Lemez

Ugyanaz a helyzet

Leonard Cohen: Old Ideas

Zene

Utoljára, úgy három hete talán, az I'm Your Man című 1988-as albumát hallgattam. Ha hang, ha hangulat, ha hangoltság, akkor Cohentől nálam mindig ez volt a nyerő, dacára annak, hogy az alapjául szolgáló programozástól egy ideje kiver a víz. Ha jól emlékszem, az a szintihang amúgy sokáig fenntartotta magát, az 1992-esThe Future, a 2001-es Ten New Songs és a 2004-es Dear Heather című albumokon is nyomot hagyott, de ebbe most ne menjünk bele, csupán a viszonyítás kedvéért mondom. Hiszen már nem kellett sok idő utánuk, hogy a 2009-es Live In London a maga vegytisztán élő (és nálunk az arénát is megtöltő) zenekara tökéletes és maradandó rendet vágjon Cohen halhatatlan életművében. Összeért, ami összetartozott: a líra, a dal, a sors és az idő, és hozzájuk valamennyi nélkülözhetetlen hangszer. Eddig megvagyunk.

Illetve... arról azért meg ne feledkezzünk, hogy milyen "hálával tartozunk" Cohen menedzserének. Aki kifosztotta, míg egy buddhista kolostorban élt, arra kényszerítve ezáltal, hogy 2008-ban újra turnézni kezdjen. Idén is fog egyébként, de hogy visszatér-e Magyarországra, arról még nincs hír.


 

Mindenesetre addig is roppant finoman múlatható az idő Cohen most megjelent Old Ideas című albumával. Mely persze úgy a "régi", hogy egészen új, még ha tudható is, hogy már a 2004-es albumának is ezt a címet szánta. És mely persze úgy új, hogy közben éppolyan "régi": ugyanannak a fanyar szomorkásságnak, suttogó intimitásnak, ábrándos vágynak, könyörületes esendőségnek, zsoltáros hazatérésnek az eszenciája. Kortalanul és hetvennyolc évesen.

Na, és a régi társaságában. Olyannyira, hogy a Darkness című számot egy az egyben a nálunk is látott turnézenekarával vette fel. Sharon Robinson és a Webb nővérek énekével, Dino Soldo trombitájával, Neil Larsen billentyűjével és így tovább. De a többi közreműködő és/vagy szerzőtárs is, Patrick Leonard, Anjani Thomas és Ed Sanders, csupa Cohen-közeli név. Ami egyben azt jelenti, hogy (bár éltek a programozás kegyes lehetőségeivel ezúttal is) nincs olyan hangszer, ami ne tehette volna oda a magáét, ahová kedve szottyant, legyen az Hammond B3, trombita, bendzsó, hegedű vagy gitár és a többi, és a többi. Ahogy az illik egy olyan albumon, amely a könnyűzene számos irányzatából - cigányzenéből, dzsesszből, gospelből, countryból, bluesból - egyaránt merít.

Ennek a tíz számnak, ennek a negyven percnek legalább a fele kimondottan jó, és miközben előúsznak Cohen örökzöld, ha úgy tetszik, "régi" pasztellszínei (Amen,Going HomeDifferent Sides), meglepetésben sincs hiány: nincs az a vaskos bluesrajongó, aki a Darknesstől ne szállna el.

Most mit mondjak, ugyanaz a helyzet, mint három éve, amikor Cohen koncertjéről írtam. "A legnagyobb csoda azt hallani, hogy hiába az évek. Ha jól tudom, ilyenkor mondják, hogy van remény."

Sony Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.