Újabb akták a zenészvilágról II.

„Vállvonogatással felelt”

Zene

A hírszerzés a 80-as évek elején azon ügyködött, hogy egy magyar énekesnő kanadai férjén keresztül bizalmas információkhoz jusson.

Cikkünk első részében, lapunk karácsonyi számában olvashatták, hogy előkerült két jelentés azok közül, amelyeket 1981-ben a Piramis vezetője, a 2017-ben elhunyt Som Lajos adott „Professzor” fedőnéven (fn.) Bódy Magdiról. Az énekesnő, aki első sikereit a 70-es évek elején, a Generál zenekarral együttműködő Mikrolied női vokál tagjaként aratta, majd szóló­énekesként saját együttese élén szerepelt, 1981-ben a Magyar Televízió Táncdalfesztiválján a KFT kíséretében adta elő Sakkfigurák című dalát (a szövegközi címek ebből vett idézetek).

„Professzor” június 23-án és július 30-án informálta tartótisztjét, a Budapesti Rendőr-főkapitányságon (BRFK) szolgáló Gábor Róbert hadnagyot. Jelentéseinek lelőhelye, a K-2950 számú dosszié bepillantást enged Bódy Magdi és második férje, Kevin Darroch éle­tének egy szakaszába – s egyúttal a belső elhárítás és hírszerzés tevékenységébe. A dosszié címe – „Darka” – a kanadai fiatalember nevére utal. A Bódy Magdiról gyűjtött iratanyag az övével került egy fedél alá, miután életük fonalát összekötötték.

„Nem tudod, ki lép ellened”

Ugyanaznap, 1981. június 23-án, amikor „Professzortól” megkapta Bódy Magdi rövid életrajzát, Gábor Róbert hadnagy javaslatot és tervet írt az énekesnő tanulmányozására, beszervezési célból. Az ekkortól „Ripacs” fedőnevű jelöltként emlegetett művészt széles ismeretségi köre alapján alkalmasnak vélte arra, hogy segítse a „mélyebb felderítés”, a diszkósok és a zenekarok köreiben található „ellenséges beállítottságú személyek” ellenőrzésének folyamatát. Hogy alkalmasságáról meggyőződjenek és meglévő adataikat ellenőrizzék, utánanéztek nyilvántartásukban, érdeklődtek felőle lakókörnyezetében, a zenei intézményekben dolgozó hivatalos kapcsolataiknál és titkos hálózatuk tagjainál, ellenőrizték a postáját.

„Professzor” két jelentése között a Fiat fedőnevű titkos megbízott (tmb.) is adott Bódy Magdiról szóbeli információt. Vele a „Lázárné” néven nyilvántartott titkos lakáson találkozott Gábor Róbert; Fiat, azaz Liszenszkij László lemezlovas Bódy Magdi szakmai életrajzával szolgált. Őt 1980 októberében szervezték be „hazafias alapon, gyors módszerrel”. E mögött presszió sejthető: egy diszkós könnyen belefuthatott kisebb-nagyobb stiklikbe az éjszakában. Tán olyasmit követett el, mint beszervezése után kétszer is, amikor videók és kazetták engedély nélküli másolása és értékesítése miatt vizsgálat folyt ellene, de az eljárásokat az állambiztonsági szerv kérésére, „operatív érdekből” leállították. A harmadik vizsgálat idején elhatározták, hogy kizárják a hálózatból, de a diszkós addigra lelépett. A BRFK 1984. október 12-én napi operatív információs jelentésben tájékoztatta a belügyminisztert a tmb. disszidálásáról (nem volt érvényes útlevele, mégis kijutott az NSZK-ba), addigi ténykedéséről („részfeladatokat hajtott végre bizalmas nyomozásban, előzetes ellenőrzésekben, hálózati személyek ellenőrzésében, jelöltek tanulmányozásában, információkat szerzett a könnyűzene, disco területéről”) és a „fejében kivitt” titkokról (ismert három operatív tisztet és tudott két, titkos találkozások céljára fenntartott lakásról).

„S ha nem vigyázol, önmagad könnyen kiütöd”

De vissza 1981-be. Az állambiztonságnak az Országos Rendező Irodában dolgozó hivatalos kapcsolatától Gábor Róbert hadnagy megtudta: Bódy Magdi október 5-én, Budapesten házasságot kötött Kevin Darroch kanadai állampolgárral, és konzuli útlevél iránti kérelmet adott be; férje elkíséri fellépéseire, és „ismeretségeket próbál kötni kulturális területen dolgozó személyekkel”. Állambiztonsági szemszögből ezzel új operatív helyzet állt elő: az énekesnő, akitől a hazai zenei közegről reméltek volna információkat, külföldre készült, férje közgazdász, tisztviselő a kanadai parlamentben. Pontosabban: egy konzervatív képviselő asszisztense. Az ettől kezdve „Darka” fedőnéven emlegetett fiatalemberről munkahelye és szakképzettsége alapján „számottevő hírszerző lehetőséget” feltételezett jelentésé­ben Lakatos Károly százados, aki a Belügyminisztérium III/I-es főcsoportfőnökségén, azaz a hírszerzésen átvette az ügyet a BRFK belső elhárítással foglalkozó III/III-as tisztjétől, Gábor Róberttől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.