Lemez

Verdi: A végzet hatalma

Zene

Bizony, kisunokáim, a nyolcvanas években nagyon más volt a világ: Plácido Domingo még tenorként szerepelt, Riccardo Muti nem volt kiégett rutinié, és virágzott a stú­dió­ban rögzített operalemezek piaca. Így készülhetett el 1986-ban az A végzet hatalma-felvétel, amely ezt a megveszekedetten széttartó (és a címe miatt pechesnek elkönyvelt) operát a legvonzóbb formájában képes felmutatni. Ehhez pedig nagyon is elkélt egy olyan karmester, amilyen a patríciusi arcélű Muti volt: friss, olykor az agresszivitásig feszes tempókkal dolgozó, nagy dinamikai váltásokat teremtő, de mindeközben a mű összes lírai és spirituális szépségét is kibontó, Verdi-szakértő dirigens. Domingo, akárcsak a tíz évvel korábbi, Levine-féle felvételen, maga a sorsüldözött hős, a 20. század utolsó harmadának legnagyobb, voltaképpen vetélytárs nélküli Alvarója. A balszerencsés számára pokol az élet, énekli a tenor a kutyanehéz, de eszményien megoldott harmadik felvonásbeli áriában, és a hallgató egyszerre érezheti át az emlegetett fátum sújtó hatalmát, valamint a saját mázliját. A főnyereményhez Mirella Freni is hozzáteszi a magáét, hisz az ő pódiumszemélyisége és hangkaraktere eleve a hótiszta ártatlanságé, s így aztán a filigrán énekesnő torkából valósággal személyes közlés gyanánt árad ki Leonora szólama, jóllehet színpadon sosem alakította ezt a szerepet. A bariton ebben az operában nem egyszerűen a szoprán és a tenor románcának akar keresztbe tenni, hanem valósággal életre-halálra üldözi az egymástól már az első felvonás végén elszakadó szerelmeseket. Giorgio Zancanaro pályafutása során kissé mindig nevesebb kollégái, vagyis Bruson és Cappuccilli árnyékában működött, ám az ezredforduló táján visszavonult énekes harapós szólamformálását és példás formaérzékét mégsem csupán a Verdi-baritonokból talán végérvényesen kifogyott jelenkor hálás nosztalgiaérzése ünnepelteti velünk.

Warner Classics (3 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.