Lemez

Tóth Viktor tercett feat. Gareth Williams: But inside

Zene

Ha fa lenne, Tóth Viktor jegenye lenne. Egyedül, magasan. Ez persze hülyeség, hiszen a jazzben szinte sosincs „egyedül”, itt is triójával és egy brit vendéggel halljuk. Ez a lemez tökéletes arra, hogy ha valaki még nem ismerné, akkor szinte mindent megtudjon Tóth Viktorról. Fényes tehetsége igen hamar kiviláglott, elismerték kompromisszumokat kerülő, komolyan elkötelezett művészi alapállásáért, koncentráltságáért, a tiszta esszencia és a végső kérdések iránti vonzalmáért. A külföldi turnék és a mélyre ható kollaborációk egyelőre jobban visszaigazolták törekvéseit, mint a szűkös itthoni terep, de így is meghatározó jazzszólistának számít. A felvétel egy idén áprilisi koncert lenyomata, a zenekarvezető negyvenedik születésnapja táján. Tóth Viktor alapvető kifejezési formája a tercett, melyen rajta kívül Orbán György bőgős és ezúttal Hodek Dávid dobos értendő. Hozzájuk csatlakozott Gareth Williams zongorista. A jazzben mindig nagyon izgalmas, hogy mit produkálnak a muzsikusok, amikor először együtt játszanak. A brit/walesi élvonalból érkezett Williams nagyjából egyidős Tóthtal, több együttest is vezet párhuzamosan, énekel és néha második hangszerét, a gitárt is előveszi, itt viszont csak zongorázik. Pompás muzsikus, ráérzett arra a mai, post-coltrane-i vonalra, ahol a tercett hagy helyet a beilleszkedésre. A sokoldalú Williams rugalmasan, feszes ritmusokkal és tömött akkordokkal tölti ki ezeket. Biztos lesznek, akiknek Tóth repertoárja ismerős, hiszen következetességének az is része, hogy saját melódiáinak is legtökéletesebb ideálját próbálja rendre felvázolni, ezért a Flying Away, az Albatross’ Love és a többi a törzsközönségnek nem újdonság. Williamsszel a zene szabad lelkű levegőssége, magát mindig komolyan vevő attitűdje és a tercett tagjainak mély kötelékei tovább erősödtek.

Fonó Records 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”