Lemez

Vilde Frang: Britten/ Korn­gold

  • - csengery -
  • 2016. szeptember 4.

Zene

Ha két ember ugyanazon a ponton áll, nem ugyanazon a ponton áll. Például azért, mert egyikük számára ez a pont végcél, a másiknak kiindulópont. Ezt szemlélteti Vilde Frang (1986) és a Frankfurti Rádiózenekar új lemeze. A Magyarországon is népszerű, ifjú norvég hegedűművésznő az amerikai James Gaffigan (1979) vezényletével az osztrák Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) és az angol Benjamin Britten (1913–1976) hegedűversenyét állítja egymás mellé. A két művet sok hasonló körülmény köti össze. Mindkettő Amerikában keletkezett, mindkettő D-tonalitásban íródott, és mindkettő az 1930-as évek végének szülötte. Ami tehát az évszámot illeti, a két szerző e két műben „azonos zenetörténeti ponton áll”, csak éppen az egyik visszafelé néz, a másik meg előre.

Korngold D-dúr hegedűversenye, amelyet Magyarországon nemigen játszanak (kivéve Baráti Kristófot, aki remek felvételt készített a műből) a hangszer irodalmának egyik ékessége, posztromantikus visszatekintés a századforduló aranykorára, melyet életörömittas nosztalgia jellemez. Konzervatív zene, modern beütésekkel, Richard Strauss Rózsalovagjának szellemében. Britten viszont ideges, eredetiségekkel teli modern darabot ír, amelyben úgy kísért a hagyomány, ahogy nála mindig: átlényegítve, elszínezve, új jelentéssel felruházva. Két nagyon különböző remekmű. Vilde Frang játéka szikrázóan tökéletes, maga a virtuozitás, de valahogy úgy, hogy közben a zenélés mintha folyton azt súgná: ne is figyelj a bravúrra, a technika nem érdekes! Valóban, mert ami érdekes, az Vilde Frang életteli, szenvedélyes muzsikálása. Játéka mindig közöl velünk valamit, a hangszer folyamatosan beszél a kezében, hangja ezerszínű, karaktereiben ott az egész világ. Mindent tud, a művek legvonzóbb arcukat mutatják vonója alatt. A zenekar és a karmester teljesítménye tökéletesen méltó a szólistához. Ha lehetne, öt helyett inkább hat csillagot javasolnék.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.