DVD

Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok

Zene

Bayreuthban Richard Wagneré a színpad, ez magától értetődő, ám Barrie Kosky tavalyi Mesterdalnokok-rendezése az egyes számot többesre cserélte.

Bayreuthban Richard Wagneré a színpad, ez magától értetődő, ám Barrie Kosky tavalyi Mesterdalnokok-rendezése az egyes számot többesre cserélte. Szó szerint Richard Wagnerekkel van tele a színpad, gyermekkel, ifjúval és korossal: az ő maszkját viseli Walther von Stolzing és David, no és természetesen Hans Sachs is. A Wahn­fried gunyoros életképével induló előadás Wagnerei többnyire a mester zongorájából másznak elő, s a játékban szerepet kap Cosima (mint Eva), Liszt Ferenc (mint Pogner), valamint Wagner holtig hűséges famulusa, a karmester Hermann Levi is. A zsidó Levinek Beckmesser szerepe jut, hiába is húzódozna, s innen nekilendülve Kosky rendezése eléggé messzire merészkedik. A második felvonást záró éjszakai csődület során pár percre egy hatalmas, a náci hecclap, a Der Stürmer karikatúráit idéző rabbibábu magasodik a szereplők fölé, a harmadik felvonás meg egyenesen a nürnbergi per tárgyalótermében játszódik. Drasztikusan meghökkentő, szépen végiggondolt – és túl sok: Bayreuth legelső zsidó rendezőjének koncepciója, minden érzéki és anyaggazdagságával együtt is, némiképp irritáló hatású. Nem úgy, mint Philippe Jordan vezénylése, mert az egyszerre biztos kezű, autentikus és felvillanyozóan friss szellemű, s ezek a karmesteri erények Bayreuthon innen és túl is ritkaságszámba mennek mostanság. A szereplőgárda többsége igen jól, néhányan meg egyenesen nagyszerűen teljesítenek: mindenekelőtt Sachs és Beckmesser alakítói, vagyis Michael Volle és a színészként külön is lenyűgöző Johannes Martin Kränzle. Ahogy az más Mesterdalnokok-előadásokon is gyakran megesik: a két tenorista közül David (Daniel Behle) meggyőzőbb, mint Walther, akinek szólamát ezúttal a váltig kiábrándító hangszínű Klaus Florian Vogt énekli. Anne Schwanewilmsnek (Eva) pedig a tapsrendben jut még némi búúú!-zás is, noha a Cosima-imitációja amúgy szépen sikerült.

Deutsche Grammophon (2 DVD), 2018


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.