Mozartról – hát még Schubertről! – rendre elfeledkezve. Pedig jelentős kvartettkomponista volt ő is: tizenöt ilyen műfajú darabját tartja nyilván a műjegyzék, nem számítva a magányos tételeket. A tizenöt mű között is akad töredék – de milyen! A zenetörténet egyik páratlan remeke, a c-moll vonósnégyestétel.
Most ezt a lenyűgöző erejű, drámai-tragikus jajkiáltást halljuk korunk egyik legkiválóbb fiatal kvartettjének lemezén, egy másik, terjedelmesebb – négytételes – alkotás, a híres A halál és a lányka társaságában. Ezek érett vagy kései munkák: a magányos tétel 1820-as, a variációs lassújában Schubert egyik saját dalát feldolgozó romantikus remeklés 1824-es keltezésű. Ahogy nemrég a szintén fiatal Vision String Quartet A halál és a lányka-felvétele, úgy ez a verzió is azt mutatja: e műben fontos szerepe van a végletekig fokozott lendületnek és a nyerseségig dúlt hangzásnak, így különlegesen intenzív előadásuk középpontjába ők is a mű drámai kontrasztjait állítják.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!