Lemez

Trifonov: Chopin Evocations

  • - csk -
  • 2018. április 8.

Zene

Az utóbbi évek egyik legnagyobb felfedezése a klasszikus zongorázás területén az 1991-es születésű orosz Danyiil Trifonov Horowitzhoz méltó virtuozitása és Richterre emlékeztető elmélyültsége. Kezdettől nyilvánvaló, hogy érzékeny, gondolkodó művész. Nemrég megjelent dupla CD-jén nemcsak játssza Chopin zenéjét, de a zeneszerző szellemét is megidézi: olyan kompozíciókkal (Schumann, Grieg, Barber, Csajkovszkij, Mompou), amelyek chopini inspiráció nyomán, mintegy stílustanulmányként készültek. Chopin művei közül a két zongoraversenyt játssza (f-moll, op. 21; e-moll, op. 11), a Mozart-témát feldolgozó Là ci darem la mano-variációkat (B-dúr, op. 2), valamint a kétzongorás C-dúr rondót (op. posth. 73), amelyet egykori tanárával, Szergej Babajannal közösen szólaltat meg briliáns előadásban.

Különlegesen virtuóz és elegáns zongorázás hallható a lemezeken: Trifonov technikai tudása szinte emberfeletti, a futamok szikráznak, mint a tűzijáték. Mégsem ez a legfontosabb, hanem a hangulatábrázolás árnyaltsága, a kifinomultság, ami minden gesztusból árad, a mélység és a költészet, vagyis a muzsikálás lényege. A lemez egyik érdekessége, hogy a két zongoraverseny (kísér a Mahler Kamarazenekar) a felvételeken vezénylő Mihail Pletnyov által újrahangszerelve szólal meg. Régi beszédtéma muzsikus körökben, hogy Chopin nem volt a legjobb hangszerelő, s hogy versenyműveinek zenekari anyaga jellegtelen. Most Pletnyov színesebbé tette. Az önmagával is vitázó kritikus egyik énje azt mondja: kár kijavítani Chopint – a másik készséggel elismeri az eredmény minőségét.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.