mi a kotta?

„Verőfényes kedély”

  • mi a kotta
  • 2021. január 27.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/04. hétre

„A reprodukáló tehetségek csak ritkán bírnak önálló alkotó erővel. Az egyik képesség, úgy látszik, kizárja a másikat. Az előadó művész tökéletes kifejezésre tudja juttatni mások gondolatait, de ritkán bír saját, önálló gondolatokkal. A jó színész rendszerint rossz színműíró, a jeles virtuóz többnyire silány zeneszerző. Hogy egyéb példát ne említsünk: Rubinstein, Liszt, Joachim, Sarasate, d’Albert mint virtuózok, mennyire fölötte állanak zeneszerző egyéniségüknek! Szerencsés kivétel e tekintetben Hubay Jenő, aki nemcsak kiváló reprodukáló művész, hanem akiben jelentékeny kreáló erő is rejlik. Nemcsak virtuóz, de alkotó, teremtő elme is egyúttal. Maholnap zeneszerzői babérjai elnyomják művész-pályájának összes, eddigi dicsőségét.”

1894-ben a rég elfeledett zenekritikus és operettlibrettista, Béldi Izor írta le a Pesti Hírlap hasábjain ezt a javarészt épületes csacsiságot, amely annyira nem stimmel, hogy még az ellenkezője sem igaz. Ám itt most természetesen nem azért idézzük e derék férfiú sorait, hogy megállapíthassuk a jelen zenei cikkíróinak haladottabb bölcsességét, hanem csakis annak érzékeltetésére: mily pozitívan fogadták az ősbemutatón Hubay Jenő kétfelvonásos operáját, A cremonai hegedűst. Igaz, Béldi adott erről egy még érzékletesebb – és ráadásul alighanem máig érvényes – jellemzést is, amikor kijelentette: „Tiszta, verőfényes kedély sugárzik a műből felénk, mely nem fog viharos sikert aratni sehol, de barátságos, rokonszenves fogadtatásra mindenütt számíthat.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.