Koncert

Vladimir Ashkenazy és a Philharmonia Orchestra

Zene

Ez a kedves, fürge bácsi a dobogón nemcsak hogy nem pálcavirtuóz, de talán nem is karmester – könnyen ez lehetett a néző legelső benyomása, amint a 77 esztendős Vladimir Ashkenazy és a pompás londoni zenekar nekivágott koncertjük nyitószámának, a Valse triste-nek. Ám mindaz, ami felhangzott – inkább előbb, mint utóbb – okvetlenül módosította ezt a felszínes benyomást, hiszen nem csupán az vált érzékletessé, hogy a Philharmonia Orchestra valóban a világ egyik legjobb, s hozzá markánsan egyedi hangzású szimfonikus együttese, hanem az is, hogy a manószerű bájjal ténykedő Ashkenazy tettleg formálja ezt a hangzásképet. A színek és árnyalatok, s éppígy a hangerő és a dinamika szinte nem is sejtetten gazdag skálája jellemezte ugyanis ezt a hétfő estét, s aki ebben nem észlelte a zongoraművészből lett karmester szerepét, az bizonnyal tév­úton ragadt. Csajkovszkij Hege­dű­versenyében azután egy egészen másfajta zenészegyéniség is elénk lépett: Julian Rachlin, aki a szinte csakis önmagára figyelő, fiatal virtuóz – ugyancsak legitim, bár idővel meghaladandó – szerepfelfogását képviselte, kiállásában rokonszenvesen, játékában egy-egy hektikus elemmel. Az est csodája azután a második részben következett. Újra egy Sibelius-mű, a II. szimfónia, melynek előadását Ashkenazy és zenekara az empátia és az ügyszeretet maximumán hevítette át. Az apró, olykor szinte meghökkentően triviális motívumokból és effektusokból összeállított szimfónia hatása így egészen lenyűgözővé vált. E sorok írója például még öt nap eltel­tével sem tud szabadulni a finálé most áradónak megélt kurta dallamától. A 150 éve született Jean Sibelius mellett Ashkenazy és társai rá­adás gyanánt egy másik évfordulós komponistáról is megemlékeztek:
a koncertet a száz éve elhunyt Alekszandr Szkrjabin Álmok című ze­nekari darabja zárta – stíl- és álomszerűen.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.