Lemez

Quatuor Arod: Schubert

  • - csk -
  • 2021. január 13.

Zene

A vonósnégyes-komponálás nagyjairól szólva leginkább Haydnt és Beethovent említik mint a műfaj első hullámának alkotóit.

Mozartról – hát még Schubertről! – rendre elfeledkezve. Pedig jelentős kvartettkomponista volt ő is: tizenöt ilyen műfajú darabját tartja nyilván a műjegyzék, nem számítva a magányos tételeket. A tizenöt mű között is akad töredék – de milyen! A zenetörténet egyik páratlan remeke, a c-moll vonósnégyestétel.

Most ezt a lenyűgöző erejű, drámai-tragikus jajkiáltást halljuk korunk egyik legkiválóbb fiatal kvartettjének lemezén, egy másik, terjedelmesebb – négytételes – alkotás, a híres A halál és a lányka társaságában. Ezek érett vagy kései munkák: a magányos tétel 1820-as, a variációs lassújában Schubert egyik saját dalát feldolgozó romantikus remeklés 1824-es keltezésű. Ahogy nemrég a szintén fiatal Vision String Quartet A halál és a lányka-felvétele, úgy ez a verzió is azt mutatja: e műben fontos szerepe van a végletekig fokozott lendületnek és a nyerseségig dúlt hangzásnak, így különlegesen intenzív előadásuk középpontjába ők is a mű drámai kontrasztjait állítják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.