Lemez

Veni Domine. Advent & Christmas at the Sistine Chapel

  • - csk -
  • 2018. február 25.

Zene

Nem, ez nem „gyertyagyújtáshoz háttérzeneként” javasolható lemez. Nem a szokásos népszerű karácsonyi énekek és dalok szólalnak meg rajta, hanem a középkori és – főként – a reneszánsz egyházi zene remekei.

Aki meghallgatta a közelmúltban a Cappella Sistina Massimo Palombella vezényelte, emlékezetes Palestrina-lemezét (Missa Papae Marcelli, Motetták), nagyjából tudja, mire számíthat. Nem énekegyüttest hallunk, hanem igazi kórust, a létszám nagyjából 30 és 40 fő között lehet, a hangzás tehát dús és gazdag, a hangmatéria vegyes is meg homogén is, hiszen nem fiúkórusról hanem fiú- és férfiszólamok keveredéséről van szó. A hangképzés puritán, a felvételeken mégis megfigyelhető bizonyos érzelemgazdagság, sőt érzékiség, már csak a helyszín miatt is, ugyanis a Sixtus-kápolna, ahol a felvételek készültek, hangzásterével mérsékelt alapvisszhangot idéz elő, és ez egy mindig érvényesülő, enyhe utózengés zamatát kölcsönzi a felvételeknek.

Nagyon színes, összhatásában mégis egységes a lemezen hallható darabok kínálata. A középpont a reneszánsz tetőző periódusát képviselő Palestrina (1525–1594), de hallunk nála korábbi szerzőket (Perotinus, Dufay, Josquin, Mouton, Clemens non Papa) és Palestrina után születetteket is (Nanino, Victoria, Marenzio, Allegri). A gregorián intonációk megszólalása puritanizmusával gyakorta ellensúlyozza a reneszánsz többszólamúságot. Az alaphangvétel az emelkedettség, az átszellemültség, a hangzás és a kifejezésmód fegyelme. Érdekesség, hogy a lemez élén megszólaló Perotinus-mű szólóját Cecilia Bartoli énekli, majdnem teljesen vibrátómentes hangon.

Deutsche Grammophon, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.