Lemez

Vilde Frang: Britten/ Korn­gold

  • - csengery -
  • 2016. szeptember 4.

Zene

Ha két ember ugyanazon a ponton áll, nem ugyanazon a ponton áll. Például azért, mert egyikük számára ez a pont végcél, a másiknak kiindulópont. Ezt szemlélteti Vilde Frang (1986) és a Frankfurti Rádiózenekar új lemeze. A Magyarországon is népszerű, ifjú norvég hegedűművésznő az amerikai James Gaffigan (1979) vezényletével az osztrák Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) és az angol Benjamin Britten (1913–1976) hegedűversenyét állítja egymás mellé. A két művet sok hasonló körülmény köti össze. Mindkettő Amerikában keletkezett, mindkettő D-tonalitásban íródott, és mindkettő az 1930-as évek végének szülötte. Ami tehát az évszámot illeti, a két szerző e két műben „azonos zenetörténeti ponton áll”, csak éppen az egyik visszafelé néz, a másik meg előre.

Korngold D-dúr hegedűversenye, amelyet Magyarországon nemigen játszanak (kivéve Baráti Kristófot, aki remek felvételt készített a műből) a hangszer irodalmának egyik ékessége, posztromantikus visszatekintés a századforduló aranykorára, melyet életörömittas nosztalgia jellemez. Konzervatív zene, modern beütésekkel, Richard Strauss Rózsalovagjának szellemében. Britten viszont ideges, eredetiségekkel teli modern darabot ír, amelyben úgy kísért a hagyomány, ahogy nála mindig: átlényegítve, elszínezve, új jelentéssel felruházva. Két nagyon különböző remekmű. Vilde Frang játéka szikrázóan tökéletes, maga a virtuozitás, de valahogy úgy, hogy közben a zenélés mintha folyton azt súgná: ne is figyelj a bravúrra, a technika nem érdekes! Valóban, mert ami érdekes, az Vilde Frang életteli, szenvedélyes muzsikálása. Játéka mindig közöl velünk valamit, a hangszer folyamatosan beszél a kezében, hangja ezerszínű, karaktereiben ott az egész világ. Mindent tud, a művek legvonzóbb arcukat mutatják vonója alatt. A zenekar és a karmester teljesítménye tökéletesen méltó a szólistához. Ha lehetne, öt helyett inkább hat csillagot javasolnék.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.