Interjú

„Szabadulni akarok”

Kerékfy Márton zenetörténész, zeneszerző

Zene

A száz éve született Ligeti György életművének kutatóját a zeneszerző pályájáról, fontosabb műveiről és az emlékezetéről is kérdeztük.

Magyar Narancs: „Tapogatózom előre”, mondta Ligeti a zeneszerzői pályájáról. Egyszer pedig tréfából azt, hogy „ha meghalok, és mindenáron el akartok nevezni rólam valamit, akkor nevezzétek Ligeti György tévútnak”. Nemrég a Klangforum Wien játszotta a darabjait a Müpában, nagyszerű szólistákkal. Akkori beszélgetésünkben (lásd: „Ami a zenében új”, Magyar Narancs, 2023. április 5.) az együttes intendánsa megemlítette, hogy Ligeti – akárcsak Kurtág – rendkívül pontosan igyekezett instruálni a műveit előadó muzsikusokat, amikor és ameddig tehette. Vajon azért, mert annyira nehezek? Vagy annyira félreinterpretálhatók, és valóban tévutakra vezethetnek?

Kerékfy Márton: A tévutat nem kapcsolnám össze az erőteljes, határozott instruálással. Ligeti a saját zeneszerzői útkeresésével kapcsolatban mondta, hogy „úgy tapogatózom előre, mint egy vak a labirintusban”. A labirintus azért találó metafora, mert Ligeti zeneszerzői útja minden, csak nem egyenes vonal: mindig az érdekelte, hogy kipróbáljon valami újat. Az előadókat biztosan nem azért instruálta olyan aggályosan, mintha nem jegyezte volna le elég pontosan és aprólékosan a zenéjét. Éppen ellenkezőleg, az előadói utasításai sokszor túl részletesek, előfordul például, hogy hétszeres pianissimót ír elő, amiről maga is tudja, hogy százszázalékosan nem lehet megvalósítani. Mégsem számítógéppel játszatja le a darabjait. Ligeti előre belekalkulálja, hogy lesznek, illetve lehetnek kisebb eltérések az előírtaktól, és sok esetben éppen ezekből az előre nem pontosan kiszámítható eltérésekből jön létre az a fajta irizáló, nem megfogható hangzás, amelyet elképzelt, és amit hallani szeretne.

MN: Tudsz-e arról, hogy bizonyos előadásokkal nem volt elégedett, egyebek között azért, mert a betanulásnál nem lehetett jelen?

KM: A Le grand macabre-nak alig volt olyan előadása, amellyel elégedett lett volna – a legismertebb botrány az opera átdolgozott változatának 1997-es salzburgi bemutatója volt. Igaz, ott főképp Peter Sellars rendezése és értelmezése váltotta ki a haragját, aki a csernobili katasztrófával, az atomháború veszélyével hozta összefüggésbe az operát. De amikor például 1961-ben az Atmosphères főpróbájára megérkezett, nem ismert rá a darabra. El kellett magyaráznia a karmesternek, hogy ne akarjon dallamokat meg ritmusképleteket kiemelni, mert ez a mű pont arról szól, hogy a sokszólamú szövedékben az egyes szólamok elmosódnak, és egyetlen masszává olvadnak össze.

MN: Az 50-es évek elején zeneelméletet tanított a Zeneakadémián, és összhangzattankönyve is megjelent. Használják-e ezt ma, és mi a jellegzetessége?

KM: Itt-ott használják. Bárdos módszere nyomán a relatív szolmizáció alapján tanítja a klasszikus összhangzattant, és minden jelenséget élő zenén mutat be. A tankönyv maga rövid, de egy kétfüzetes példatárat is összeállított hozzá.

MN: Ligetiről nem feltétlenül a népzene jut eszünkbe, pedig 1950-ben Romániában gyűjtött és tanulmányozott is népzenét. Ligeti népzenéhez való viszonyáról írtál most könyvet, Népzene és nosztalgia Ligeti György művészetében címmel, s e tekintetben legalább három, elég jól elkülöníthető korszakot különböztetsz meg az életműben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.