Lemez

Verdi: A végzet hatalma

Zene

Bizony, kisunokáim, a nyolcvanas években nagyon más volt a világ: Plácido Domingo még tenorként szerepelt, Riccardo Muti nem volt kiégett rutinié, és virágzott a stú­dió­ban rögzített operalemezek piaca. Így készülhetett el 1986-ban az A végzet hatalma-felvétel, amely ezt a megveszekedetten széttartó (és a címe miatt pechesnek elkönyvelt) operát a legvonzóbb formájában képes felmutatni. Ehhez pedig nagyon is elkélt egy olyan karmester, amilyen a patríciusi arcélű Muti volt: friss, olykor az agresszivitásig feszes tempókkal dolgozó, nagy dinamikai váltásokat teremtő, de mindeközben a mű összes lírai és spirituális szépségét is kibontó, Verdi-szakértő dirigens. Domingo, akárcsak a tíz évvel korábbi, Levine-féle felvételen, maga a sorsüldözött hős, a 20. század utolsó harmadának legnagyobb, voltaképpen vetélytárs nélküli Alvarója. A balszerencsés számára pokol az élet, énekli a tenor a kutyanehéz, de eszményien megoldott harmadik felvonásbeli áriában, és a hallgató egyszerre érezheti át az emlegetett fátum sújtó hatalmát, valamint a saját mázliját. A főnyereményhez Mirella Freni is hozzáteszi a magáét, hisz az ő pódiumszemélyisége és hangkaraktere eleve a hótiszta ártatlanságé, s így aztán a filigrán énekesnő torkából valósággal személyes közlés gyanánt árad ki Leonora szólama, jóllehet színpadon sosem alakította ezt a szerepet. A bariton ebben az operában nem egyszerűen a szoprán és a tenor románcának akar keresztbe tenni, hanem valósággal életre-halálra üldözi az egymástól már az első felvonás végén elszakadó szerelmeseket. Giorgio Zancanaro pályafutása során kissé mindig nevesebb kollégái, vagyis Bruson és Cappuccilli árnyékában működött, ám az ezredforduló táján visszavonult énekes harapós szólamformálását és példás formaérzékét mégsem csupán a Verdi-baritonokból talán végérvényesen kifogyott jelenkor hálás nosztalgiaérzése ünnepelteti velünk.

Warner Classics (3 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.