Rés a présen

Versek, operák, csokigolyók

Hámori Máté karmester

  • rés a présen
  • 2017. május 23.

Zene

rés a présen: Az Óbudai Danubia Zenekar évadának két megkülönböztető sajátossága a versek előadását is magába foglaló tematikus koncert, illetve az egyetlen zeneszerzőt körüljáró sorozat műfaja. Milyen visszajelzéseket kaptok az újításaitokra?

Hámori Máté: A közönségünk az elmúlt négy év során már hozzászokott ahhoz, hogy a sorozatainkban mindig van egy kis csavar, egy kis „massage”. Amatőr kórusok aulai mini koncertjeitől a pezsgős fogadásként megrendezett Mendelssohn-operáig sok újfajta élményt igyekeztünk feltálalni nekik: a zenei programokat és a közösségi élményt erősítendő. Idén a verseket, úgy látom, nagyon szeretik: ebben persze kulcsszerep jut a kiváló előadóknak Hernádi Judittól Mácsai Pálig. Az ő előadásuk, a versek hang­ütése és a zenei programszerkesztés reményeink szerint egy nagy élménnyé áll össze. Ehhez persze mindennek „klappolni” kell, de úgy érzem, nem rossz ez az út. A visszajelzések mindenesetre pozitívak: a BMC-s zeneszerző-portrésorozataink olyan népszerűek, hogy jövőre már dupláznunk kell, hogy beférjenek az emberek. A Zeneakadémián is általában telt ház előtt játszunk, egész pontosan 94 százalékos a férőhelyek foglaltsága átlagosan. Ez nem rossz szám ebben a műfajban.

false

 

Fotó: Ritter Doron

rap: Az utóbbi időben operakarmesterként is egyre foglalkoztatottabb vagy, zenekarod pedig a Le Grand Macabre koncertszerű előadásán játszik majd operát az Erkelben május 26-án. Milyen pluszt ad egy karmester vagy egy szimfonikus zenekar számára az opera?

HM: Karmesterként számomra egyértelmű, hogy az operavezénylés a szakma csúcsa. Ez jelenti a legösszetettebb feladatot, technikailag és művészileg is ez a „non plus ultra”. Itt olykor szó szerint próba nélkül, élesben kell nem csupán összetartani a zenekart és a színpadot, hanem olyan légkört is teremteni, amiben minden résztvevő – a közönséget is beleértve – flow élményként éli meg az operában eltöltött három órát. Fontos, hogy az énekesek teljesen szabadnak érezzék magukat a színpadon – úgy, hogy eközben a karmester minden pillanatban vigyáz rájuk, sőt, észrevétlenül vezeti is őket. Számomra ez az összetettség teszi ellenállhatatlanná és a többinél izgalmasabbá ezt a műfajt.

A zenekarunknak szerencsére az elmúlt években rendszeresen megadatott, hogy operát kísérhess, szóval a mostani Ligeti „csak” az extrém nehézségei miatt lesz újdonság számunkra. Folyamatos éberséget, az énekes és a karmester együttes letapogatását igényli az operajáték minden egyes zenekari tagtól, de úgy veszem észre, hogy ez a tagjaink számára ugyanolyan felvillanyozó kihívás, mint nekem. A Ligeti-mű pedig az előző század egyik operai remekműve – a csupán néhány közül. Egyszóval érdemes repertoárra venni, ezért is vállaltuk be.

rap: Mire készültök a nyáron? És mit kezdtek a Mozart-csokigolyókkal?

HM: A nyár legelején Eötvös Péterrel és karmesternövendékeivel dolgozunk együtt egy héten át, utána pedig indul a szokásos fesztiválszezon: az Óbudai Nyár nyitókoncertjétől a Klassz a Parton fesztiválon át Kapolcsig sok helyen ott leszünk mindenhol más, az adott helyhez alkalmazkodó műsorokkal. A csokigolyókoncert az egyik legfontosabb missziónk része: a gyerekek zenei nevelését az egyik legfőbb feladatunknak tartom. Ezért is készítettem számos, kimondottan a kisiskolás korosztályt megszólító rövid, interaktív előadást, amiket iskolákban is rendszeresen előadunk, szerencsére őszinte gyerekmosolyok százaitól kísérve. A Mozart, a csokigolyók sztárja 45 percben próbálja felvillantani Mozart portréját mai szemüvegen keresztül, vetítéssel, sok zenével, nevetéssel és természetesen sok-sok elfogyasztásra kerülő csokigolyóval.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.