy tipikus fesztiválsongok, kinek hogy tetszik). A szavazási procedúra pedig úgy néz ki, hogy az összes részt vevő ország önálló zsűrit állít, s a szavazataik teljessége adja ki a végeredményt. Nos, a történelemmel szoros szövetségre lépő geopolitika idén visszafordíthatatlannak látszó módon tett be ennek az egykor kedélyesnek mondható viadalnak.

A huszadik század végén egyszer csak osztódással kezdtek szaporodni Európa országai. Nyilván a kontinentális szintű demokratikus közérzületnek ez marha jót tett, de kinyírta a dalfesztivált. Mert ezért-azért, de szinte mindenki a kedves szomszédra (vagy az aktuális üzletfélre, mit mondjunk, a német a törökre) adta a voksát, így hamar röhejbe fulladt pont az, aminek körömrágásba kellett volna torkollnia: az országok véleményét úgy 85-90 százalékos biztonsággal lehetett belőni. Ilyenformán három nagyobbacska érdekkör kabarettisztikus küzdelmében lehetett gyönyörködni, úgymint posztszovjet államok vs. posztjugoszláv országok vs. Baltikummal feljavított Skandinávia. Kell-e mondani, a végeredmény mennyire tükrözte híven mindezt (elsők lettek a mondott finnek, második az orosz fiú, harmadik Bosznia-Hercegovina).

Utóbbiaknak azonban nem kell elkeseredniük, a fesztivál másnapján a Crna Gora-i népszavazás nagyban növelte a posztjugoszlávok jövőbeni esélyeit.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.