HANGADÓ

Úgysem fogom megérteni…

A klasszikus zene népszerűsítése felnőtteknek

Zene

A fogyatkozó és öregedő közönség komolyan veszélyezteti a műfaj túlélését. A hallgatóság utánpótlásának nehézsége azonban egyáltalán nem új keletű probléma; már a 19. században is küszködtek vele. Utánajártunk, milyen megoldási lehetőségek léteznek, és hogyan próbálják a hazai közönséget a koncerttermekbe vonzani.

A klasszikus zene népszerűsítésére a doktori disszertációktól kezdve a szakcikkeken át egészen a Reddit kommentfolyamokig számos – valószínűtlen – helyen keresik a megoldást a műfaj művelői vagy épp a rajongók. „A komolyzenei koncert, ha belegondolunk, disszonáns dolog. Elmész egy koncertre, ahol egyenes háttal ülsz, szép, de nagyon kényelmetlen ruhában, és nézel egy zenekart, amelynek tagjai ugyanígy ülnek, egyenes háttal, szép, de kényelmetlen ruhákban és játszanak. Ez azért más közösségi élmény, mint egy Rolling Stones-koncert, ahol leizzadva rekedtre üvölti magát az ember” – foglalja össze Janklovics Péter színész és humorista a Danubia Zenekarral és Hámori Máté karmesterrel közös, A zenegyűlölő című estjeik kiinduló gondolatát. Janklovics és a DZ vezetője közösen találták ki a szimfonikus stand-up koncert koncepcióját. (Az együttes indította el 2023 nyarán a Komolyzene nincs, csak zene van szlogennel futó kampányt is.)

Ezeken a stand-up koncerten a humorista a koncertszituációkon kívül a művek furcsasá­gai­ra reflektál vicces kommentárjaival, megfogalmazva a közönség kételyeit, egyúttal válaszolva is rájuk. Nagyon sikeres a projekt, szinte mindig telt házas. „A saját vendégemként eljött valaki úgy, hogy soha nem volt klasszikus zenei koncerten. Utána rám írt, hogy mi is volt az a fuvolaszóló? Mert szeretne rákeresni, annyira tetszett neki. Azt hiszem, ennél markánsabban semmi nem mutatja, hogy célt értünk – osztotta meg Janklovics Péter a saját tapasztalatait. A zenegyűlölőből már a 2.0, az operákkal foglalkozó verzió is évek óta fut, bizonyítva, hogy az ehhez hasonló cross­overek, együttműködések alkalmasak lehetnek az új nézők elérésére. (A sorozat 3.0 címmel idén június végétől a klasszikus filmzenéknek is nekimegy.)

A Danubia a stand-up mellett a talkshow formát is kipróbálta már. A ZeneMűvek edu­tainer vállalkozás alapítói, Dénes-Worowski Marcell karmester, zenepedagógus, nagybőgős és Seidl Dénes trombitaművész, zenepedagógus A Zene Showja címmel talkshow koncerteket adtak az Akváriumban. Ezeken meghívott vendégekkel, többek közt Lackfi Jánossal, Gundel-Takács Gáborral és Szirmay Gergellyel beszélgettek, a Danubia Zenekar pedig klasszikus zenével reflektált a témákra.

Az opera műfajában a Magyar Zene Házában is találunk stand-upot. Dinyés Dániel zeneszerző-karmester és Göttinger Pál rendező tizenhét éve dolgoznak együtt azon, hogy barátságos közelségbe hozzák a műfajt, például az évente más-más operát elemző Operabe­avatóval. Dinyés a zenei részek, Göttinger az operai próbafolyamat kulisszatitkait ismerteti az esteken. Az idei, immár utolsó évadban MozartVarázsfuvoláját vesézik ki kilenc alkalmon keresztül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pride 2025 – avagy a félelem vége

  • Janisch Attila

A tegnapi menet jóval több volt, mint a valaha szervezett legnagyobb Pride: figyelmeztetés is volt arra, hogy Orbán aljas, társadalmat nyomorító rendszere eljutott a tűréshatárig, ahonnan már nincs tovább.

Kommunikációs munkatársat keres a MÚOSZ

  • narancs.hu

Olyan média-Jolly Jokert, aki innovatív, korszerű, szakmailag és technikailag felkészült, dinamikus, gyors, ismeri az új online trendeket, remek kommunikációs készséggel rendelkezik, lojális és együttműködő, és szereti a kihívásokat.