Lemez

Vilde Frang: Britten/ Korn­gold

  • - csengery -
  • 2016. szeptember 4.

Zene

Ha két ember ugyanazon a ponton áll, nem ugyanazon a ponton áll. Például azért, mert egyikük számára ez a pont végcél, a másiknak kiindulópont. Ezt szemlélteti Vilde Frang (1986) és a Frankfurti Rádiózenekar új lemeze. A Magyarországon is népszerű, ifjú norvég hegedűművésznő az amerikai James Gaffigan (1979) vezényletével az osztrák Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) és az angol Benjamin Britten (1913–1976) hegedűversenyét állítja egymás mellé. A két művet sok hasonló körülmény köti össze. Mindkettő Amerikában keletkezett, mindkettő D-tonalitásban íródott, és mindkettő az 1930-as évek végének szülötte. Ami tehát az évszámot illeti, a két szerző e két műben „azonos zenetörténeti ponton áll”, csak éppen az egyik visszafelé néz, a másik meg előre.

Korngold D-dúr hegedűversenye, amelyet Magyarországon nemigen játszanak (kivéve Baráti Kristófot, aki remek felvételt készített a műből) a hangszer irodalmának egyik ékessége, posztromantikus visszatekintés a századforduló aranykorára, melyet életörömittas nosztalgia jellemez. Konzervatív zene, modern beütésekkel, Richard Strauss Rózsalovagjának szellemében. Britten viszont ideges, eredetiségekkel teli modern darabot ír, amelyben úgy kísért a hagyomány, ahogy nála mindig: átlényegítve, elszínezve, új jelentéssel felruházva. Két nagyon különböző remekmű. Vilde Frang játéka szikrázóan tökéletes, maga a virtuozitás, de valahogy úgy, hogy közben a zenélés mintha folyton azt súgná: ne is figyelj a bravúrra, a technika nem érdekes! Valóban, mert ami érdekes, az Vilde Frang életteli, szenvedélyes muzsikálása. Játéka mindig közöl velünk valamit, a hangszer folyamatosan beszél a kezében, hangja ezerszínű, karaktereiben ott az egész világ. Mindent tud, a művek legvonzóbb arcukat mutatják vonója alatt. A zenekar és a karmester teljesítménye tökéletesen méltó a szólistához. Ha lehetne, öt helyett inkább hat csillagot javasolnék.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.