Történelmi szél - Eurovíziós Dalfesztivál (A nép ópiuma)

  • - ci -
  • 2006. május 25.

Zene

A szombati athéni döntőt - az érdekeltség nyilvánvaló hiányában (a Nox tavalyi produkciója nem volt elégséges az idei magyar részvételhez) - a hazai tévék ugyan nem közvetítették (persze felvételről bizonyára nem ússzuk meg), de jócskán tele volt vele a nemzetközi éter, így könnyű megoldás volt a slágerbarátoknak ide menekülni a rémes Megasztárról - és megérte, szavamra. Kész botrány volt. Ám mivel az eseményt tárgyaló világsajtó is kedvvel emlegeti a "botrány" kifejezést, sietnünk kell leszögezni: semmi bajunk a győztes finn Lordi együttessel, nagyon aranyosak, slágeres keményrock kábé, amit művelnek, szolidan avíttas hollywoodiánus maskarában, hurrá. Mi mást láttunk botrányosnak a hosszú ideje már nyilvánvaló anakronizmusától bűbájos rendezvényen.
Ráadásul épp azon a téren, amit mindig is legjobban szerettünk az egész vircsaftban. Az eddig a körülményességétől speciálisan izgalmas döntési mechanizmus vallott látványos és szomorú kudarcot (a dalok, mint ezer éve, most is egyformák voltak: eurónyál vagy tipikus fesztiválsongok, kinek hogy tetszik). A szavazási procedúra pedig úgy néz ki, hogy az összes részt vevő ország önálló zsűrit állít, s a szavazataik teljessége adja ki a végeredményt. Nos, a történelemmel szoros szövetségre lépő geopolitika idén visszafordíthatatlannak látszó módon tett be ennek az egykor kedélyesnek mondható viadalnak.

A huszadik század végén egyszer csak osztódással kezdtek szaporodni Európa országai. Nyilván a kontinentális szintű demokratikus közérzületnek ez marha jót tett, de kinyírta a dalfesztivált. Mert ezért-azért, de szinte mindenki a kedves szomszédra (vagy az aktuális üzletfélre, mit mondjunk, a német a törökre) adta a voksát, így hamar röhejbe fulladt pont az, aminek körömrágásba kellett volna torkollnia: az országok véleményét úgy 85-90 százalékos biztonsággal lehetett belőni. Ilyenformán három nagyobbacska érdekkör kabarettisztikus küzdelmében lehetett gyönyörködni, úgymint posztszovjet államok vs. posztjugoszláv országok vs. Baltikummal feljavított Skandinávia. Kell-e mondani, a végeredmény mennyire tükrözte híven mindezt (elsők lettek a mondott finnek, második az orosz fiú, harmadik Bosznia-Hercegovina).

Utóbbiaknak azonban nem kell elkeseredniük, a fesztivál másnapján a Crna Gora-i népszavazás nagyban növelte a posztjugoszlávok jövőbeni esélyeit.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.