Lemez

Trifonov: Chopin Evocations

  • - csk -
  • 2018. április 8.

Zene

Az utóbbi évek egyik legnagyobb felfedezése a klasszikus zongorázás területén az 1991-es születésű orosz Danyiil Trifonov Horowitzhoz méltó virtuozitása és Richterre emlékeztető elmélyültsége. Kezdettől nyilvánvaló, hogy érzékeny, gondolkodó művész. Nemrég megjelent dupla CD-jén nemcsak játssza Chopin zenéjét, de a zeneszerző szellemét is megidézi: olyan kompozíciókkal (Schumann, Grieg, Barber, Csajkovszkij, Mompou), amelyek chopini inspiráció nyomán, mintegy stílustanulmányként készültek. Chopin művei közül a két zongoraversenyt játssza (f-moll, op. 21; e-moll, op. 11), a Mozart-témát feldolgozó Là ci darem la mano-variációkat (B-dúr, op. 2), valamint a kétzongorás C-dúr rondót (op. posth. 73), amelyet egykori tanárával, Szergej Babajannal közösen szólaltat meg briliáns előadásban.

Különlegesen virtuóz és elegáns zongorázás hallható a lemezeken: Trifonov technikai tudása szinte emberfeletti, a futamok szikráznak, mint a tűzijáték. Mégsem ez a legfontosabb, hanem a hangulatábrázolás árnyaltsága, a kifinomultság, ami minden gesztusból árad, a mélység és a költészet, vagyis a muzsikálás lényege. A lemez egyik érdekessége, hogy a két zongoraverseny (kísér a Mahler Kamarazenekar) a felvételeken vezénylő Mihail Pletnyov által újrahangszerelve szólal meg. Régi beszédtéma muzsikus körökben, hogy Chopin nem volt a legjobb hangszerelő, s hogy versenyműveinek zenekari anyaga jellegtelen. Most Pletnyov színesebbé tette. Az önmagával is vitázó kritikus egyik énje azt mondja: kár kijavítani Chopint – a másik készséggel elismeri az eredmény minőségét.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.