mi a kotta?

Menjünk ki a szőlőhegyre!

  • mi a kotta
  • 2012. február 26.

Zene

Különös táj a lelked: nagy csapat álarcos vendég jár táncolva benne; lantot vernek, de köntösük alatt a bolond szív mintha szomorú lenne.

Dalolnak, s zeng az édes, enyhe moll:

életművészet! Ámor győztes üdve!

De nem hiszik, amit a száj dalol,

s a holdfény beleragyog énekükbe,

a szép s bús holdfény, csöndes zuhatag,

melyben álom száll a madárra halkan,

s vadul felsírnak a szökőkutak,

a nagy karcsú szökőkutak a parkban.

Paul Verlaine Holdfény című verse, melyet Szabó Lőrinc fordításában idéztünk, korántsem a személyes sajtómunkási melankólia okán szerepel az e heti ajánló élén, hanem koncertéleti aktualitásának hála. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok szombati programját (MTA Díszterem, január 28., hét óra) ugyanis a pedagógusként is oly nagy hatású Gabriel Fauré nyitánya, a Maszkok és bergamaszkok indítja majd, s ez a kései remekmű többszörösen is összetartozik Verlaine költeményével. A gáláns hangulatú, s ez alkalommal Csaba Péter karmesteri intésére elénk kellemkedő Fauré-darab ugyanis már a címét is az idézett vers második sorából kölcsönözte ("masques et bergamasques"), ami egyébiránt annál is kevésbé meglepő, hiszen a nyitány egyik tétele eredetileg zongorakíséretes dal volt: éppenséggel a Clair de lune hangulatos megzenésítése.

S ha már dallal és irodalommal kezdtük, hát folytassuk is így, s hozzá váltig a természet kultúrtájain barangolva: "Gyere kedvesem, menjünk ki a mezőre, töltsük az éjszakát kinn a tanyákon! / Korán reggel menjünk ki a szőlőhegyre, nézzük meg, fakad-e a szőlő vesszeje. Vajon kifeslettek-e virága bimbói, s a gránátalmafák virágoznak-e már? Ott ajándékozlak meg szerelmemmel." Ez bizony már a Bölcs Salamon királynak tulajdonított Énekek éneke, amelynek citált soraival indul a spanyol reneszánsz zeneszerző, Sebastián de Vivanco motettája és egyszersmind az újólag Budapestre látogató Chanticleer énekegyüttes Love Story című összeállítása is (Nemzeti Hangversenyterem, január 29., fél nyolc). A derűs kaliforniai mesterdalnokok a szerelemtörténet hangzó antológiáját összeválogatva a középkortól egészen napjainkig, az angolszász kortárs zenéig és a popslágerekig is eljutottak, s világszerte kedvvel fogadott összeállításuk - Pozsony és Bécs között megállva - bizonnyal nálunk sem téveszt majd hatást.

Mindazonáltal a hét vége legfőként a sorban immár huszonnegyedik Mini-Fesztiválé lesz, mely rendezvénysorozat három nap alatt négy remek koncertet ígér. A legizgalmasabbnak előzetesen talán a Miskolci Szimfonikus Zenekar vasárnap esti hangversenye tetszik (Fesztivál Színház, január 29., fél nyolc), ahol is a fesztivált életre hívó Durkó Zsolt 1964-es B-A-C-H epizódjainak megszólaltatása mellett két ősbemutatóra (egy Olsvay Endrétől és egy Sugár Miklóstól), valamint Gyöngyösi Levente 2. szimfóniájának koncerttermi premierjére is sor kerül majd.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.