Koncert

Vladimir Ashkenazy és a Philharmonia Orchestra

Zene

Ez a kedves, fürge bácsi a dobogón nemcsak hogy nem pálcavirtuóz, de talán nem is karmester – könnyen ez lehetett a néző legelső benyomása, amint a 77 esztendős Vladimir Ashkenazy és a pompás londoni zenekar nekivágott koncertjük nyitószámának, a Valse triste-nek. Ám mindaz, ami felhangzott – inkább előbb, mint utóbb – okvetlenül módosította ezt a felszínes benyomást, hiszen nem csupán az vált érzékletessé, hogy a Philharmonia Orchestra valóban a világ egyik legjobb, s hozzá markánsan egyedi hangzású szimfonikus együttese, hanem az is, hogy a manószerű bájjal ténykedő Ashkenazy tettleg formálja ezt a hangzásképet. A színek és árnyalatok, s éppígy a hangerő és a dinamika szinte nem is sejtetten gazdag skálája jellemezte ugyanis ezt a hétfő estét, s aki ebben nem észlelte a zongoraművészből lett karmester szerepét, az bizonnyal tév­úton ragadt. Csajkovszkij Hege­dű­versenyében azután egy egészen másfajta zenészegyéniség is elénk lépett: Julian Rachlin, aki a szinte csakis önmagára figyelő, fiatal virtuóz – ugyancsak legitim, bár idővel meghaladandó – szerepfelfogását képviselte, kiállásában rokonszenvesen, játékában egy-egy hektikus elemmel. Az est csodája azután a második részben következett. Újra egy Sibelius-mű, a II. szimfónia, melynek előadását Ashkenazy és zenekara az empátia és az ügyszeretet maximumán hevítette át. Az apró, olykor szinte meghökkentően triviális motívumokból és effektusokból összeállított szimfónia hatása így egészen lenyűgözővé vált. E sorok írója például még öt nap eltel­tével sem tud szabadulni a finálé most áradónak megélt kurta dallamától. A 150 éve született Jean Sibelius mellett Ashkenazy és társai rá­adás gyanánt egy másik évfordulós komponistáról is megemlékeztek:
a koncertet a száz éve elhunyt Alekszandr Szkrjabin Álmok című ze­nekari darabja zárta – stíl- és álomszerűen.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.