Opera

Jég és homok

Az álarcosbál; Sába királynője

Zene

Katarina Witt, Náray Tamás, Swarovski kristályok – a Szegedi Szabadtéri Játékok igazán mindent bedobott, hogy extra csáb­erővel ruházza fel az idei operaprodukciót, Béres Attila Az álarcosbál-rendezését.

A jegyeladásnak és a sajtóérdeklődésnek mindez okvetlenül jót tett, ám az előadáson aztán hamar kiderült: Verdi egyelőre még mindig erőteljesebben érvel saját műve mellett, mint a produkcióba berántott kívülállók meg a mindenféle külsődleges firlefáncok. Ez persze alighanem akkor is így történt volna, ha a hajdani legendás korcsolyázónő nem sérül le, s ha mondjuk Náray Tamás valóban beillik jelmeztervezőnek, azonban így kétségkívül kirajzoltabbá vált a képlet, azaz a valóban fontos és a huszadrangú mozzanatok örök súlyaránya.

Ha őszinték akarunk lenni, hát mellékessé (igaz, tolakodóan mellékessé) vált a rendezés is, amely az obligát cselekményáthelyezésben és a túlmozgásban vélte föltalálni önnön regiszterét. Az álarcosbál svéd szerepnevekkel bonyolódó eredetije így hipermodern és öltönyös közegbe került át, ahol az akasztófadombot egy bank/
kormányhivatal/Müpa előcsarnoka jelezte, s ahol a záró és egyben címadó jelenet, vagyis az álarcosbál jegesített formában korcsolyázott elénk. (Ez utóbbi jelenet fényét emelte volna Witt asszony, akit azért így is kitoltak a jégre egy rigyegő-ragyogó, kristályokkal dúsan meghintett dívaállványon.) Csakhogy a rendezés mindvégig külsődleges maradt, s mivel döntően csupán egy másik kisrealista szegletbe pakolta át mechanikusan a cselekményt, zavaróvá és egyúttal számon kérhetővé tette azokat az ellentmondásokat, amelyek úgy a librettóval, mint a zenével rendre meg-megütköztek. Oscarból, a vidám kis apródból például kopaszparókás sajtótitkár lett, aki a báli jelenetre grisette-nek öltözik, s ebben elsősorban nem is a transzvesztitaság plusza a problematikus, hanem az a „kreatív” süketség, amely nem hallotta ki a szólamból a figura legfontosabb ismertetőjegyét: Oscar kamasz voltát. Ilyen félrehallásból és félreolvasásból sajna számos akadt az előadásban, s voltaképpen ilyen volt az az extra játék is, melynek során a szerelméről nemesen lemondó Gusztáv király gyönyörű, ám a színpadon mellékessé tett áriája végeztével porcsíkokat szippantott fel az íróasztaláról. Az ilyesmi ugye eleve rém korszerű dolog, s rá­adásul megindokolhatja azt is, miért is alakul az ezt követő jelenet – Gusztáv meggyilkoltatása! – burleszkszerűvé, már-már bűnösen elkönnyítve az opera fináléját.

A tenor főszerepben László Boldizsár szerencsénkre nem csupán a korcsolyázótudományát bizonyította, hanem a szólamát is fényesen abszolválta: operaénekessé való átváltozása mára befejezett és minden szép reményre följogosító tény. Igaz, Gusztáv (aka Richárd) szerepében egyszersmind a túljátszásra való hajlamát is érzékeltette, ám e jellegzetességénél sokkal fontosabb volt, hogy tenorja az egész este során könnyeden, üzembiztosan és a rendezést messze maga mögött hagyóan szárnyalt. A király szerelmét, a férjes asszony Ameliát Rálik Szilvia ugyancsak profin, bár a hang fokozódó mértékű lebegésével énekelte, s a férj, barát és merénylő hármas szerepébe beugró Fokanov Anatolij szintén hozta szokott formáját: merev játékkal, komoly fegyelemmel, zengő baritonnal, s valamiféle maszatos-gombócos szövegejtéssel. Wiedemann Bernadett, akárcsak bő évtizede ugyanitt, ezúttal is hideglelősen nagyszerű jósnő volt. Oscar megnehezített és egyben súlytalanított szerepében Szemere Zita minden rokonszenvünket kiérdemelte, s mint az elmúlt évad több korábbi előadásában, úgy most is kicsattanóan tehetségesnek bizonyult. A tehetség nyilvánvaló ténye tette figyelemre méltóvá a kisebb szerepekben a hatalmas termetű Dani Dávid és a jószerint színpadi szereplésre született bariton, Gradsach Zoltán föllépését is. A vezénylő Barnaby Palmer becsülettel és botlás nélkül vezényelte el és le a hatalmas és csúszós színpadon zajló előadást.

 

*

Centenáriumi kötelező gyakorlat – némi érzéketlen cinizmussal könnyen így sommázhatnánk a tényt, hogy hosszabb játszási szünetet megtörve, Goldmark Károly halálának századik évfordulójára újra bemutatták a komponista első és valaha világhódító operáját, a Sába királynőjét. Igazunk lenne, s persze tévednénk is egyszersmind, hiszen a Sába királynője máig életképes opera, s a kerek évfordulótól függetlenül is megérdemelné a figyelmünket, még akkor is, ha utóbb – nagyjából egyhangúan – arra a fölismerésre is jutnánk, hogy Goldmark fő műve ambiciózus, de azért feltétlenül másodosztályú német opera. Német opera, még ha felfokozott dekorativitásában francia minták is föltűnnek, s minthogy egyik főtémája az „Erlösung”, vagy­is a megváltás, így egyes pillanataiban szinte olyan látszatot kelt, mintha egy zsidó témájú Wagner-operát látnánk, ami azért nyilvánvalóan pikáns.

A most életre hívott margitszigeti előadáson mindenesetre érzékletesen föltárult előttünk a Sába királynőjének zenei világa, a bevonulási jelenetek illusztrativitása, Goldmark keleties melódiák iránti előszeretete, a bel canto kultúrájának beszüremlése. Első renden Héja Domonkost illeti ezért a hála: vezénylete alatt vonzó és hiteles operának hallatszott ez a külső hatásokat sokfelől befogadó mű, amely azért minden erénye mellett az opera műfajának korabeli (1875) útkereséseit, sőt válságjelenségeit is felmutatta. Az illusztratív jelleget, a tömeg­jelenetek reprezentatív hatását megcélzó színrevitelt Káel Csaba jegyezte, s a Sába királynője, mondhatni, illik is Káel rendezői eszköztárához. „A történelmi Salamon király és Sába királynőjének találkozását számos (!) szóbeli (!!!) és írásbeli forrás megőrizte” – hökkentett a rendező a műsorfüzetben, ám a színpadon ténykedése inkább megnyugtatóan kiszámíthatónak bizonyult: az amúgy jó formát mutató kórus mozgatásának szokott ismertetőjegyével, a koreográfusra (Venekei Marianna) erősen támaszkodó működésével, s a „megkötöttség” gusztusosan ismételt motívumával. S ha a negyedik felvonás sivatagi homokvihara tagadhatatlanul enyhén komikusnak is hatott a szabadtéri színpadon, voltaképpen még ezt sem esett nehezünkre a XIX. század színházkultúrájára visszautaló szcenikai hommage-nak vélni.

Az est legzajosabb sikerét Sümegi Eszter (Szulamit) szereplése, illetve az opera legnagyobb (egyetlen?) slágerét, a Magische Töne bel cantós tenoráriáját megszólaltató thaiföldi énekes, Nutthaporn Thammathi aratta. Sümegi színpadi egyéniségének nagyon jól állt e szép és egyszersmind szépelgő figura, s vele Szulamit másodlagos frissességű lírája, míg a thai tenor kevéssé illúziókeltő megjelenését feledtette a vokális teljesítmény meggyőző ereje, melyet csupán az említett ária megbicsakló záróhangjában érezhettünk fogyatkozottnak. A Salamon király reprezentatív szerepét játszó és éneklő Kelemen Zoltán pályafutásának remek évében jár, s jó úton halad, hogy jelentékeny bariton váljon belőle. A cím-, de nem főszerepet alakító Gál Erika – itt oly fontos – női vonzereje a kívánatos mértékben érvényesült, s habár a mezzoszoprán az utolsó megszólalásáig már némiképp fáradtan ért el, az előadás javában a hangjával is tudott csábítani.

Dóm tér, július 3.; Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 5.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”