mi a kotta?

Very scanty

  • mi a kotta
  • 2021. január 13.

Zene

„Tudománnyal foglalkozni annyit tesz, mint túlhaladottá válni”

„Tudománnyal foglalkozni annyit tesz, mint túlhaladottá válni” – idézte e sorok írójának a német mondást a nagy ókortörténész, Szilágyi János György, akivel vagy másfél évtizede közölhettünk interjút lapunk hasábjain.

S jóllehet, a két munkaterület között sokkal több közös érintkezési pont nem­igen lelhető, azért ez a mondás a heti zenei ajánlók összehordásának mérsékelten fáradságos tevékenységét végző sajtómunkásra is okvetlenül ráillene. Különösen mostanában, midőn egyik-másik koncert néha már akkorra eltűnik a programból, amikor a nyomda még éppen csak végzett a soros lapszám kinyomtatásával. Ez történt legutóbb a Concerto Budapest angol tematikájú koncertpótlásával is, amelyen a kiváló Matan Porat Britten Zongoraversenyét játszotta volna. Ám mivel az ilyen koncert néha mégsem vész el mindenestől, csupán átalakul, így ezúttal is megkapjuk azt, amit az élet amúgy sajnálatosan ritkán kínál fel számunkra: a második esélyt. A múlt héten emlegetett dátumhoz képest ugyanis, két nappal arrébb, vagyis péntekre – és immár Bach-évnyitó gyanánt ismét meghirdethetjük Keller Andrásék online és díjmentesen megtekinthető vállalkozását. Méghozzá kétszeresen, hiszen előbb Matan Porat szólójával mindjárt három billentyűs Bach-versenymű is felhangzik majd 18 órától, hogy 20 órai kezdettel azután két szvit és egy 21. századi Bach-átirat szólaljon meg a fuvolás Kaczander Orsolya közreműködésével (Zeneakadémia, január 15.).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."