HANGADÓ

Úgysem fogom megérteni…

A klasszikus zene népszerűsítése felnőtteknek

Zene

A fogyatkozó és öregedő közönség komolyan veszélyezteti a műfaj túlélését. A hallgatóság utánpótlásának nehézsége azonban egyáltalán nem új keletű probléma; már a 19. században is küszködtek vele. Utánajártunk, milyen megoldási lehetőségek léteznek, és hogyan próbálják a hazai közönséget a koncerttermekbe vonzani.

A klasszikus zene népszerűsítésére a doktori disszertációktól kezdve a szakcikkeken át egészen a Reddit kommentfolyamokig számos – valószínűtlen – helyen keresik a megoldást a műfaj művelői vagy épp a rajongók. „A komolyzenei koncert, ha belegondolunk, disszonáns dolog. Elmész egy koncertre, ahol egyenes háttal ülsz, szép, de nagyon kényelmetlen ruhában, és nézel egy zenekart, amelynek tagjai ugyanígy ülnek, egyenes háttal, szép, de kényelmetlen ruhákban és játszanak. Ez azért más közösségi élmény, mint egy Rolling Stones-koncert, ahol leizzadva rekedtre üvölti magát az ember” – foglalja össze Janklovics Péter színész és humorista a Danubia Zenekarral és Hámori Máté karmesterrel közös, A zenegyűlölő című estjeik kiinduló gondolatát. Janklovics és a DZ vezetője közösen találták ki a szimfonikus stand-up koncert koncepcióját. (Az együttes indította el 2023 nyarán a Komolyzene nincs, csak zene van szlogennel futó kampányt is.)

Ezeken a stand-up koncerten a humorista a koncertszituációkon kívül a művek furcsasá­gai­ra reflektál vicces kommentárjaival, megfogalmazva a közönség kételyeit, egyúttal válaszolva is rájuk. Nagyon sikeres a projekt, szinte mindig telt házas. „A saját vendégemként eljött valaki úgy, hogy soha nem volt klasszikus zenei koncerten. Utána rám írt, hogy mi is volt az a fuvolaszóló? Mert szeretne rákeresni, annyira tetszett neki. Azt hiszem, ennél markánsabban semmi nem mutatja, hogy célt értünk – osztotta meg Janklovics Péter a saját tapasztalatait. A zenegyűlölőből már a 2.0, az operákkal foglalkozó verzió is évek óta fut, bizonyítva, hogy az ehhez hasonló cross­overek, együttműködések alkalmasak lehetnek az új nézők elérésére. (A sorozat 3.0 címmel idén június végétől a klasszikus filmzenéknek is nekimegy.)

A Danubia a stand-up mellett a talkshow formát is kipróbálta már. A ZeneMűvek edu­tainer vállalkozás alapítói, Dénes-Worowski Marcell karmester, zenepedagógus, nagybőgős és Seidl Dénes trombitaművész, zenepedagógus A Zene Showja címmel talkshow koncerteket adtak az Akváriumban. Ezeken meghívott vendégekkel, többek közt Lackfi Jánossal, Gundel-Takács Gáborral és Szirmay Gergellyel beszélgettek, a Danubia Zenekar pedig klasszikus zenével reflektált a témákra.

Az opera műfajában a Magyar Zene Házában is találunk stand-upot. Dinyés Dániel zeneszerző-karmester és Göttinger Pál rendező tizenhét éve dolgoznak együtt azon, hogy barátságos közelségbe hozzák a műfajt, például az évente más-más operát elemző Operabe­avatóval. Dinyés a zenei részek, Göttinger az operai próbafolyamat kulisszatitkait ismerteti az esteken. Az idei, immár utolsó évadban MozartVarázsfuvoláját vesézik ki kilenc alkalmon keresztül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.