HANGADÓ

Úgysem fogom megérteni…

A klasszikus zene népszerűsítése felnőtteknek

Zene

A fogyatkozó és öregedő közönség komolyan veszélyezteti a műfaj túlélését. A hallgatóság utánpótlásának nehézsége azonban egyáltalán nem új keletű probléma; már a 19. században is küszködtek vele. Utánajártunk, milyen megoldási lehetőségek léteznek, és hogyan próbálják a hazai közönséget a koncerttermekbe vonzani.

A klasszikus zene népszerűsítésére a doktori disszertációktól kezdve a szakcikkeken át egészen a Reddit kommentfolyamokig számos – valószínűtlen – helyen keresik a megoldást a műfaj művelői vagy épp a rajongók. „A komolyzenei koncert, ha belegondolunk, disszonáns dolog. Elmész egy koncertre, ahol egyenes háttal ülsz, szép, de nagyon kényelmetlen ruhában, és nézel egy zenekart, amelynek tagjai ugyanígy ülnek, egyenes háttal, szép, de kényelmetlen ruhákban és játszanak. Ez azért más közösségi élmény, mint egy Rolling Stones-koncert, ahol leizzadva rekedtre üvölti magát az ember” – foglalja össze Janklovics Péter színész és humorista a Danubia Zenekarral és Hámori Máté karmesterrel közös, A zenegyűlölő című estjeik kiinduló gondolatát. Janklovics és a DZ vezetője közösen találták ki a szimfonikus stand-up koncert koncepcióját. (Az együttes indította el 2023 nyarán a Komolyzene nincs, csak zene van szlogennel futó kampányt is.)

Ezeken a stand-up koncerten a humorista a koncertszituációkon kívül a művek furcsasá­gai­ra reflektál vicces kommentárjaival, megfogalmazva a közönség kételyeit, egyúttal válaszolva is rájuk. Nagyon sikeres a projekt, szinte mindig telt házas. „A saját vendégemként eljött valaki úgy, hogy soha nem volt klasszikus zenei koncerten. Utána rám írt, hogy mi is volt az a fuvolaszóló? Mert szeretne rákeresni, annyira tetszett neki. Azt hiszem, ennél markánsabban semmi nem mutatja, hogy célt értünk – osztotta meg Janklovics Péter a saját tapasztalatait. A zenegyűlölőből már a 2.0, az operákkal foglalkozó verzió is évek óta fut, bizonyítva, hogy az ehhez hasonló cross­overek, együttműködések alkalmasak lehetnek az új nézők elérésére. (A sorozat 3.0 címmel idén június végétől a klasszikus filmzenéknek is nekimegy.)

A Danubia a stand-up mellett a talkshow formát is kipróbálta már. A ZeneMűvek edu­tainer vállalkozás alapítói, Dénes-Worowski Marcell karmester, zenepedagógus, nagybőgős és Seidl Dénes trombitaművész, zenepedagógus A Zene Showja címmel talkshow koncerteket adtak az Akváriumban. Ezeken meghívott vendégekkel, többek közt Lackfi Jánossal, Gundel-Takács Gáborral és Szirmay Gergellyel beszélgettek, a Danubia Zenekar pedig klasszikus zenével reflektált a témákra.

Az opera műfajában a Magyar Zene Házában is találunk stand-upot. Dinyés Dániel zeneszerző-karmester és Göttinger Pál rendező tizenhét éve dolgoznak együtt azon, hogy barátságos közelségbe hozzák a műfajt, például az évente más-más operát elemző Operabe­avatóval. Dinyés a zenei részek, Göttinger az operai próbafolyamat kulisszatitkait ismerteti az esteken. Az idei, immár utolsó évadban MozartVarázsfuvoláját vesézik ki kilenc alkalmon keresztül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.