mi a kotta?

Visszatérni hazánkba

  • mi a kotta
  • 2022. december 7.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/49. hétre

„Bizonyára megértjük, hogyan válhatott ez az ének azoknak az énekévé és hitvallásává, akik nem akartak ott maradni, ahol a szabadságot mindjobban elfojtották, és ahol az végül is elveszett. A kivonulás, az exodus éneke ez, ami itt felcsendül, profetikus ének, amennyiben a kantáta, amikor keletkezett, eleinte csak szellemi elkülönülést és kivándorlást jelentett, nem mint program, hanem mint a művész tudata saját helyzetéről, és csak később, az elviselhetetlen események kényszerítő hatása alatt indult el Bartók Amerikába, hogy ott, hazájától távol haljon meg” – írta Kerényi Károly a Cantata profanáról írott tanulmányában 1946-ban, és bár so­rai­ban egyértelműen a nemzetiszocialisták szabadsággyűlöletére céloz, tudni lehet, hogy a zeneszerzőnek a másik szélsőség is végtelenül ellenszenves volt. Hasonlóképpen esküdött, mint Horatius: „S esküdjünk meg: amíg ki nem ugrik a tenger öléből / a szirt, hazánkba visszatérni bűn legyen!”

A Pannon Filharmonikusok és a Rádió énekkarának pénteki koncertjén Bartók gyönyörű kantátája is felcsendül, Eötvös Péter két, poszt­imp­resszionista ízű darabját, a Siren’s Songot és a Cello Concerto Grossót maga a szerző vezényli (Müpa, december 9., fél nyolc).

A Fesztiválzenekar könnyed műsorral készül a Zeneakadémián: Corelli, Haydn, C.P.E. Bach és Suk műveit Pilz János koncertmesteri vezetésével adják elő (december 10., háromnegyed nyolc, december 11., fél négy). Annál súlyosabb opust hallunk a Collegium Vocale Gent és a pionír historikus, Philippe Herreweghe koncertjén. Beethoven Missa solemnise különleges mű, nem pusztán azért, mert rejtélyes módon a reneszánsz flamand zeneszerzők megoldásait látjuk benne viszont (akiket Beethoven nem nagyon ismerhetett). Szokás ezt a zeneirodalom első profán miséjének mondani, amely Isten helyett az emberi erkölcsöt emeli magasba (Müpa, december 12., fél nyolc). Eközben a karácsonyi időszak elmaradhatatlan oratóriuma, Händel Messiása szól a Savaria Barokk Zenekar és a debreceni Kodály Kórus előadásában, meth Pál vezényletével a Zeneakadémián (december 12., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.