Sziget – Koncert

Vízilovak közt – Lykke Li

Zene

A svéd énekesnőnek 2011-ben lett egy nagy slágere. Most is elhangzik – nyilván zárásképp – a pörgős I Follow Rivers, és először a koncert kezdete óta énekel vele a közönség. Egyébként az az új trend, hogy a sztárok kihagyják azt a számot, amiért a nép kimondottan névre gyűlő része odacsődült, de ha itt elmaradt volna az „I, I follow, follow you” traumaoldó összüvöltése, valószínűleg kitör a balhé. Holott a probléma csak annyi, hogy Lykke Li nem a Sziget nagyszínpadára való. És nem azért, mert a tehetsége, sokszínűsége, ragyogása (amiből itt csak a tikkasztó meleg ellenére felvett latexcuccok csillogása maradt) ne erre predesztinálná, hanem azért, amiért a tavalyi PJ Harvey-fellépés sem. Lykke Li balladisztikus, ravasz és szép dalai – melyekben finoman ötvözi a pop, az indie rock és az elektronikus zene stílusjegyeit, mindezt változatos hangszerelésekkel, érzékeny elmozdulásokkal – a kora esti porban és hőségben egyszerűen elolvadnak és szétszóródnak. Lykke szomorú és lassú számai figyelmet követelnének. Mert jó dalok. Benne vannak Li fiatalsága ellenére is gazdag életútjának lenyomatai, a svéd távolságtartás, Nepál és India hatása, Amerika lendülete. Lykke vagánysága nem látványos, leginkább érdekes kísérleteiben érhető tetten: az Alkonyat – Újhold című filmben csendül fel Possibility című dala, de 2013-ban vendégművészként szerepelt David Lynch második stúdióalbumán is. De a Szigeten ebből csak a túlélés reménye marad, a hely nem kedvez az árnyalatoknak. A tömegben vízilónak öltözött ordító angolok követelik az első szám óta „A Slágert”; menyasszonyi ruhába öltözött spanyol pasik szivárványos parókában üvöltenek végig valami teljesen mást. Türelmetlen tömeg feszül a színpadon álló kicsi, vékony lánynak. Nézem a kivetítőn a tényleg szomorú szemét, ahogy megy előre a programmal, még egy, még egy, mindjárt vége, és végre, tényleg. Remélem, hamarosan megnézhetjük intimebb térben is, ahová való a produkciója.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 8.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.