Balassa P. Tamás és a szórakoztató zene

„Túl aggályosan komponáltam”

Zene

Tavaly novemberben ünnepelték Balassa P. Tamás születésének 100. évfordulóját. A zeneszerző, zongorista, karmester sokáig volt a hazai szórakoztatóipar meghatározó alakja, több mint 25 éven át vezette a Magyar Rádió Tánczenei Stúdióját, az elmúlt hatvan év híres táncdalénekesei közt alig találunk olyat, akit ne tanított volna.

Balassa Tamás 1922-ben született Budapesten, apja, Balassa Árpád építészmérnök, anyja B. Radó Lili, aki nem csak dalénekesként, de költőként és műfordítóként is ismertté vált már a húszas években. E családi közegben magától értetődő volt a zenetanulás, így Balassa Tamás már gyermekkorában bemutatkozhatott édesanyja zongorakísérőjeként. De nemcsak zongoraórákat vett; a család barátja, a szinte minden hangszeren játszó Zsoldos Ernő – a híres trombitás, Zsoldos Imre bátyja – éneklő fűrészen tanította meg játszani Balassát, aki 1938-ban abbahagyta középiskolai tanulmányait, és a Fodor Ernő Zeneiskolába iratkozott be.

A szabadúszó

A Fodor-iskola a legrangosabb és legprogresszívebb zenei magánintézmény volt Magyarországon, amely nem csak a kortárs hazai zene népszerűsítését és elismertetését tekintette missziójának, de a jazzét is, bár ez akkoriban a legtöbb zeneiskolában lesajnált, sőt megvetett dolognak számított. Annak ellenére, hogy ekkor már számos nagy tehetségű zenész és zenekar működött Budapesten, persze kizárólag szórakoztató jelleggel. Balassa zongoratanára Kadosa Pál volt – akitől később zeneszerzést is tanult –, ám ennél fontosabb volt megismerkedése a jazzel, amit a Kodály-tanítvány Bródy Tamásnak köszönhetett.

„Jazz-tanszakunkat egy önálló hangverseny keretében Balassa Tamás képviselte. Tizennégy jazz-számot játszott e hangversenyen, és minden számával bebizonyította, hogy a jazz-zene nemcsak a dilettánsok területe, hanem kellő előképzettséggel és ízléssel lehet azzal is művészi színvonalat elérni” – olvasható a Fodor Ernő Zeneiskola 1942/43-as tanévéről szóló évkönyvében, de az iskola növendékének fellépéséről a Magyar Nemzetben is megemlékeztek: „A fiatal pianista hangszínekben, ritmikában és technikában bravúros jazz-zongoristának mutatkozott. Jó jel, ha akadnak muzsikusok, akik a modern jazzt tudatosan művelik” – írták a tehetséges zongoristáról, aki annyira jó tanítványnak bizonyult, hogy 1943-ban egyszerre lehetett tanár és tanítvány a Fodorban: miközben jazz-zongorázást tanított, Ferencsik Jánostól vezénylést tanult. Békeidőben azonnal karriert lehetett volna csinálni ilyen indulással, de Balassa Tamás rosszkor volt rossz helyen. Apja rendőrségi kapcsolatainak köszönhetően sikerült elintézni számára egy „fal állást”, eszerint a Budapesti Rendőr-főkapitányság légvédelmi parancsnokságánál gépkocsivezető-segédrendőr, ám e menlevél rövid ideig használt: Balassát 1943 decemberében munkaszolgálatra hívták be Hódmezővásárhelyre, majd több mint egy éven át gyakorolhatta a túlélést az ország számos pontján, míg 1945 januárjában – már szovjet fogságból szabadulva – hazatérhetett. Az így szerzett tapasztalatai is közrejátszhattak abban, hogy ettől kezdve kizárólag zenével foglalkozott. Ugyanakkor remek karikaturista volt, és verseket is írt, de kizárólag otthoni használatra. „Mit tudod te / mi az: ázni / s fázni. // Mit tudod te / mi az: verni / s merni. // Mi tudod te / mi az: / kérve / kérni, / félni, / élni” – írta közvetlenül azelőtt, hogy 1945-ben hazaengedték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.