Lemez

Veni Domine. Advent & Christmas at the Sistine Chapel

  • - csk -
  • 2018. február 25.

Zene

Nem, ez nem „gyertyagyújtáshoz háttérzeneként” javasolható lemez. Nem a szokásos népszerű karácsonyi énekek és dalok szólalnak meg rajta, hanem a középkori és – főként – a reneszánsz egyházi zene remekei.

Aki meghallgatta a közelmúltban a Cappella Sistina Massimo Palombella vezényelte, emlékezetes Palestrina-lemezét (Missa Papae Marcelli, Motetták), nagyjából tudja, mire számíthat. Nem énekegyüttest hallunk, hanem igazi kórust, a létszám nagyjából 30 és 40 fő között lehet, a hangzás tehát dús és gazdag, a hangmatéria vegyes is meg homogén is, hiszen nem fiúkórusról hanem fiú- és férfiszólamok keveredéséről van szó. A hangképzés puritán, a felvételeken mégis megfigyelhető bizonyos érzelemgazdagság, sőt érzékiség, már csak a helyszín miatt is, ugyanis a Sixtus-kápolna, ahol a felvételek készültek, hangzásterével mérsékelt alapvisszhangot idéz elő, és ez egy mindig érvényesülő, enyhe utózengés zamatát kölcsönzi a felvételeknek.

Nagyon színes, összhatásában mégis egységes a lemezen hallható darabok kínálata. A középpont a reneszánsz tetőző periódusát képviselő Palestrina (1525–1594), de hallunk nála korábbi szerzőket (Perotinus, Dufay, Josquin, Mouton, Clemens non Papa) és Palestrina után születetteket is (Nanino, Victoria, Marenzio, Allegri). A gregorián intonációk megszólalása puritanizmusával gyakorta ellensúlyozza a reneszánsz többszólamúságot. Az alaphangvétel az emelkedettség, az átszellemültség, a hangzás és a kifejezésmód fegyelme. Érdekesség, hogy a lemez élén megszólaló Perotinus-mű szólóját Cecilia Bartoli énekli, majdnem teljesen vibrátómentes hangon.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.