Opera

Viccel a bácsi

Mozart: Così fan tutte

Zene

Vajon az jót jelent, ha egy vígopera bemutatóján a legzajosabb derültséget a feliratozó berendezés átmeneti meghibásodása váltja ki? Ugye, aligha?

Merthogy így történt múlt pénteken, a Così fan tutte Jiří Menzel nevével reklámozott premierjén, a második felvonás első perceiben. A legendás cseh művész persze egy pillanatig sem árult zsákbamacskát, hiszen első sajtónyilatkozataitól egészen a tapsrendben való megjelenéséig nyilvánvalóvá tette, hogy általánosságban nem sokat tart az operarendezésről, s hogy konkrétan nem is igen szándékozott úgy istenigazából megrendezni a budapesti Cosìt. Érdemben nem is tett ilyesmit, mert ha itt-ott fel is tűnt a színpadon egy-egy figyelmet érdemlő ötlet (mint amilyen a párcsere megelőlegezése volt a szerelmesek búcsújelenetében), a vígopera színpadi lebonyolítása szinte mindvégig a szokvány és a hozzávetőlegesség regisztereiben zajlott. Figurateremtés és műelemzés helyett viccelődés és kujonság – nagyjából ez volt Menzel receptje, amely mögé jóindulatúan odamontírozhatunk ugyan valamiféle időskori bölcs huncutságot, s vele a „ne vegyük már magunkat halálosan komolyan” életfilozófiáját, de ettől még a hiány­érzet megmarad. A látottnál ugyanis sokkal több van Mozart operájában, s több van még Lorenzo Da Ponte librettójában is, mely librettóról a nagyszerű filmrendezőnek ugyancsak volt néhány keresetlenül lekicsinylő szava.

Csakhogy ha már a szerelmi állhatatlanság operájáról esik szó, engedtessék meg némi állhatatlanság a kritikus számára is, aki habár észlelte a fentebb leírtakat, alapjában végül mégis jó érzéssel hagyta el a nézőteret. E jó érzés összetevői közül a leginkább egy­értelmű és problémamentes alkotórész Halász Péter és a zenekar teljesítménye volt. A Falstaff és Az árnyék nélküli asszony előző évadbeli bemutatóit követően immár a harmadik premieren vált érzékletessé ugyanis, hogy Halász Péter személyében érdemes betöltőre talált a fő-zeneigazgatói tiszt, s hogy betanítói és opera-karmesteri tevékenysége óvatosan fogalmazva is áldásos hatással van a zenekari teljesítményre. Példásan kitisztított szólamok, ennek köszönhetően új színek és egészében transzparens hangzáskép jellemezte a zenekar játékát. Olyan színvonal tehát, ahol a karmesteri teljesítmény már nem csupán a lendületesség és a fegyelmező összefogás részben manuális, részben pszichológiai erényeiből állhat össze, hanem ahol végre okkal kereshetünk egyéni koncepciót is. A recitativók continuokíséretét is saját kezűleg ellátó Halász esetében jól felismerhetővé vált a személyesség e jegye, s ez a tempóválasztásokban csakúgy ott lüktetett, mint abban az érzéki szépségű kiteljesedésben, amely Fiordiligi vagy Ferrando áriáinak zenekari letétjét jellemezte.

A nézői jó érzés másik lényeges összetevője már jóval vitathatóbb, s voltaképpen nem is savanyú kritikusnak való alkotóelem: az előadás átütő fiatalossága. Az életkor önértékét persze könnyű eltagadni, s az is tapasztalati tény, hogy „maroknyi lelkes fiatal” néha jobban fáj a színpadnak, mint egy tucat hétpróbás ripacs, ámde ebben az esetben mégiscsak kiérződött némi rokonszenvet érdemlő emberi hamvasság a produkcióból. Celeng Mária (Fiordiligi) és Balga Gabriella (Dorabella) ifjúsága (és rokoni összeköttetése) itt éppúgy hozzáadott értékké nemesült, mint a tenor Szigetvári Dávid (Ferrando) ugribugri kamaszossága. Egész egyszerűen jó volt rájuk nézni, s ha a vokális teljesítményükre árnyaltabb megfogalmazást kellene is keresnünk, az így is egyértelművé vált, hogy Celeng énekszava helyből többet tud költészetről és női lélekről, mint Menzel teljes rendezése. Szigetvári karcsú tenorja az együttesekben olykor bizony elvész, s itt-ott sérült megszólalásainak intonációs tisztasága is, ám énekkultúrája és derűs színpadi oldottsága már a premieren is kellemes perceket szerzett. Mellettük a két szerelmespár negyedik tagja, Haja Zsolt (Guglielmo) maga a rutin, s rendezőileg hevenyészett figurájával (alighanem ő lenne a nagyhangú bájgúnár) enyhén ki is lóg társai sorából. Mindentudó szobalányként a szép és picit hideg, de megnyugtatóan ki­egyensúlyozott Baráth Emőke (Despina), míg rezignált heccmesterként a fejlett játékkultúrájú, bár ezúttal enyhén alulmotivált Kálmán Péter (Don Alfonso) jut még szerephez Zöldy Z. Gergely többszintes, Menzel jópofáskodásához kalibrált, de zavart nem keltő díszletében. Jelen voltak még: unásig ismételt masírozások, álbajusz és álszakáll, óriás pezsgősüvegek, valamint férfikezek a szoknyák alatt.

Magyar Állami Operaház, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.