mi a kotta?

„Verőfényes kedély”

  • mi a kotta
  • 2021. január 27.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/04. hétre

„A reprodukáló tehetségek csak ritkán bírnak önálló alkotó erővel. Az egyik képesség, úgy látszik, kizárja a másikat. Az előadó művész tökéletes kifejezésre tudja juttatni mások gondolatait, de ritkán bír saját, önálló gondolatokkal. A jó színész rendszerint rossz színműíró, a jeles virtuóz többnyire silány zeneszerző. Hogy egyéb példát ne említsünk: Rubinstein, Liszt, Joachim, Sarasate, d’Albert mint virtuózok, mennyire fölötte állanak zeneszerző egyéniségüknek! Szerencsés kivétel e tekintetben Hubay Jenő, aki nemcsak kiváló reprodukáló művész, hanem akiben jelentékeny kreáló erő is rejlik. Nemcsak virtuóz, de alkotó, teremtő elme is egyúttal. Maholnap zeneszerzői babérjai elnyomják művész-pályájának összes, eddigi dicsőségét.”

1894-ben a rég elfeledett zenekritikus és operettlibrettista, Béldi Izor írta le a Pesti Hírlap hasábjain ezt a javarészt épületes csacsiságot, amely annyira nem stimmel, hogy még az ellenkezője sem igaz. Ám itt most természetesen nem azért idézzük e derék férfiú sorait, hogy megállapíthassuk a jelen zenei cikkíróinak haladottabb bölcsességét, hanem csakis annak érzékeltetésére: mily pozitívan fogadták az ősbemutatón Hubay Jenő kétfelvonásos operáját, A cremonai hegedűst. Igaz, Béldi adott erről egy még érzékletesebb – és ráadásul alighanem máig érvényes – jellemzést is, amikor kijelentette: „Tiszta, verőfényes kedély sugárzik a műből felénk, mely nem fog viharos sikert aratni sehol, de barátságos, rokonszenves fogadtatásra mindenütt számíthat.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.