Visszhang: lemez

Caroline Shaw & Attacca Quartet: Evergreen

Visszhang

Az 1983-as születésű Caroline Shaw zenei Pulitzer-díjat nyert nyolc énekhangra írt Partitájával.

2019-ben kiadta első jelentős sikereként értékelt lemezét, az Orange-et, majd néhány ütős és kórusos projekt után visszatért a vonósnégyeshez. Új albuma vibráns és életteli, ahogy a szerző fogalmaz: „erdei séta az aljnövényzet sűrűjében, egy hangyányi teremtmény rácsodálkozása a fölé magasodó, tápláló, de ismeretlen természet összetettségére”. A Three Essayst Marilynne Robinson prózastílusa ihlette, de felfokozott érzelmei révén akár a hosszú 19. század romantikusai is eszünkbe juthatnak róla, az And So és az Other Song mezzoszopránszólamát pedig maga Shaw énekli.

Bár a művek klasszikusan tonális nyelvet képviselnek, nem anakronisztikusak. A cím­adó vonósnégyes, az Evergreen négytételes programzene, a mohák, a hajtások, a vizek és a gyökerek portréja; a szemléletes darab utolsó, mint­egy nyolcperces tétele a cselló vaskos hangjával kezdődik, majd a hegedű és a brácsa indázó motívumaival zárul. Shaw rendkívül találékonyan ír vonóshangszerekre, de a ragyogó végeredményhez az Attacca Quartet muzsikusaira is szükség van, akik maradéktalanul teljesítik a szerző dinamikára vonatkozó kívánságait, és a kvartettjáték legmagasabb szintjét képviselik a felvételen. Az album egy 12. századi francia vers megzenésítésével zárul, amelyet ugyancsak Shaw énekel: ebben a szerelmesek átkozódva üdvözlik a titkos együttlétüknek véget vető hajnalt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.