Visszhang: lemez

Caroline Shaw & Attacca Quartet: Evergreen

Visszhang

Az 1983-as születésű Caroline Shaw zenei Pulitzer-díjat nyert nyolc énekhangra írt Partitájával.

2019-ben kiadta első jelentős sikereként értékelt lemezét, az Orange-et, majd néhány ütős és kórusos projekt után visszatért a vonósnégyeshez. Új albuma vibráns és életteli, ahogy a szerző fogalmaz: „erdei séta az aljnövényzet sűrűjében, egy hangyányi teremtmény rácsodálkozása a fölé magasodó, tápláló, de ismeretlen természet összetettségére”. A Three Essayst Marilynne Robinson prózastílusa ihlette, de felfokozott érzelmei révén akár a hosszú 19. század romantikusai is eszünkbe juthatnak róla, az And So és az Other Song mezzoszopránszólamát pedig maga Shaw énekli.

Bár a művek klasszikusan tonális nyelvet képviselnek, nem anakronisztikusak. A cím­adó vonósnégyes, az Evergreen négytételes programzene, a mohák, a hajtások, a vizek és a gyökerek portréja; a szemléletes darab utolsó, mint­egy nyolcperces tétele a cselló vaskos hangjával kezdődik, majd a hegedű és a brácsa indázó motívumaival zárul. Shaw rendkívül találékonyan ír vonóshangszerekre, de a ragyogó végeredményhez az Attacca Quartet muzsikusaira is szükség van, akik maradéktalanul teljesítik a szerző dinamikára vonatkozó kívánságait, és a kvartettjáték legmagasabb szintjét képviselik a felvételen. Az album egy 12. századi francia vers megzenésítésével zárul, amelyet ugyancsak Shaw énekel: ebben a szerelmesek átkozódva üdvözlik a titkos együttlétüknek véget vető hajnalt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."