Lemez

Trifonov: Chopin Evocations

  • - csk -
  • 2018. április 8.

Zene

Az utóbbi évek egyik legnagyobb felfedezése a klasszikus zongorázás területén az 1991-es születésű orosz Danyiil Trifonov Horowitzhoz méltó virtuozitása és Richterre emlékeztető elmélyültsége. Kezdettől nyilvánvaló, hogy érzékeny, gondolkodó művész. Nemrég megjelent dupla CD-jén nemcsak játssza Chopin zenéjét, de a zeneszerző szellemét is megidézi: olyan kompozíciókkal (Schumann, Grieg, Barber, Csajkovszkij, Mompou), amelyek chopini inspiráció nyomán, mintegy stílustanulmányként készültek. Chopin művei közül a két zongoraversenyt játssza (f-moll, op. 21; e-moll, op. 11), a Mozart-témát feldolgozó Là ci darem la mano-variációkat (B-dúr, op. 2), valamint a kétzongorás C-dúr rondót (op. posth. 73), amelyet egykori tanárával, Szergej Babajannal közösen szólaltat meg briliáns előadásban.

Különlegesen virtuóz és elegáns zongorázás hallható a lemezeken: Trifonov technikai tudása szinte emberfeletti, a futamok szikráznak, mint a tűzijáték. Mégsem ez a legfontosabb, hanem a hangulatábrázolás árnyaltsága, a kifinomultság, ami minden gesztusból árad, a mélység és a költészet, vagyis a muzsikálás lényege. A lemez egyik érdekessége, hogy a két zongoraverseny (kísér a Mahler Kamarazenekar) a felvételeken vezénylő Mihail Pletnyov által újrahangszerelve szólal meg. Régi beszédtéma muzsikus körökben, hogy Chopin nem volt a legjobb hangszerelő, s hogy versenyműveinek zenekari anyaga jellegtelen. Most Pletnyov színesebbé tette. Az önmagával is vitázó kritikus egyik énje azt mondja: kár kijavítani Chopint – a másik készséggel elismeri az eredmény minőségét.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.