Vízfüggöny - Enya: Amarantine (lemez)

  • Sz. T.
  • 2005. december 15.

Zene

Amióta a Watermark albumról kislemezként világslágerré lett Orinoco Flow hátán beevezett a köztudatba - s azóta bizony már tizenhét év pergett le -, Enya világa elválaszthatatlan a víztől.

Amióta a Watermark albumról kislemezként világslágerré lett Orinoco Flow hátán beevezett a köztudatba - s azóta bizony már tizenhét év pergett le -, Enya világa elválaszthatatlan a víztől. Tengerpart, folyó, óceán, eső, mindenféle nedves dolog tölti ki zenéje végtelen tájait. Nincs ez másképp ötévi szünet után megjelent új albumán sem. A szünet persze relatív, egyik jelentése: munka. Közbecsúszott mindenekelőtt A Gyűrűk Ura első darabjának filmzenéje, aminek nemcsak azért van jelentősége, mert a vásznon pont olyan lélegzetelállító tájképek tűntek fel, mint amelyek Enya atmoszférateremtő képességéért kiáltanak, hanem mert Tolkien fantáziavilága erre az albumra is átszüremkedett: Enya állandó szövegírója, Roma Ryan a korábban használt angol, gael (kelta) vagy latin egyikét sem találta alkalmasnak három dal szövegének megírásához, ezért a Tolkien-féle tündenyelvek példájára meg-alkotta a maga loxian névre keresztelt nyelvét, a hozzá tartozó rovás-írással egyetemben, miként ez a lemez füzetkéjében látható is. (Ahol egyébként angol fordításban olvasható mindhárom loxian nyelven énekelt dal szövege, cseppfolyós motívumokkal, természetesen; Ryan könyvet is írt a nyelvalkotásról, az is most jelent meg: Water Shows The Hidden Heart). Ja, és az egyik szám japánul szól, alighanem egy japán filmzene (Isamu Nakae: Reisei to jonetsu no aida, 2001) folyományaként.

De azt gondolom, Enyánál nem a nyelv, nem a szöveg a lényeg, hanem az a rendkívül finom kép, amit kórusként gyakorta megsokszorozott énekhangja, a vonósok simogató hullámai és pizzicatós ritmusai, a zongora és egyéb billentyűs hangszerek összhangja teremt meg. Folkos dallamvezetés, álomszerű lebegés - emlékszem, egyszer Winkler exkolléga azt ír-ta egy Tracy Chapman-lemezről, hogy elaludt rajta; ha netán alvászavarban szenvedne, használ-hat Enyát is. Ez is egy fülhallgató fel, szem lehuny album. Enya a 2003-ban elhunyt északír BBC-producer, Tony McAuley emlékének ajánlotta, aki elsőként érzett rá a popzene felé elmozduló, Clannad nevű családi folkzenekarból kilépett énekesnő filmzenés vénájára, és rábízta a The Celts című sorozatot, ebből lett aztán Enya első szerzői albuma 1987-ben, majd megjelent a vízjel - azaz a Watermark -, s ettől kezdve a fél világ megtanulta a tökéletes relax márkanevét: Enya.

Warner Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.