Utoljára - Illés együttes

  • Szőnyei György
  • 2005. augusztus 18.

Zene

Régen voltam Illés-koncerten. Nagyon rég. Nem tudom már összehasonlítani az akkori hangzást a maival - de ez nem tetszett.
Ennyi szükségtelenül mély hangot csak a techno hajtotta autókból kiszűrődve hallok szombatonként.

A pergő és a lábdob közötti hangszínkülönbség szinte megszűnt. Zörgő tónus helyett tompán puffant a bőr, mint egy emeletről lehajított bőrönd. Egyébként Levente fia, Örs az elhunyt Pásztory Zoltán helyén korszerűen és hitelesen hozta az alapokat, remekül összetartotta szétesésre haj-lamos rokonait meg a többieket. Szabolcs basszusának jót tett ugyan a testesebb sound, de a "Halász Judit-os" dallamvilága, átkötései idegesítő kontrasztba kerültek a high-tech környezettel. Levente gitárja élesen, keményen szólt, de halkan (kivéve az akusz-tikus gitárt), és a koncert közepe felé ráfért volna egy kis hangolás. Úgy tudom, a zenekar kívánsága volt a mély tónusú hangzás. A különféle karakterű számokhoz nem formálták meg a keverési arányokat. A Sárikához ugyanolyan brummogó basszust adtak, mint Az utcánhoz.

Sok apró hibával játszottak. A vokálok hamiskásak voltak, mint régen. Főként Bródy rontott. A Légy jó kicsit hozzám bevezető gitárdallama csak másodszorra sikerült neki, a furulyája "mutált" időnként. "Egykezes" szintetizátorjátéka, amivel a különféle hangszereket (citera, melodika) helyettesítette, darabos és bizonytalan volt. Hasznos lett volna, ha a színpad sötétjében valaki segít nekik. Persze nagy dilemma, hogy szabad-e külsősöknek egy pódiumon tartózkodni velük? Az Omega már rég eldöntötte: igen. Molnárnak segítenek improvizál-ni, Kóbornak kórus hozza össze a magas hangokat (magától értetődően), mert a színpad kegyetlen hely. Fáj és kínos, ha hibázik valaki. Leventének sem mennek már a magas hangok - nem baj, csak valamit kezdeni kellene ezzel. (Macerás meló, lejjebb kell transzponálni a hangnemet.)

De félek, hogy nagyobb itt a baj. Nem érdekli őket mindez. Már nem akarnak, tudnak semmit sem kezdeni zseniális repertoárjukkal. Pedig Paul McCartney "egyedül" is megmutatta 2003-ban Budapesten, hogyan is szólhatnak a 40 éves slágerek. Érthetetlen, hogy a kétszer is eljátszott ráadásban, a Little Richardban miért olyan rövid a zongora- és a gitárimprovizáció, miért nem kívánnak a zsigereik egy kis rock and rollt: mire felgerjedtek a hatvanéves rajongók, ők már meg is hajoltak.

Holott egy "nosztalgiába keveredett zenekar" számára nem az intenzív fellépés előtti memóriapróba lenne a fontos, hanem a zenészi felelősség az életművüket imádó közönséggel szemben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.