Lemez

Tóth Viktor tercett feat. Gareth Williams: But inside

Zene

Ha fa lenne, Tóth Viktor jegenye lenne. Egyedül, magasan. Ez persze hülyeség, hiszen a jazzben szinte sosincs „egyedül”, itt is triójával és egy brit vendéggel halljuk. Ez a lemez tökéletes arra, hogy ha valaki még nem ismerné, akkor szinte mindent megtudjon Tóth Viktorról. Fényes tehetsége igen hamar kiviláglott, elismerték kompromisszumokat kerülő, komolyan elkötelezett művészi alapállásáért, koncentráltságáért, a tiszta esszencia és a végső kérdések iránti vonzalmáért. A külföldi turnék és a mélyre ható kollaborációk egyelőre jobban visszaigazolták törekvéseit, mint a szűkös itthoni terep, de így is meghatározó jazzszólistának számít. A felvétel egy idén áprilisi koncert lenyomata, a zenekarvezető negyvenedik születésnapja táján. Tóth Viktor alapvető kifejezési formája a tercett, melyen rajta kívül Orbán György bőgős és ezúttal Hodek Dávid dobos értendő. Hozzájuk csatlakozott Gareth Williams zongorista. A jazzben mindig nagyon izgalmas, hogy mit produkálnak a muzsikusok, amikor először együtt játszanak. A brit/walesi élvonalból érkezett Williams nagyjából egyidős Tóthtal, több együttest is vezet párhuzamosan, énekel és néha második hangszerét, a gitárt is előveszi, itt viszont csak zongorázik. Pompás muzsikus, ráérzett arra a mai, post-coltrane-i vonalra, ahol a tercett hagy helyet a beilleszkedésre. A sokoldalú Williams rugalmasan, feszes ritmusokkal és tömött akkordokkal tölti ki ezeket. Biztos lesznek, akiknek Tóth repertoárja ismerős, hiszen következetességének az is része, hogy saját melódiáinak is legtökéletesebb ideálját próbálja rendre felvázolni, ezért a Flying Away, az Albatross’ Love és a többi a törzsközönségnek nem újdonság. Williamsszel a zene szabad lelkű levegőssége, magát mindig komolyan vevő attitűdje és a tercett tagjainak mély kötelékei tovább erősödtek.

Fonó Records 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.