Lemez

Verdi: A végzet hatalma

Zene

Bizony, kisunokáim, a nyolcvanas években nagyon más volt a világ: Plácido Domingo még tenorként szerepelt, Riccardo Muti nem volt kiégett rutinié, és virágzott a stú­dió­ban rögzített operalemezek piaca. Így készülhetett el 1986-ban az A végzet hatalma-felvétel, amely ezt a megveszekedetten széttartó (és a címe miatt pechesnek elkönyvelt) operát a legvonzóbb formájában képes felmutatni. Ehhez pedig nagyon is elkélt egy olyan karmester, amilyen a patríciusi arcélű Muti volt: friss, olykor az agresszivitásig feszes tempókkal dolgozó, nagy dinamikai váltásokat teremtő, de mindeközben a mű összes lírai és spirituális szépségét is kibontó, Verdi-szakértő dirigens. Domingo, akárcsak a tíz évvel korábbi, Levine-féle felvételen, maga a sorsüldözött hős, a 20. század utolsó harmadának legnagyobb, voltaképpen vetélytárs nélküli Alvarója. A balszerencsés számára pokol az élet, énekli a tenor a kutyanehéz, de eszményien megoldott harmadik felvonásbeli áriában, és a hallgató egyszerre érezheti át az emlegetett fátum sújtó hatalmát, valamint a saját mázliját. A főnyereményhez Mirella Freni is hozzáteszi a magáét, hisz az ő pódiumszemélyisége és hangkaraktere eleve a hótiszta ártatlanságé, s így aztán a filigrán énekesnő torkából valósággal személyes közlés gyanánt árad ki Leonora szólama, jóllehet színpadon sosem alakította ezt a szerepet. A bariton ebben az operában nem egyszerűen a szoprán és a tenor románcának akar keresztbe tenni, hanem valósággal életre-halálra üldözi az egymástól már az első felvonás végén elszakadó szerelmeseket. Giorgio Zancanaro pályafutása során kissé mindig nevesebb kollégái, vagyis Bruson és Cappuccilli árnyékában működött, ám az ezredforduló táján visszavonult énekes harapós szólamformálását és példás formaérzékét mégsem csupán a Verdi-baritonokból talán végérvényesen kifogyott jelenkor hálás nosztalgiaérzése ünnepelteti velünk.

Warner Classics (3 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.