mi a kotta?

Very scanty

  • mi a kotta
  • 2021. január 13.

Zene

„Tudománnyal foglalkozni annyit tesz, mint túlhaladottá válni”

„Tudománnyal foglalkozni annyit tesz, mint túlhaladottá válni” – idézte e sorok írójának a német mondást a nagy ókortörténész, Szilágyi János György, akivel vagy másfél évtizede közölhettünk interjút lapunk hasábjain.

S jóllehet, a két munkaterület között sokkal több közös érintkezési pont nem­igen lelhető, azért ez a mondás a heti zenei ajánlók összehordásának mérsékelten fáradságos tevékenységét végző sajtómunkásra is okvetlenül ráillene. Különösen mostanában, midőn egyik-másik koncert néha már akkorra eltűnik a programból, amikor a nyomda még éppen csak végzett a soros lapszám kinyomtatásával. Ez történt legutóbb a Concerto Budapest angol tematikájú koncertpótlásával is, amelyen a kiváló Matan Porat Britten Zongoraversenyét játszotta volna. Ám mivel az ilyen koncert néha mégsem vész el mindenestől, csupán átalakul, így ezúttal is megkapjuk azt, amit az élet amúgy sajnálatosan ritkán kínál fel számunkra: a második esélyt. A múlt héten emlegetett dátumhoz képest ugyanis, két nappal arrébb, vagyis péntekre – és immár Bach-évnyitó gyanánt ismét meghirdethetjük Keller Andrásék online és díjmentesen megtekinthető vállalkozását. Méghozzá kétszeresen, hiszen előbb Matan Porat szólójával mindjárt három billentyűs Bach-versenymű is felhangzik majd 18 órától, hogy 20 órai kezdettel azután két szvit és egy 21. századi Bach-átirat szólaljon meg a fuvolás Kaczander Orsolya közreműködésével (Zeneakadémia, január 15.).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.