Koncert

Ütésváltás

King Crimson a Müpában

  • - legát -
  • 2018. augusztus 5.

Zene

„1981-ben alakult újjá a zenekar, és eleinte még úgy volt, hogy nem is King Crimson, hanem Discipline lesz. Végül aztán az a visszatérő album címe lett, a zenekarnév pedig megmaradt” – mesélte nemrég Tony Levin basszusgitáros a Narancsnak („Nem álldogálunk egy helyben”, 2018. június 21.), és kétségtelen, hogy a nyolcvanas évek elején a gitáros főnökön, Robert Fripp személyén kívül semmi nem emlékeztethette a rajongókat az 1975-ben megszűnt együttesre.

Persze ha a tagságot nézzük, Frippet leszámítva már a King Crimson első (szakértők szerint első és második) korszakában is csak jöttek-mentek az emberek, ennek ellenére az 1969 és 1974 között megjelent hét nagylemezüket általában a progresszív rock skatulyába gyömöszölik. De a nyolcvanas évektől kezdve Levin és főleg az új gitáros-énekes, Adrian Belew belépésével egy másik King Crimson született, és nem csak a zene miatt; a korábban Zappával, Bowie-val és a Talking Headsszel muzsikáló Belew első osztályú zenebohócként és showmanként arról is gondoskodott, hogy még véletlenül se jusson senki eszébe az addigra már szitokszóvá vált progresszív rock kifejezés egy King Crimson-koncerten. (Persze ekkor már a háttérbe húzódó, leginkább könyvelőre emlékeztető Robert Frippről sem gondolhattuk, hogy 1969-ben hosszú hajjal és hatalmas barkóval állt színpadra a Rolling Stones előtt.)

Ez most úgy jön ide, hogy a King Crimson két korábbi magyarországi fellépése (1996-ban és 2003-ban) egy-egy olyan új lemez megjelenéséhez kapcsolódott, amelyen Adrian Belew énekelt, és neki köszönhetően – noha a lényeg továbbra is a zenei élmény maradt – a koreográfia inkább rockkoncertre emlékeztetett.

Csakhogy mostanában egészen más kaland egy King Crimson-koncert, mint 15 évvel ezelőtt. Ahogy Tony Levin is elmondta nekünk, olyanok, mint egy klasszikus zenekar, „nyolcan a színpadon, mindannyian öltönyben”. Ráadásul 2003 óta új lemezük sem jelent meg, így mostani fellépésük előtt legfeljebb az tűnt az „újdonság varázsának”, hogy három dobossal érkeztek.

De kit izgat az újdonság varázsa egy lassan 50 éves zenekar esetében? Általában senkit, de a King Crimson ennél bonyolultabb eset. Valószínűleg ők maguk szégyellenék a legjobban, ha úgy játszanák el a számaikat, ahogyan évtizedekkel ezelőtt megismertük azokat.

Nem is lepett meg senkit a szokatlan színpadkép az előtérben elhelyezett három dobfelszereléssel. A legtöbben arra számítottunk, hogy a koncertet főleg a ritmusok uralják, bár nagyon bíztunk benne, hogy a dobosok, Pat Mastelotto, Gavin Harrison és Jeremy Stacey nem fogják szétverni a számokat. De ahogy elkezdődött a program a Larks’ Tongue in Aspic első részével, nyilvánvalóvá vált, hogy nem lesz itt semmiféle szétverés, sőt a dobosoknak még annál is sokkal izgalmasabb feladatuk van, mint hozni az egyébként igen bonyolult ritmusokat. Egyenként és együttesen is lenyűgözőek voltak mindhárman, ahogy az ismert dalokhoz hozzátették a magukét, ahogy megmutatták, hogy a jó dobos még arra is képes, hogy megénekeltesse hangszerét. Ugyan ők voltak a frontemberek, de mögöttük ott állt Jakko Jakszyk, a zenekar énekes-gitárosa, szólózni pedig leg­inkább a szaxofonos-fuvolás Mel Collins szólózott, aki 1970-ben, a Lizard című lemez idején csatlakozott először Robert Fripphez. (Alig hittünk a fülünknek, hogy egyszer még a magyar himnusz dallamát is beleszőtte fuvolajátékába.) A mostani felállás további érdekessége volt, hogy mellotronon és egyéb billentyűs hangszereken egy korábbi dobos, Bill Rieflin játszott.

A dobosok mellett elsősorban Tony Levin színpadi jelenléte volt erős, bár még így sem lehetett kétségünk afelől, hogy a King Crimson titkának a kulcsa kizárólag a 73 éves Robert Fripp kezében van, aki szokásához híven szerényen, a színpad szélén ülve, fejhallgatóval a fején gitározgatott, miközben úgy figyelte a többieket, ahogy egy bölcs órásmester az idő múlását. Néha el is mosolyodott.

A kétrészes, mintegy háromórás koncerten a progresszív rockéra darabjai (pontosabban, azok 2018-as változatai) voltak túlsúlyban. Frippék olyan klasszikusokat is eljátszottak, mint a Red, az Island, a Cirkus, a Starless, a Lizard, sőt egy kivételével az 1969-os In the Court of the Crimson King című lemez összes dalát is meghallgathattuk – a két korábbi King Crimson-fellépést is beleértve sem túlzás, hogy sokan több mint negyven éve vártak erre.

Két ráadás után onnan tudhattuk, hogy biztosan vége a koncertnek, hogy Tony Levin – szokásához híven – előkapta a fényképezőgépét, hogy lefotózzon bennünket, nézőket. Ezzel azt is jelezte, hogy a koncert alatt érvényes és mindenkire vonatkozó fotózási tilalom is véget ért.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 29.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”