Rés a présen

Versek, operák, csokigolyók

Hámori Máté karmester

  • rés a présen
  • 2017. május 23.

Zene

rés a présen: Az Óbudai Danubia Zenekar évadának két megkülönböztető sajátossága a versek előadását is magába foglaló tematikus koncert, illetve az egyetlen zeneszerzőt körüljáró sorozat műfaja. Milyen visszajelzéseket kaptok az újításaitokra?

Hámori Máté: A közönségünk az elmúlt négy év során már hozzászokott ahhoz, hogy a sorozatainkban mindig van egy kis csavar, egy kis „massage”. Amatőr kórusok aulai mini koncertjeitől a pezsgős fogadásként megrendezett Mendelssohn-operáig sok újfajta élményt igyekeztünk feltálalni nekik: a zenei programokat és a közösségi élményt erősítendő. Idén a verseket, úgy látom, nagyon szeretik: ebben persze kulcsszerep jut a kiváló előadóknak Hernádi Judittól Mácsai Pálig. Az ő előadásuk, a versek hang­ütése és a zenei programszerkesztés reményeink szerint egy nagy élménnyé áll össze. Ehhez persze mindennek „klappolni” kell, de úgy érzem, nem rossz ez az út. A visszajelzések mindenesetre pozitívak: a BMC-s zeneszerző-portrésorozataink olyan népszerűek, hogy jövőre már dupláznunk kell, hogy beférjenek az emberek. A Zeneakadémián is általában telt ház előtt játszunk, egész pontosan 94 százalékos a férőhelyek foglaltsága átlagosan. Ez nem rossz szám ebben a műfajban.

false

 

Fotó: Ritter Doron

rap: Az utóbbi időben operakarmesterként is egyre foglalkoztatottabb vagy, zenekarod pedig a Le Grand Macabre koncertszerű előadásán játszik majd operát az Erkelben május 26-án. Milyen pluszt ad egy karmester vagy egy szimfonikus zenekar számára az opera?

HM: Karmesterként számomra egyértelmű, hogy az operavezénylés a szakma csúcsa. Ez jelenti a legösszetettebb feladatot, technikailag és művészileg is ez a „non plus ultra”. Itt olykor szó szerint próba nélkül, élesben kell nem csupán összetartani a zenekart és a színpadot, hanem olyan légkört is teremteni, amiben minden résztvevő – a közönséget is beleértve – flow élményként éli meg az operában eltöltött három órát. Fontos, hogy az énekesek teljesen szabadnak érezzék magukat a színpadon – úgy, hogy eközben a karmester minden pillanatban vigyáz rájuk, sőt, észrevétlenül vezeti is őket. Számomra ez az összetettség teszi ellenállhatatlanná és a többinél izgalmasabbá ezt a műfajt.

A zenekarunknak szerencsére az elmúlt években rendszeresen megadatott, hogy operát kísérhess, szóval a mostani Ligeti „csak” az extrém nehézségei miatt lesz újdonság számunkra. Folyamatos éberséget, az énekes és a karmester együttes letapogatását igényli az operajáték minden egyes zenekari tagtól, de úgy veszem észre, hogy ez a tagjaink számára ugyanolyan felvillanyozó kihívás, mint nekem. A Ligeti-mű pedig az előző század egyik operai remekműve – a csupán néhány közül. Egyszóval érdemes repertoárra venni, ezért is vállaltuk be.

rap: Mire készültök a nyáron? És mit kezdtek a Mozart-csokigolyókkal?

HM: A nyár legelején Eötvös Péterrel és karmesternövendékeivel dolgozunk együtt egy héten át, utána pedig indul a szokásos fesztiválszezon: az Óbudai Nyár nyitókoncertjétől a Klassz a Parton fesztiválon át Kapolcsig sok helyen ott leszünk mindenhol más, az adott helyhez alkalmazkodó műsorokkal. A csokigolyókoncert az egyik legfontosabb missziónk része: a gyerekek zenei nevelését az egyik legfőbb feladatunknak tartom. Ezért is készítettem számos, kimondottan a kisiskolás korosztályt megszólító rövid, interaktív előadást, amiket iskolákban is rendszeresen előadunk, szerencsére őszinte gyerekmosolyok százaitól kísérve. A Mozart, a csokigolyók sztárja 45 percben próbálja felvillantani Mozart portréját mai szemüvegen keresztül, vetítéssel, sok zenével, nevetéssel és természetesen sok-sok elfogyasztásra kerülő csokigolyóval.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.